Volkswagen uppdaterar ID.3 – nu med svenska priser

Volkswagen uppdaterar ID.3 – nu med svenska priser

Lästid: 4 min

Lite bättre kvalitetskänsla i inredningen, snabbare laddning och ny front. Men annars är det mesta sig likt i det ”facelift” som Volkswagen visar för elbilen ID.3. Kommer i början på sommaren.

Text: Pär Brandt

De svenska priserna på uppdaterade Volkswagen ID.3 är nu fastställda:

• ID.3 Pro Performance (204 hk, 58 kWh) från cirka 479.900 kronor.

• ID.3 Pro S, 4-sits (204 hk, 77 kWh) från cirka 539.900 kronor.

ID.3 var först ut i Volkswagens stora, elektriska offensiv. De första kundbilarna i Sverige levererades under hösten 2020.

Men ganska snart kom kritik mot den hårda plasten i inredningen, de knepiga touchknapparna på ratten och svårigheterna att snabbt använda de vanligaste funktionerna. Dessutom drogs ID.3 med många elektroniska ”buggar” som frestade på VW-ägarnas tålamod.

Nu visar Volkswagen den ”andra generationen” ID.3 med en mängd förbättringar. De som varit mest kritiska blir dock besvikna.

Knapparna på ratten är kvar, värmejusteringen saknar fortfarande belysning och det mesta i tekniken är sig likt. Motoreffekt (204 hk), batteristorlek (58/77 kWh) och räckvidd (426/546 kilometer) är samma som förut.

Däremot har snabbladdningen ökat till 170 kW i modellen med stora batteriet (120 kW i lilla). Det ger en laddningstid från 5 till 80 procent på 30, respektive 35 minuter.

Nu kan även ID.3 leverera ström ut, till andra förbrukare, precis som ID.5.

Front och strålkastare är annorlunda på "nya VW ID.3".

Ett försiktigt lyft

På utsidan syns förändringarna tydligt. Huven fram sträcker sig nu hela vägen från vindrutan till fronten. Tidigare fanns det ett svart band vid vindrutans nederkant.

I hörnen på fronten hittar vi vertikala ”luftintag” som påstås förbättra luftmotståndet. Men den angivna räckvidden är densamma, så det är nog högst marginella förbättringar.

Bakpartiet är sig likt, i stort sett. Det högblanka plastpartiet finns kvar och tyvärr blir det lätt repat, speciellt vintertid. Även strålkastarna och baklyktorna är nya.

Nya exteriörkulörer erbjuds, däribland Dark Olivine Green (som bilen på bilderna).

Snyggare inredning

Interiören har fått nya material och delvis ny design, vi känner igen en del från systermodellerna ID.4 och ID.5. Alla material är ”icke-animaliska” och består till stor del av återvunnen plast.

Dörrsidorna fram känns mer påkostade och mindre ”plastiga”. Bakdörrarna har tyvärr inte fått dessa förbättringar. Klädseln har dubbla kontrastsömmar, vilket onekligen känns lite mer påkostat.

Pekskärmen i mitten är nu 12 tum, som standard. Tidigare var den 10 tum. Volkswagen hävdar att responstiden i skärmen blivit väsentligt förbättrad. Den lilla skärmen framför ratten – som många tycker är allt för liten – har samma storlek (5,3 tum) som förut. Även växelväljaren till höger om skärmen är samma som förut.

Om cirka ett år ska Volkswagen införa en ny, något större pekskärm (12,9 tum) som standard i ID.3. Denna nya skärm ska även få upplysta ”knappar” för kupévärme och ljudvolym – precis som många efterfrågat.

Head-up display är tillval och här har den grafiska designen förbättrats. Dubbla uttag för USB-C är standard numera, med 45 W för snabb laddning av mobiler och laptops.

Snyggare inredning och bättre kvalitetskänsla.

Inget ”Tesla-pris”

Försäljningsstart för den uppgraderade VW ID.3 sker just nu (början av april). Lanseringen hos de svenska handlarna ska sätta igång i början av sommaren.

De svenska priserna på uppdaterade Volkswagen ID.3 är följande:

• ID.3 Pro Performance (204 hk, 58 kWh) från cirka 479.900 kronor.

• ID.3 Pro S, 4-sits (204 hk, 77 kWh) från cirka 539.900 kronor.

Som vi gissade blev det ingen prissänkning, trots att Tesla kraftigt sänkt priserna på Model 3 och Model Y. Teslas prissänkning var säkert bidragande för att Model Y blev den mest sålda bilmodellen i Sverige – och Europa – under början av året.

När Volkswagen startade försäljningen av ID.3 under våren 2020 började priserna på 409.900 kronor (batteri på 45 kWh). Då såg alternativen lite annorlunda ut, med mer eller mindre utrustning. Modellen Pure Performance med det mindre batteriet på 45 kWh, som erbjöds vid lanseringen, har utgått. Modellen Pro Performance med 58 kWh hade då ett grundpris på 439.900 kronor. 

Flertalet av de förbättringar som införs hos ID.3 är sannolikt också planerade för ID.4, ID.5 samt kommande ID.7. Alla dessa bygger på samma tekniska plattform MEB. Det gör även Audi Q4 e-tron och Skoda Enyaq samt VW ID.Buzz.

Gissningsvis sker de uppdateringarna tidigast i mitten av 2024 då den nya, större och förbättrade pekskärmen finns tillgänglig.

Bakpartiet är sig likt, men baklyktorna har lite annorlunda design.

Fler artiklar i samma ämne:

Volkswagen ID.5 Pro Performance är en folkelbil med tuff design

Volkswagen ID.4 är den vanligaste elbilen i Sverige

Audi Q4 e-tron 40 Proline bjuder på finess och lyx

Skoda Enyaq iV 80x Sportline – den prisvärda familjefavoriten

Den stora skärmen på 12 tum är numera standard. Men vänta till 2024, då kommer en ännu bättre skärm.

Delvis nytt utseende på head-up display (tillval).

Dragkroken fälls ut bakom en lucka. Släpvagn är dock inte godkänt, kulan är enbart avsedd för exempelvis cykelhållare.