Om sju år, 2030, ska Volvo Cars vara en renodlad elbilstillverkare. Den helt nya EX90 är inte bara en ny modell, utan markerar också början på denna nya era. Det långsiktiga målet är att vara ett klimatneutralt företag 2040.
”Volvo EX90 visar var vi är och vart vi är på väg,” säger Jim Rowan, Volvos vd. ”Den är helt elektrisk och har en räckvidd på upp till 600 kilometer på en laddning.”
”Volvo EX90 är utformad för att höja våra säkerhetsstandarder ytterligare och är den första Volvon som verkligen definieras av sin mjukvara. Den är också en del av ett större ekosystem som ansluter till ditt hem och dina andra enheter. Volvo EX90 är på många sätt början på något nytt för Volvo,” säger Jim Rowan.
”Volvo EX90 visar var vi är och vart vi är på väg,” säger Jim Rowan, Volvos vd.
Återvunna material
Den fyrhjulsdrivna versionen av EX90 har dubbla elmotorer med 517 hk (380 kW) och 910 Nm – siffror som känns igen från systermodellen Polestar 3 som också premiärvisades nyligen. I utförandet "Twin Motor Performance" ska 0–100 km/h klaras av på 4,9 sekunder.
Det finns även en något svagare version, "EX90 Twin Motor Ultra", med 408 hk (300 kW) och 770 Nm som fixar 0–100 på 5,9 sekunder. I båda fallen är topphastigheten begränsad till 180 km/h
Volvo EX90 kliver över 5 meter och mäter 5.037 millimeter i längd. Används alla 7 sittplatser återstår bara 310 liter bagageutrymme bakom det andra baksätet. Har man 5 sittplatser så är utrymmet 665 liter och fäller man båda baksätena så ryms 1.915 liter. Luftfjädring är standard, fälgstorleken 22 tum.
Stor vikt har lagts vid att återanvända material. Volvo EX90 innehåller 15 procent återvunnet stål, cirka 25 procent återvunnen aluminium samt 48 kilo återvunnen plast och biobaserade material, vilket är cirka 15 procent av den plast som används i bilen – den högsta andelen i en Volvo hittills.
Volvo EX90 får 5G-anslutning som standard och mobiltelefonen är nyckeln till bilen, som upptäcker dig när du är 10 meter bort och låser upp bilen.
Säljstarten är idag, alltså direkt från premiärdagen. Volvo EX90 går att köpa online hos Volvo Cars, eller hos någon av Volvos återförsäljare. Priserna startar från 1.085.000 kronor, eller 14.995 kronor i månaden om man leasar bilen.
Säkerhetssystemen i Volvo EX90 ska bygga upp en osynlig "skyddsbur" runt bilen. För att kunna se vad som händer runt bilen använder Volvo bland annat lidar, en pulserande laserteknik som kan bygga upp en tredimensionell bild.
Lidarenheten sitter ovanför vindrutan i en framkant av taket. Räckvidden är 250 meter. Det är företaget Luminar, Silicon Valley i Kalifornien, som levererar tekniken och har Volvo Cars som delägare. Volvo samarbetar även med Nvidia som levererar de kraftfulla datorer som behövs för att tolka alla kamerabilder som bilen tar emot.
Förutom lider på taket har EX90 ytterligare 5 radarsensorer, 8 kameror och 16 ultraljudssensorer. Med den här tekniken ska Volvo uppnå level 3, vilket innebär att bilen kör själv men behöver övervakas av föraren.
I centrum hittar vi en 14,5-tums pekskärm i mittkonsolen.
Det blir en lång väntan
Batteripaketet i nya Volvo EX90 är relativt stort, 111 kWh, med nettokapaciteten 107 kWh. Det räcker alltså för en räckvidd på 60 mil enligt WLTP-cykeln. Längre fram ska det även komma andra storlekar på batteriet. Ombordladdare för växelspänning har en kapacitet på 11 kW.
Snabbladdningen med likström har en kapacitet på 250 kW och Volvo utlovar en laddning från 10–80 procent på strax under 30 minuter. Batteriet kan även försörja externa förbrukare, till exempel ladda en annan elbil.
De som beställer sin Volvo EX90 nu får ha en del tålamod. Enligt uppgifterna på Volvo Cars "bygg-din-bil" sida kan det dröja 16–18 månader innan de första bilarna levereras. EX90 ska byggas i Charlston i USA, South Carolina, parallellt med Polestar 3. EX90 ska även byggas i Chengdu i Kina.
Volvo EX90 kan "ladda tillbaka" ström vid behov, och alltså fungera som en backup vid exempelvis strömavbrott.