Polestar 2 är bättre och billigare – vi testar Performance-paketet

Polestar 2 är bättre och billigare – vi testar Performance-paketet

Lästid: 10 min

Polestar 2 har fått en omfattande uppgradering och ett nyligen sänkt pris med 65.000 kronor. Vi provkör Polestar 2 Long range Dual motor med Performance-paketet och 476 hk i ett vintrigt Sverige. Ojojoj – vilken kul bil detta är!

Text och foto: Stefan Fredrikson

  • Därför ska du slå till: Fantastiskt kul att köra. Varje gång du kliver ur bilen har du ett leende på läpparna.
  • Detta bara älskar man: Infotainmentsystemet är förmodligen det bästa i sitt slag. Allting funkar. En harmonisk bil.
  • Men detta är uselt: 360-kameran är svår att tyda. I trånga utrymmen har man inte mycket hjälp att parkera.

Polestar 2 har genomgått en omfattande uppdatering. Efter några år på marknaden var det dags för ett rejält omtag och det är väldigt bra förbättringar som Polestar genomfört.

Räckvidden har förbättrats, framhjulsdrift har bytts mot bakhjulsdrift och snabbladdningen är ännu bättre än förut. Bland annat. Dessutom sänkt pris!

Vi har tidigare provkört Polestar 2 Standard range Single motor (klicka på länken för att läsa i nytt fönster). Testet skedde hösten 2022 och den bilen var alltså ”gamla” versionen. Den uppdaterade Polestar 2 började nå kunderna under tredje kvartalet 2023.

I den här artikeln ska vi summera intrycken av vad som är bra och mindre bra med Polestar 2 men framför allt fokusera på förbättringarna efter ”faceliftet”, som det heter i bilbranschen.

Testbilen denna gång är versionen Long range Dual motor med Performance-paketet. Högaktuell just nu då Polestar nyligen sänkte priset med 65.000 kronor.

Performance innebär fyrhjulsdrift, dubbla motorer med totalt 476 hk och hela 740 Nm. Det ger blixtrande prestanda, 0–100 km/h avverkas på endast 4,2 sekunder.

Kanske lite för mycket effekt för ett snöslaskigt Sverige? Alls icke – det här är en helt underbart rolig bil att köra, året runt!

Polestar 2 test provkörning rearviewPolestar 2 med Performance-paketet är fantastisk kul på vintervägar. Tittar man noga finns det även med en svensk stridsvagn i bilden.

Roligaste modellen

Eftersom vi valt att provköra den mest påkostade versionen av Polestar 2, Long range Dual motor med Performance-paketet, är det på sin plats att förklara varför.

De som vill ha en lite diskretare bil, utan Brembo-bromsok och större bromsskivor samt säkerhetsbälten i kulören ”Swedish gold”, så går det att få samma motoroptimering i modellen Long range Dual motor. Toppeffekten blir densamma, 476 hk och 740 Nm.

Det som också ingår i Performance-paketet är ställbara stötdämpare från svenska Öhlins. De är justerbara i 22 lägen, något man gör mekaniskt. Och stående i snöslasket ska vi helt ärligt erkänna att vi inte jämförde olika inställningar.

Vi lät Öhlins-dämparna stå i standardläget (kallas ”Nominal) och tycker att det var en ganska bra kompromiss mellan komfort och sport. Men bilen trivdes klart bäst i hastigheter över 80 km/h, då infann sig en trygg men ändå bekväm harmoni i fjädringsrörelserna.

Det går att ställa Öhlins-dämparna både hårdare och mjukare, för bankörning eller mer komfort på långfärd. Det finns en guide för dessa Öhlins-justeringar hos Polestar (klicka för att läsa i nytt fönster). Det finns även gott om filmer på Youtube som visar hur man gör.

Performance-paketet är alltså skapat för de som vill få ut maximal körglädje ur sin Polestar 2. Inte något som passar alla, dessutom kostar Performance-paketet 65.000 kronor extra, jämfört med Long range Dual motor.

Polestar 2, 2024, Longrange, Dualmotor, AWD, Performance, test, provkörning, rabatt, 65.000 kr, räckvidd, pris, kronor, förmånsvärde, elbil.I Performance-paketet ingår bland annat fyrkolvs Brembo-bromsok i Swedish gold, med ventilerade och borrade 400 millimeters bromsskivor.

