Tesla dumpar priserna igen – rabatt på över 200.000 kronor

Tesla dumpar priserna igen – rabatt på över 200.000 kronor

Lästid: 3 min

Då var det dags igen. Tesla prisdumpar Model S och Model X med som mest 209.000 kronor. Dessutom förnyar man Model 3 och – håll i er – tar bort både blinkers- och växelspaken.

Text: Pär Brandt

De som handlar med begagnade bilar sliter det lilla hår de har kvar på huvudet. Hur ska man våga värdera begagnade elbilar när Tesla hela tiden sänker sina priser?

Den här gången sänker Tesla priserna på Model S och Model X. Störst sänkning blir det för de effektstarka (1.020 hk) Plaid-modellerna.

Model S Plaid kostar nu 1.284.990 i grundpris, Model X Plaid startar vid 1.344.990 kronor. Det är en sänkning med 209.000 respektive 187.000 kronor (eller 14–16 procent).

Även de ”vanliga” Model S och Model X får sina priser sänkta med 95.000–130.000 kronor.

Att Tesla justerar priserna beror på att man kan, tack vare en ovanligt hög vinstmarginal. Trots att Tesla är en ung biltillverkare har man varit mycket skickliga när det gäller att effektivisera produktionen.

Lägre pris är ett sätt att ”köpa sig” en större marknadsandel. Eftersom Tesla har som ambition att fortsätta växa i snabb takt så kan vi förvänta oss fler prissänkningar i framtiden.

Vad sägs om drygt 200.000 kronor i rabatt för Model S?

Model 3 får ett lyft

Parallellt med den nya prissänkningen presenterar Tesla en uppdaterad version av den populära storsäljaren Model 3, som började produceras 2017. Globalt har det byggts över 2 miljoner Model 3.

Först 2018 kom Model 3 till Sverige och i oktober är det alltså dags för en ”facelift”, som man säger i bilbranschen.

Som vi kan se blir det en annorlunda front där framför allt strålkastarna skiljer sig åt. Även bakljusen har ändrats en del och fått en ”C-form”. Aerodynamiken har förbättrats – anges till Cd 0,219 – vilket ska ge något bättre räckvidd.

Inuti är det större förändringar. Stolar, ratt och mittkonsolen är nya. Det finns ”mysbelysning” och även två nya ljudanläggningar som Tesla själva utvecklat. Baksätet har begåvats med en egen bildskärm.

Både front och akter är lite annorlunda hos Model 3, efter sitt "facelift" i oktober.

Bort med spakarna

Mest kontroversiellt med detta facelift är nog att spakarna framför ratten tagits bort. Blinkersmanövrering finns istället som knappar på ratten. Växlingarna sköts via pekskärmen i mitten.

Varför tar Tesla bort blinkers- och växelspaken? För att spara pengar. Är det bra? Nej, det skulle nog ingen förare hävda, svänger man i en rondell blir det knepigt att hitta rätt på ratten.

Lägre luftmotstånd innebär längre räckvidd och med standard 18-tums hjul gäller nya siffror. Den bakhjulsdrivna versionen ska gå 554 kilometer och för den fyrhjulsdrivna Long Range är räckvidden 678 kilometer, allt enligt den standardiserade WLTP-mätmetoden.

Prestanda och batteristorlek är i stort sett oförändrat, jämfört med föregångaren. Så även snabbladdningen.

Priserna för Tesla Model 3 går upp med cirka 10.000 kronor och startar en bit över halvmiljonstrecket. Vi får se hur länge det står sig …

Inredningen har fått ett lyft i nya Model 3. Men var är spakarna vid ratten?

Passagerarna i baksätet får en egen skärm i uppdaterade Tesla Model 3, som kommer i oktober.

 

Fler artiklar i samma ämne:

 

Teslas batterier har lång livslängd – längre än bilen

Tesla sänker priserna igen – som mest med 56.000 kronor

Tesla sänker priserna med upp till 150.000 kronor

Tesla Model Y stjäl kungakronan – Europas och Sveriges mest sålda bilmodell

Volkswagen uppdaterar ID.3 – nu med svenska priser

Volkswagen ID.4 är den vanligaste elbilen i Sverige