Premiär för helt nya Volkswagen Passat – större och lyxigare

Premiär för helt nya Volkswagen Passat – större och lyxigare

Lästid: 4 min

I början på nästa år kommer en helt ny VW Passat Sportscombi med bättre utrymmen, lyxigare inredning och – trumvirvel – fler fysiska knappar. Den elektriska räckvidden för laddhybriderna är upp till 10 mil.

Text: Pär Brandt

Suvmodeller i alla olika storlekar är den starkaste trenden just nu. Men Volkswagen vågar ändå göra en helt ny Passat Sportscombi för de som föredrar kombi framför suv.

Bilmodeller brukar leva i cirka 7 år, sedan kommer en helt omarbetad version. Varje version brukar kallas för en generation och när det gäller Passat – som tillverkats sedan 1973 – är det faktiskt dags för den nionde generationen.

Nya Passat växer med 14 centimeter på längden till hela 492 i totallängd, bredden ökar med 2 centimeter (185). Axelavståndet växer med 5 centimeter (284), vilket ger bättre utrymmen i kupén.
Bagagevolymen har ökat med 40 liter till 690 och fäller man baksätet så finns 140 liter extra jämfört föregångaren, totalt 1.920 liter.

Inredning och materialval ska ge en lyxigare känsla och föra Passat närmare premiumgänget Audi, BMW och Mercedes. Efter mycket kritik så återvänder också de fysiska knapparna på ratten. Att justera temperaturen görs inte med en fysisk knapp, men skärmen är åtminstone upplyst.

De manuella växellådorna är slängda på den historiska skräphögen, nya generationen Passat säljs bara med automatlåda – eller DSG som Volkswagen benämner det.

Passat ska bara säljas som kombi, eller Sportscombi som det kallas.

En Superb Passat

Nya generationen Volkswagen Passat är utvecklad ihop med Skoda och där ska tekniken användas till nästa generation Superb som presenteras senare i höst.

Passat säljs bara som kombi, men Superb ska finnas som både sedan och kombi. Alla tre modellerna byggs i samma fabrik i Bratislava, Slovakien.

Bensin- och dieselmotorer ska erbjudas med antingen 1,5 eller 2,0 liter i motorvolym. Bensinmotorerna eTSI är så kallade mildhybrider med 48V-teknik. Även fyrhjulsdrivna versioner ska erbjudas men någon ny, förhöjd Passat Alltrack blir det sannolikt inte. Och inte heller blir det någon ny Arteon.

Laddhybriderna är omarbetade och får nu en bensinmotor på 1,5 liter (tidigare 1,4). Två versioner ska erbjudas med antingen 204 eller 272 hk i sammanlagd systemeffekt. Dessa lär blir populära som tjänstebil med ett – gissningsvis – lågt förmånsvärde.

Den elektriska räckvidden i laddhybriderna ska hamna kring 10 mil, en stor förbättring jämfört med föregångaren tack vare ett nästan dubbelt så stort batteri på 19,7 kWh. Laddhybriderna kan matas med växelström (AC) på 11 kW eller snabbladdas med likström (DC) med upp till 50 kW. Snabbladdning har inte funnits förut och luckan sitter nu på vänster framskärm.

Instrumenteringen är också helt ny och ansluter till det vi sett i elbilen ID.7.

Förbättrad komfort

Instrumenteringen domineras av en stor, liggande pekskärm som mäter antingen 12,9 eller 15 tum. Det är samma typ av skärm som visades i elbilen ID.7.

De som gillar apparna i mobilen kan lugna sig då Apple Carplay och Android Auto är integrerade i infotainmentsystemet MIB4.

Komforten höjs jämfört med föregångaren då det ska finnas nya ergoActive-framstolar som tillval. De kan justeras elektriskt och har både massagefunktioner liksom ventilation. Det finns även ett akustikpaket som tillval med bland annat laminerade sidorutor.

Komforten förbättras också med hjälp av den adaptiva chassiregleringen DCC Pro (tillval). Då får man en god kompromiss av både rätt dynamiska egenskaper och en fin komfort.

Om någon tycker att nya Volkswagen Passat har vissa designmässiga likheter med elbilen ID.7 (klicka för att läsa mer) så är det förstås ingen tillfällighet. Det ska finnas ett tydligt släktskap mellan modellerna.

Blir generation 9 också den sista för VW Passat?

Sista Passaten?

Volkswagen Passat är den näst mest producerade VW-modellen med över 34 miljoner sålda bilar. Bara Golf har producerats i fler exemplar.

VW Passat har ända sedan starten 1973 varit mycket populär i Sverige. Över 390.000 Passat har registrerats här. Det återstår att se hur populär den nionde generationen Passat blir, numera är ju den interna konkurrensen tuff med flera storsäljande ID-modeller.

Några svenska priser för Passat är inte klara ännu men kommer senare i höst, då försäljningen startar. Leveranserna ska inledas under första kvartalet 2024.

Volkswagen anpassar sitt utbud med allt fler elbilar. Både Golf och Passat är mycket välbekanta modellnamn efter 50 år på marknaden. Det återstår att se om de finns kvar även efter att förbränningsmotorerna har försvunnit. Kanske blir generation 9 också den sista för Passat?
 

Här ser vi nya Passat med R-Line paket. Luckan på framskärmen visar att det här även är en laddhybrid.

Lastutrymmet har vuxit till 690/1.920 liter.

Med ett Cd-värde på 0,25 (föregångaren: 0,31) har nya Passat Sportscombi den bästa luftmotståndskoefficienten någonsin för en Sportscombi från Volkswagen. Fälgarna är upp till 19 tum.

Passat kommer för första gången även att finnas med 48 V mildhybriddrift, se bilden ovan (eTSI med 150 hk/110 kW). Två turboladdade bensinmotorer (2,0 TSI) med 204 hk (150 kW) och 265 hk (195 kW) samt tre turboladdade dieselmotorer (2,0 TDI) med 122 hk (90 kW), 150 hk (110 kW) och 193 hk (142 kW) kompletterar motoralternativen på den globala marknaden.