Här är VW:s nya flaggskepp ID.7 med 700 km räckvidd

Här är VW:s nya flaggskepp ID.7 med 700 km räckvidd

Lästid: 4 min

Samma storlek som Tesla Model S – men längre räckvidd på hela 700 kilometer. Nya Volkswagen ID.7 är en lyxig sedan med massor av ny teknik. Lanseras i Sverige i slutet av detta år.

Text: Pär Brandt

Säg farväl till din räckviddsångest. Med en räckvidd på upp till 700 kilometer i nya VW ID.7 lär du ändå behöva sträcka på benen.

En uppdaterad Passat är på väg, klicka för att läsa mer, men någon gång efter 2030 tar elbilarna över. Nu blir det flaggskeppet ID.7 som axlar manteln som den största, femsitsiga personbilsmodellen hos Volkswagen.

Nya ID.7 blir också en lyxig och teknikspäckad modell som ska placera Volkswagen närmare den tyska premiumligan med Audi, BMW och Mercedes.

Om någon känner ett visst släktskap med insomnade VW Phaeton (2002–2016) så är det helt förståeligt. Och kanske också avsiktligt …

Volkswagen ID.7 är en stor bil, nästan 5 meter lång.

Nästan 5 meter lång

Att ha en räckvidd på över 600 kilometer är det inte många elbilar som kan skryta med. Tesla Model S är en av dessa med en uppgiven räckvidd (enligt WLTP-normen) på 634 kilometer.

Volkswagen ID.7 Pro S ska alltså klara ”upp till” 700 kilometer och det är tack vare ett nytt, större batteripaket på 86 kWh. Volkswagens största, hittills, är på 77 kWh. Detta batteri ska också erbjudas till ID.7 Pro (utan S). Kapaciteten för snabbladdning är 200 respektive 170 kW.

Storleksmässigt är ID.7 och Model S ganska lika med en längd på 496 respektive 502 centimeter. Model S har ett pris som startar strax under 1,3 miljoner kronor men hur mycket VW ID.7 ska kosta har vi inte fått reda på ännu.

Första versionen av VW ID.7 får bakhjulsdrift och enkel elmotor på 286 hk och 550 Nm. Det är betydligt mer än nuvarande elmotorer hos Volkswagen. Senare kan vi också förvänta oss en fyrhjulsdriven GTX-version med runt 400 hk. Effektmässigt ligger Tesla Model S betydligt högre med cirka 680 hk.

Bagagevolym är 532 liter men dragvikten är inte angiven ännu.

Frontdesignen har ett tydligt släktskap med övriga ID-familjen.

Hal som en ål

Att Volkswagen ID.7 har så bra räckvidd är ett resultat av effektiv elmotor samt ett mycket bra luftmotstånd på 0,23 Cd. Samma som Tesla Model 3, för övrigt.

Inne i kupén syns det att VW lärt sig läxan från framför allt första versionen av ID.3. Känslan i materialval och design är nu betydligt lyxigare. Framstolarna är av en ny typ med vardera 10 variabla ”luftkuddar” som ska anpassa sig till alla typer av kroppar. Kylning och massage finns också.

Axelavståndet är nästan tre meter och det ger gott om utrymme i baksätet. Golvet är platt, utan kardantunnel.

I ID.7 ser vi också Volkswagens nya pekskärm, 15 tum stor. I nederkant av skärmen finns upplysta reglage för temperatur som är lätta att nå. I ovankant finns ”snabbknappar” som leder direkt till de funktioner man söker. Det ska också finnas stora möjligheter att individuellt anpassa skärmens innehåll. Den här skärmen kan vi förvänta oss även i andra VW-modeller nästa år.

Det finns inga fysiska reglage för ventilationen, det sköts helt via pekskärmen – eller röstkommando. Säger du till exempel ”mina händer är kalla” så slås rattvärmen på och varmluft riktas mot ratten. På tal om ratten så är "knapparna" där lika dåliga som förut. Trist.

Det stora panoramataket i glas är tillval och är ”dimningsbart”, vilket gör att det kan gå från fullt ljusinsläpp till kolsvart. Harman Kardon har gjort ljuddesign med 14 högtalare och 700 watt tillgängligt.

Här är den nya, stora och förbättrade pekskärmen. Fingret pekar på temperaturjusteringen.

Lanseras sent i höst

Nya Volkswagen ID.7 ska lanseras i Sverige under fjärde kvartalet 2023. Säljstarten börjar under ”andra halvåret” och då ska förstås även priserna kommuniceras.

Fram till 2026 planerar Volkswagen att lansera 10 nya elbilsmodeller. Bland dessa finns en ID.Buzz med längre axelavstånd, en kompakt suvmodell samt även ID.2. Den sistnämnda ska få ett pris under 25.000 euro i Tyskland.

VW ID.7 ska tillverkas i Embden, Tyskland. Där tillverkas idag Passat och Arteon. Det kommer även en kinesisk version av ID.7 som ska produceras i Kina.
 

Artiklar i samma ämne:

 

Tesla sänker priserna igen – som mest med 56.000 kronor

Tesla Model Y stjäl kungakronan – Europas och Sveriges mest sålda bilmodell

Volkswagen uppdaterar ID.3 – nu med svenska priser

Volkswagen ID.4 är den vanligaste elbilen i Sverige