Att sänka priserna på nya bilar kan låta som en enbart positiv nyhet. Men myntet har två sidor, de som redan köpt bil får se värdet sjunka i motsvarande grad.
De som beställt eller planerar att köpa en ny Tesla Model Y eller Model 3 är bara att gratulera. Beroende på modell sjunker priserna med 150.000–70.000 kronor.
De som inte fått levererat sin beställda Model Y eller Model 3 får priserna nedjusterade till samma nivå. Kunderna kan se sin beställning och det uppdaterade priset inom 48 timmar, lovar Tesla.
Köper marknadsandelar
Teslas sänkning av de svenska priserna skedde idag fredag, men var inte helt oväntat. En liknande sänkning skedde nyligen i USA och Kina – två marknader som sammanlagt står för 75 procent av Teslas försäljning.
De nya, svenska priserna är följande:
• Model 3 RWD, 529.170 kr.
• Model 3 Long Range, 619.170 kr.
• Model 3 Performance, 688.180 kr.
• Model Y RWD inklusive dragkrok, 549.170 kr.
• Model Y Long Range inklusive dragkrok, 639.170 kr.
• Model Y Performance inklusive dragkrok, 739.170 kr.
Störst prissänkning är det på grundmodellen för Model Y RWD som sänks med 150.000 kronor, Model Y Long Range sänks med 139.000 kronor.
Tesla Model Y Performance – sportbil och familjebil – kostar nu 739.170 kronor. Ett klipp?
Chockar hela marknaden
Instegsmodellen i Teslas utbud, Model 3 med bakhjulsdrift och 60 kWh batteri, har räckvidden 491 kilometer. Med sitt nya pris på 529.170 kronor (drygt 100.000 kronor billigare jämfört med gårdagens pris) kan man säga att den ”rör om i grytan”. Eller rättare sagt: en chock för hela bilhandeln!
Det innebär att Model 3 hamnar i samma nivå som Polestar 2 Standard range Single motor (69 kWh, 445 kilometer räckvidd) som startar vid 519.000 kronor.
Tesla Model 3 hamnar lite över Volkswagen ID.3 (börjar vid 486.900 kr), men tydligt under ID.4 (584.900 kr) och ID.5 (609.900 kr). Det är också klart billigare än Skoda Enyaq iV (640.500 kr), Kia EV6 (639.900 kr) och Hyundai Ioniq 5 (559.900 kr).
Tesla Model 3 hamnar numera också under Kia Niro EV, som startar vid 530.500 kronor (64,8 kWh batteri, 460 kilometer räckvidd). Och Tesla har ett betydligt billigare erbjudande än Volvo XC40 Recharge eller C40 Recharge (som just nu inte är beställningsbara i sina billigaste basutförande).
Teslas prisdumpning sätter alltså press på hela utbudet av nya elbilar i Sverige. Och vi kan även förvänta oss att begagnatpriserna på elbilar sjunker i ännu snabbare takt än tidigare prognoser.
Tesla är väldigt duktiga på att producera billiga batterier. Hela batteripaket byggs upp av sådana här små "ficklampsbatterier". Det större, 4680, är en ny modell som ska vara ännu mera kostnadseffektiv.
Extrem vinstmarginal
I dagens pressrelease anger Tesla ingen detaljerad förklaring till den stora prissänkningen. Inte mer än att ”leveranskedjorna förbättrats” och att komponentbristen inte är lika påtaglig längre.
I USA handlar prissänkningen om att återigen komma under ”taket” för statens miljöbilsbonus, vilket väntas förbättra försäljningen markant under 2023.
Att Tesla även sänker priserna i Europa är en anpassning till prissättningen i USA och Kina. Men anledningen till att Tesla över huvud taget kan sänka priserna är att man haft en mycket god vinstmarginal. Branschbedömare uppskattar att Tesla har en snittvinst per bil på nästan 80.000 kronor – i så fall åtta gånger mer än Toyota (som är kända för sin effektiva produktion)!
Orsaken till den fantastiska vinstmarginalen är främst en kostnadseffektiv produktion av batterier. Här har Tesla ett försprång som blir svårt att hämta hem för konkurrenterna.