Premiär för Polestar 3 – ”sportiga brorsan” till nya Volvo EX90
Nyhet

Premiär för Polestar 3 – ”sportiga brorsan” till nya Volvo EX90

Lästid: 6 min

Sportiga Polestar 3 premiärvisas idag och siktet är inställt på Tesla Model X. Som väntat är Polestar 3 en elbil fullproppad av avancerade säkerhetssystem – vilket kan behövas med över 500 hästar!

Då var det äntligen premiärdags för helt nya Polestar 3. En ”sportig suv” (har vi hört det förut?) med plats för 5 personer. Premiären skedde i en gammal lokomotivfabrik i Köpenhamn, med världspressen samlad kring snittar och bubbel.

Koncernbrorsan Volvo EX90, som presenteras 9 november, bygger på samma SPA2-plattform som Polestar 3 och de två systermodellerna delar alltså mycket teknik. Men på utsidan är det stora skillnader och vi gissar även att Volvo EX90 blir 7-sitsig – därmed kanske också något längre.

För att göra skillnaden tydlig kan vi anta att Polestar 3 designats för att vara tuffare och sportigare i sin karaktär. Kommande Volvo EX90 – som ersätter XC90 – blir mer av en familjebil. Bättre komfort och mera förnuftiga innerutrymmen, skulle vi gissa.

Slank design – suvcoupé 

Design är ju ett ämne som kan väcka känslor, ibland helt olika sådana beroende på vem man frågar. Men ska vi hålla oss till det objektiva så har Polestar 3 en ganska låg och sluttande takprofil, nästan som en suvcoupé. 

Bakpartiet och bakljusen har tydliga släktdrag med Polestar 2, liksom fronten. Genom att dra upp mörka partier från botten av karossen så får man en ganska slank profil utan en klumpig känsla. Betydligt slankare än exempelvis Tesla Model X, en av huvudkonkurrenterna.

Men osvuret är alltid bäst när det gäller design. En bilmodell kan uppfattas helt annorlunda i verkligheten, jämfört med det intryck man får av de första bilderna.

Sluttande takprofil på nya Polestar 3, nästan som en "suvcoupé".

4WD och över 500 hästar

Tittar vi på yttermåtten så är Polestar 3 en ganska stor bilmodell. Längden är 490 centimeter, bredden 197 cm och höjden 161 cm. Axelavståndet är hela 298 centimeter, vilket bidrar till de generösa innerutrymmena.

Som vi gissade är Polestar 3 fyrhjulsdriven via sina två elmotorer, en fram och en bak. Bakaxeln har en så kallad aktiv momentstyrning (torque vectoring) som gör att bilen styr in bättre i kurvor. Det här är teknik vi känner igen från vissa avancerade sportbilar.
Stötdämparna och luftfjädringen är givetvis elektroniskt styrda och de justerar bilens vägegenskaper med en frekvens på 500 Hz, det vill säga 500 gånger per sekund.

Toppeffekten med ”Performance Pack” anges till 380 kW (517 hk) och max vridmoment är hela 910 Nm (kostar 70.000 kronor extra). 0–100 km/h ska gå på 4,7 sekunder. Modellen ”Long Range” har 360 kW (490 hk), 840 Nm och gör 0–100 på 5,0 sekunder. Båda versionerna har en toppfart på 210 km/h.

Bagagerumsvolymen anges till 484 liter, och växer till 1.411 liter om man fäller ned ryggstödet på baksätet. Fram finns det en ”frunk”, ett förvaringsutrymme på 32 liter. Som med alla elbilar är vikten hög, cirka 2,6 ton, men ändå inte helt orimlig med tanke på batteristorleken.

Snabbladdar med 400 volt

Polestar 3 har ett relativt stort batteripaket på 111 kWh. Det kan laddas med 400 volt. De tidigare ryktena om 800V-teknik visar sig alltså inte stämma. En välkommen nyhet (jämfört med Polestar 2) är att den nya modellen har värmepump, vilket är betydligt mer energieffektivt för uppvärmning och kylning av kupétemperaturen.

Räckvidden enligt WLTP-normen (som är lite av glädjesiffror) är upp till 610 kilometer för Long Range och 560 kilometer för Performance. Exakta, certifierade siffror kommer under 2023.

Det återstår förstås att se hur många mil man kan få på svenska vägar, speciellt på vintern. Men med en bra snabbladdning är det väl tveksamt om man i praktiken har någon större nytta av en räckvidd över 55–60 mil. Då är det ändå dags för en bensträckare och en kopp kaffe.

Polestar 3 har en kapacitet för snabbladdning på maximalt 250 kW. Det innebär att man kan ladda från 10 till 80 procent på 30 minuter. Den inbyggda laddaren är på 11 kW och inkopplad till en laddbox, hemma eller på jobbet, tar det 11 timmar att ladda från 0 till 100 procent.

