Suvar tar över i Europa – en majoritet av alla nya bilar är en suv

Suvar tar över i Europa – en majoritet av alla nya bilar är en suv

Lästid: 4 min

Nu har det skett – för första gången så dominerar suvmodellerna nybilsförsäljningen i Europa. Marknadsandelen är 51 procent, inte minst ett resultat av att Tesla Model Y är den mest sålda bilen.

Text: Pär Brandt

Jämför vi en suv med en traditionell kombibil så finns det nästan bara nackdelar: tyngre, sämre luftmotstånd och högre tyngdpunkt. Oftast är suvarna också dyrare.

Men det spelar ingen roll – ägarna älskar sina suvar och de säljer bättre än någonsin!

När marknadsanalysföretaget Dataforce summerar försäljningssiffrorna för första halvåret 2023 i Europa så utgör suvmodellerna 51 procent. Under samma period 2022 var siffran 48 procent.

Suvmodellerna växte med 23 procent och det såldes totalt 3,37 miljoner suvar i Europa under första halvåret. Det var en ökning som klart översteg den totala ökningen på 17 procent, efter ett bekymmersamt 2022 då många biltillverkare hade leveransproblem.

I begreppet suv samlar Dataforce in alla högbyggda personbilsmodeller. I den gruppen finns även de modeller som många skulle kalla för ”crossover”, ett mellanting av traditionell personbil och suv. Ett exempel på en crossovermodell är Nissan Qashqai.

Toyota Yaris Cross registrerade 97.000 bilar i Europa, under första halvåret.

Made in Germany

Det lok som drar iväg marknaden mot allt fler suvar är Tesla Model Y. Även här skulle vi nog vilja kalla Model Y för en crossover, istället för suv.

Teslas fabrik utanför Berlin producerade merparten av de 138.000 Model Y som såldes i Europa under första halvåret. Jämfört med samma period under 2022 är det en ökning med hela 207 procent!

Den snabba ökningen innebär också att Model Y är Europas mest sålda bilmodell, oavsett kategori, under första halvåret 2023.

Position 2 i suvtabellen innehas av Volkswagen T-Roc med 104.000 sålda bilar, tätt följd av Toyota Yaris Cross som registrerade 97.000 bilar i Europa.

Volkswagen T-Roc ligger på andra plats med 104.000 sålda bilar, första halvåret 2023.

Volvo ligger helt rätt

Tar vi på oss de svenska glasögonen så kan vi konstatera att Volvo Cars helt anpassat sig till ”suvtrenden”. För 20 år sedan lanserade man den första XC90 och den blev en omedelbar försäljningssuccé och snart även en av Sveriges viktigaste exportprodukter.

Volvo följde sedan upp med XC60 och så småningom den mindre XC40. Dessutom gjorde man flera upphöjda versioner av sina populära kombimodeller (XC70, med flera).

Tittar vi på de senaste, globala försäljningssiffrorna för Volvo så sträcker de sig fram till augusti i år. Precis som med så många andra hade Volvo komponentbrist under 2022, därför blir det missvisande med jämförelser. Under 2023 har byggtempot varit betydligt högre.

Från årsskiftet fram till slutet av augusti har Volvo Cars levererat 447.500 bilar, globalt. Av dessa var 360.598 suvmodeller. Eller om man så vill – 80 procent suv!

Man kan tycka vad man vill om suvar men att inte erbjuda det kunderna vill ha vore att skjuta sig själv i foten. Vi svenskar betraktar kanske fortfarande Volvo som en kombitillverkare, men så är det inte. Efterfrågan på kombimodeller är så liten att Volvo inte längre erbjuder sådana, exempelvis i Storbritannien.

Land Rover var en av de tillverkare som stakade ut vägen. Efter kom Range Rover, med flera.

Hur blev det så här?

Enkelt uttryckt kan man säga att en suv är en upphöjd kombibil, oftast med fyrhjulsdrift. Inledningsvis med en robust stil, högre markfrigång och viss förmåga att ta sig fram på dåliga vägar.

Suv är för övrigt ett akronym för Sport Utility Vehicle, ett fritidsfordon byggt för krävande transporter på både asfalt och grus. Många av de tidiga exemplen hade en bärande ramkonstruktion med ovanpåliggande kaross, de var byggda för att inte minst kunna dra tungt.

De historiska rötterna kan man hitta på flera håll. Amerikanska Jeep och engelska Land Rover togs fram under eller i anslutning till andra världskriget och fick sedan ett flertal efterföljare.

Under 80- och 90-talen lanseras suvmodeller som Range Rover, Ford Explorer, Toyota RAV4, Subaru Legacy Outback och Mercedes ML. Därmed rullade suv-tåget igång på allvar och snart kunde alla biltillverkare erbjuda en suv.

Även de sportiga biltillverkarna fick svälja sin stolthet och erbjuda suvmodeller. Porsche kröp till korset först och Cayenne räddade sportbilstillverkaren med sin otroliga försäljning. Alla de andra följde efter, även Lamborghini och Ferrari erbjuder idag suvmodeller.

Tesla Model Y byggs i Brandenburg, utanför Berlin i Tyskland.

Kvinnor gillar suv

Dåtidens kundundersökningar av suvar visade att bilägarna gillade den upphöjda sittpositionen och den trygga känslan av att köra en stor bil. Andelen positiva kvinnor var betydligt större än hos männen.

Kommersiellt var det också betydelsefullt att stora bilar kan säljas med en högre prislapp, vilket i praktiken är detsamma som en högre vinstmarginal för biltillverkarna.

Suvar må vara tyngre, ha sämre luftmotstånd, högre tyngdpunkt samt dyrare driftkostnader. Men ägarna älskar sina suvar och biltillverkarna tjänar mer pengar på dessa, jämfört med andra segment.

För elbilar har det också visat sig vara lättare att ”gömma” det skrymmande batteripaketet i en suv, utan att inkräkta på kupéutrymmen.

Därför kan vi förvänta oss att suvtrenden bara fortsätter att växa sig starkare. Oavsett vad vi tycker om suvarna …

 

Fler artiklar i liknande ämnen:

 

Tesla dumpar priserna igen – rabatt på över 200.000 kronor

Tesla sänker priserna igen – som mest med 56.000 kronor

Tesla sänker priserna med upp till 150.000 kronor

Tesla Model Y stjäl kungakronan – Europas och Sveriges mest sålda bilmodell

Volkswagen ID.4 är den vanligaste elbilen i Sverige

Många bilföretag på nya ”Svarta listan” – även Tesla