Text: Pär Brandt
Sammanlagt gick bilförsäljningen trögt under juni 2022 med totalt 25.636 nybilsregistreringar, enligt marknadsföretaget Vroom. Det är en nedgång med 28 procent, jämfört med fjolåret.
Försäljningen gick alltså ner men elbilarna är undantaget, under första halvåret 2022 utgjorde de 28 procent av nybilsregistreringarna för personbilar. Det är mer än en fördubbling jämfört med fjolåret.
Efterfrågan på nya bilar är fortsatt hög, men bilindustrin brottas med leveransproblem och flaskhalsar. De som beställer en ny bil idag kan få vänta 12–18 månader på leverans.
Volvo brukar vara en favorit bland svenska bilköpare, men enligt Vrooms siffror blev Kia det största bilmärket under juni. Under första halvåret 2022 blev Kia näst störst, efter Volvo. På tredje plats hittar vi Volkswagen.
En förklaring till Kias popularitet är att man kunnat leverera och dessutom har laddbara modeller – laddhybrider och elbilar – som kunderna uppfattar som attraktiva. En av dessa storsäljare är Kia Ceed SW Plug-In Hybrid, som vi provkörde i våras.
Kias elbilar och laddhybrider står för 91 procent av märkets nyregistreringar i juni. Kia är alltså på god väg att nå sitt mål att bli ett helt ”laddbart” bilmärke senast 2024.
Nya Sportage är en av de nya modeller som bidrar till Kias fina siffror.
Tesla Model Y är drömbilen
Den mest populära bilmodellen under juni blev Tesla Model Y med 1.876 nybilsregistreringar, enligt Mobility Sweden. Tvåa blev Kia Ceed (1.257) tätt följd av Volvo XC60 (1.243).
Tesla ökar stadigt tempot i sin nyöppnade fabrik Giga Berlin och ligger nu på över 1.000 Model Y i veckan. Även Tesla brottas med leveransproblem men vi kan räkna med att Model Y fortsätter att klättra uppåt i Sverige under hösten.
Även Kia lär fortsätta uppåt då man nyligen startade lanseringen i Sverige av den helt nya generationen Niro. Räkna därför med att Volvo får det fortsatt svettigt i höst om man ska klara sig kvar i toppen.
Fortsatt höga begpriser
Ändrade regler från regeringen gör att laddhybrider inte är lika förmånliga längre som förmånsbilar. En majoritet av alla bilar som säljs i Sverige köps av företag, som tjänstebilar.
Försäljningen av laddhybrider har därför sjunkit under våren men de är fortsatt populära hos privatköparna, inte minst på grund av låg fordonsskatt. En konventionell bensin- eller dieselmodell kan idag kosta runt 15.000 kr/år i fordonsskatt (de första 3 åren), medan elbilar och laddhybrider bara betalar 360 kr/år.
Kan man dessutom ladda laddhybriden hemma över natten går det att sköta det dagliga pendlandet till ett lågt ”bränslepris”. Det gör att laddhybrider totalt sett får låga driftkostnader.
Även andrahandsvärdet fortsätter att vara relativt högt för laddhybrider och elbilar. Det är speciellt påtagligt för elbilar, som antingen fått (eller får) en miljöbonus på 60.000 eller 70.000 kronor. Det finns exempel, som elbilen Volkswagen ID.4, där ägaren faktiskt får mer betalt för bilen efter 1 års ägande än den kostade som ny!
Satsa på laddbara bilar
Grundtipset för den som letar efter en nyare, begagnad bil blir därför att satsa på laddbart. Värdeminskningen är den största utgiften och då går det att spara pengar genom att välja en laddhybrid eller elbil. De kostar lite mer i inköp, men totalt sett blir bilägandet billigare.
Eftersom det är brist på nybilar ökar efterfrågan på nyare, begagnade bilar. Det håller begagnatpriserna på en fortsatt hög nivå. Det gäller dock inte för de äldre bilarna som har cirka 10 år på nacken eller mer.
Det begränsade utbudet av begbilar avspeglar sig även i försäljningen, som sjönk med 21 procent under juni. Siffrorna kommer från Vroom.
Läs även:
Begagnatmarknaden störtdyker – detta bör du tänka på
Elbilarna fortsätter uppåt – liksom begagnatpriserna