En liten skärm framför ratten, men en stooor skärm i mitten.

Extra ögon på vägen

Som vi kan vänta oss är nya Polestar 3 – liksom kommande Volvo EX90 – fullproppad med avancerad säkerhetsteknik. Polestar har haft som målsättning att skapa en utvändig säkerhetssköld, som ska skydda med hjälp av intelligent teknik som förstår både föraren och trafikmiljön.

Har Polestar räknat rätt så finns det 5 kameror, 5 radarenheter, 12 ultraljudssensorer och avancerad lidar från leverantören Luminar. ”Light Detection and Ranging”, förkortat lidar, är en fjärrdetekteringsmetod som använder ljusstrålar i form av en pulserande laser. Lidar blir ett tillval från andra kvartalet 2023.

Lidarteknik påminner om parkeringssensorer (som dock är ultraljud) men har en mycket högre precision. Lidarsensorerna kan skapa tredimensionella bilder av omgivningen på flera hundra meters avstånd, samtidigt som bilen körs i motorvägsfart.

De som bygger datorer för dataspel känner igen tillverkaren Nvidia, som bland annat är kända för sina avancerade grafikkort. De här mångåriga erfarenheterna av att skapa digitala bilder använder nu Nvidia – fast på motsatt håll. Till Volvo har man byggt teknik som istället läser av de rörliga bilder som kameror, radar, lidar och andra sensorer skapar.

Tekniken från Nvidia ska inte bara göra Polestar 3 och Volvo EX90 säkra, den bildar också grunden för att göra bilarna självkörande – eller autonoma, som man också säger.

Känner av barn i bilen

Tekniken som läser av rörliga bilder används även i kupén. Som vi känner till sedan förut kan moderna bilar läsa av huvud- och ögonrörelser samt någorlunda väl också se om föraren är på väg att bli trött och ouppmärksam.

Polestar 3 kan ”se” om bilkupén innehåller ett sovande barn, exempelvis, och anpassa luftkonditioneringen efter det. Enligt Polestar så har det sedan 90-talet dött över 900 barn av värmeslag i USA, efter att de glömts bort för länge i parkerade bilar. Personskyddet går även på andra hållet och kan höja temperaturen, om det behövs.

Det återstår att se om Polestar 3 och Volvo EX90 också får ett ”hundskydd”, som Teslas Dog Mode. Då kan föraren lämna sin hund i bilen och veta att luftkonditioneringen automatiskt håller rätt temperatur i kupén. Temperaturen anges med stora siffror på bildskärmen, så att förbipasserande förstår att det inte är någon fara med hunden. Även Ford har ett liknande system, men där inaktiveras även knapparna till sidorutorna (vissa hundar är smarta).

Sidoprofilen är låg och slank, precis som Polestar hade tänkt sig.

Jättelik batteribackup

Som redan meddelats om Volvo EX90 får nya Polestar 3 ett batteripaket med V2G-teknik, eller ”Vehicle to grid”. Det innebär att energin i batteriet kan strömma tillbaka till elnätet eller en annan förbrukare.

V2G är ännu så länge i sin linda men framtidsutsikterna är mycket spännande. Eftersom det om några år kommer att finnas många elbilar på marknaden blir deras sammantagna lagringsvolym enormt stor, vilket kan användas för att kapa toppar i förbrukningen eller mellanlagra energi från solpaneler och vindkraftverk.

Man kan även tänka sig kommersiella lösningar där en elbilsägare ”tankar” billig ström på natten och sedan säljer den till en elleverantör mitt på dagen när taxan är högre.

Viktig modell för tillväxten

Polestar 3 ska byggas i USA, South Carolina, parallellt med Volvo EX90. Men Polestar 3 ska även byggas i Chengdu, Kina.

De Polestar 3 som hamnar i Europa byggs sannolikt i Kina, på grund av mera gynnsamma skattevillkor (jämfört med USA). Nuvarande Polestar 2 byggs i Luqiao, Kina.

Polestar har delat upp försäljningen på tre regioner: Europa, Nordamerika och Kina. Målet är att nå en global volym på runt 300.000 fordon till 2025 och på vägen dit är givetvis Polestar 3 en mycket viktig modell.

Svenska priser är klara 

Polestar 3 ska börja levereras till kund under början av 2023. Även om USA är den viktigaste marknaden kan vi räkna med att den nya modellen dyker upp tidigt i Sverige.

De svenska priserna för Polestar 3 ska starta vid 970.000 kronor. Polestar utlovar en riklig standardutrustning. Exakta datum och priser för Polestar 3 får vi återkomma till. 

Som jämförelse kostar idag en Tesla Model X Plaid, med 1.020 hk, 1.587.990 kronor. Model X Dual Motor kan inte levereras förrän 2023 och är inte prissatt i dagsläget.