Text: Pär Brandt
Branschorganisationen Mobility Sweden har levererat sin statistik för bilförsäljningen under mars månad. Marknaden visar en kraftig nedgång och framför allt är det privatkunderna som blir allt färre.
Totalt registrerades 30.261 nya personbilar i mars. Försäljningen under perioden januari till mars under 2023 är 9,2 procent lägre, jämfört med fjolåret. Framför allt är det laddhybriderna som minskar, enbart under mars var nedgången 18,6 procent.
Antalet elbilar ökar fortfarande, upp 37,6 procent under mars. Den försäljningen drivs i huvudsak av företagen, som köper tjänstebilar till sina anställda. Andelen elbilar under mars var 41,6 procent.
”Privatbilsmarknaden är fortsatt iskall och vi kan se en halvering i antalet nya order under första kvartalet i jämförelse med förra året,” säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.
”Om inte regeringen tar fram nya styrmedel riktade mot privatkunder som vill köpa elbilar kommer elektrifieringen stanna upp och det blir ännu svårare att nå klimatmålen,” fortsätter Mattias Bergman.
Teslas prischock
I början på november förra året slopade den nya regeringen klimatbonusen, som för elbilar uppgick till 70.000 kronor per fordon. Under hösten steg också Riksbankens styrränta, vilket ökade finansieringskostnaderna vid bilköp.
Kostnaderna för privatleasing steg och för elbilarna blev det en kraftig ökning av månadskostnaden. Det avspeglas tydligt i siffrorna från Mobility Sweden. Privatleasingen av elbilar under första kvartalet minskade med 47 procent, jämfört med samma period förra året.
I januari 2023 sänkte Tesla priserna på Model Y och Model 3 med som mest 150.000 kronor. Ett drastiskt sätt att ”köpa marknadsandelar” som skakat om hela bilhandeln.
Storsäljare i Europa
Prissänkningen har stärkt Teslas position på marknaden och det syns nu även i statistiken. Siffror från det internationella marknadsföretaget Dataforce visar att Tesla Model Y blev den mest sålda bilmodellen i Europa under februari.
Ledningen var dock mycket knapp, enligt Dataforce. 18.153 Model Y registrerades, mot 18.068 Dacia Sandero under samma period. På tredje plats kom Peugeot 208 (15.667 bilar) och även här var det en stenhård kamp med Volkswagen T-Roc som såldes i 15.640 exemplar.
Den ständiga ettan sedan många år, VW Golf, hittar vi först på åttonde plats. Golf har producerats sedan 1974 och den nuvarande modellen är den åttonde och sannolikt sista generationen med förbränningsmotor. Nästa Volkswagen Golf blir en elbil.
Storsäljare i Sverige
Även i Sverige går det bra för Tesla. Model Y kniper kungakronan under mars månad med 3.202 registrerade bilar, mer än dubbelt så många bilar som tvåan Volvo XC40 med 1.436 nybilsregistreringar.
Då ska man ha i åtanke att Tesla brukar levereras ”stötvis” till Sverige med ett stort biltransportfartyg. Det gör att leveranserna blir väldigt ojämna, jämfört månad för månad. Därför kan Volvo ta tillbaka kungakronan redan i april.
Antal registreringar | Antal registreringar | ||||
Fabrikat / modell | Mars 2023 | Mars 2022 | Jan-Mars 2023 | Jan-Mars 2022 | |
1 | TESLA MODEL Y | 3202 | 1363 | 3610 | 1954 |
2 | VOLVO XC40 | 1436 | 1548 | 3283 | 3933 |
3 | VOLVO XC60 | 839 | 1201 | 2395 | 3200 |
4 | VW ID.4 | 898 | 906 | 1892 | 2022 |
5 | VOLVO S/V60 | 449 | 1028 | 1477 | 2625 |
6 | KIA CEED | 477 | 824 | 1331 | 2091 |
7 | TOYOTA YARIS CROSS | 511 | 279 | 1311 | 779 |
8 | KIA EV6 | 563 | 282 | 1288 | 773 |
9 | KIA NIRO | 561 | 1063 | 1247 | 3291 |
10 | KIA SPORTAGE | 434 | 287 | 1112 | 379 |
Källa: Mobility Sweden.