Nu med bakhjulsdrift

Behövs 476 hk och 740 Nm i en familjebil? Nja, egentligen inte.

Men den dagen du har fem personer i bilen och måste göra en säker omkörning av en lång lastbil – då känns det tryggt med hög toppeffekt.

Samma sak om du vill ta den kurviga vägen hem efter jobbet. Med så mycket effekt, ett stabilt uppförande och ställbara Öhlins-dämpare är det här något av det roligaste du kan uppleva i en familjebil.

Hjälpsystemen i bilen arbetar föredömligt bra och håller koll på sladdvinkel och hjulspinn. De som vill leka rallyförare på ett inhägnat område kan ha väldigt kul. 

Är det riktigt hala vintervägar, som när vi testade Polestar 2, bidrar fyrhjulsdriften till att ge en trygg färd. Bra vinterdäck är förstås ett måste, men speciellt från stillastående och i uppförsbacke hjälper fyrhjulsdriften till.

För de som väljer en modell med Single motor är det numera bakhjulsdrift i Polestar 2, istället som tidigare framhjulsdrift. Skillnaden är dock inte så påtaglig i vardagskörningen. Möjligtvis är det lite bättre styrkänsla i ratten när framhjulen enbart styr och inte driver.

Styrkänslan är för övrigt bra för att vara en elbil. Den är dessutom ställbar i sin servoverkan i tre nivåer.

Polestar 2, 2024, Longrange, Dualmotor, AWD, Performance, test, provkörning, rabatt, 65.000 kr, räckvidd, pris, kronor, förmånsvärde, elbil.Klart godkänd snabbladdning, med tanke på kylan.

Klart bättre räckvidd

Polestar-spekulanten kan välja mellan två batterier, lilla och stora. Instegsmodellen Standard range Single motor har den mindre batteristorleken på 69 kWh, samma som förut. Även maxnivån för snabbladdning är densamma, 135 kW.

Med ”lilla” batteriet är den maximala räckvidden 546 kilometer (WLTP), vilket är en rejäl förbättring jämfört med förut (445–478 km). Förbättringen uppnås tack vare en effektivare elmotor, som dessutom har högre effekt med 272 hk och hela 490 Nm (tidigare 231 hk/330 Nm).

De andra tre modellvarianterna av Polestar 2 har ”stora” batteriet som nu fått kapaciteten höjd till 82 kWh (tidigare 78 kWh). Även här är det effektivare elmotor/elmotorer, tillsammans med något högre kapacitet, som bidrar till betydligt längre räckvidd.

För den Polestar 2 Long range Dual motor med Performance-paket som vi provkör den här gången har räckvidden ökat från tidigare 455–487 till maximalt 568 kilometer.

Polestar 2 Long range Single motor har förlängt räckvidden från tidigare 515–551 till som mest 655 kilometer.

Jämför vi med konkurrenten Tesla Model 3 så har Polestar 2 bättre (2WD) eller nästan lika bra räckvidd (4WD).

Polestar 2, 2024, Longrange, Dualmotor, AWD, Performance, test, provkörning, rabatt, 65.000 kr, räckvidd, pris, kronor, förmånsvärde, elbil.Polestar 2 är utvecklad för nordiskt klimat, men värmepump borde vara standard.

Bra snabbladdning

En annan viktig förbättring hos det stora batteriet på 82 kWh är att snabbladdningen blivit bättre. Maxkapaciteten är höjd från tidigare 155 kW till 205 kW.

Vi testade detta genom att uppsöka en laddstolpe med angiven kapacitet på 350 kW. Utan förvärmning och med 7 minusgrader så nådde vi upp till 102 kW. Klart godkänt i vinterkylan.

Mest skonsamt är förstås att ladda hemma med lägre effekt. De flesta laddboxar har säkringar som tillåter 11 kW och det är just denna nivå som den inbyggda AC-laddaren har i Polestar 2. 

Med 11 kW laddar Polestar 2 från 0–100 procent på 8 timmar. Ska man inte ut på långfärd är det bättre för batteriet att ladda till 80 procent, vilket är enkelt att styra från menyn.

Polestar 2, 2024, Longrange, Dualmotor, AWD, Performance, test, provkörning, rabatt, 65.000 kr, räckvidd, pris, kronor, förmånsvärde, elbil.Allt fungerar som det ska, enkelt och logiskt. Så skönt!

Allting fungerar

I vår tidigare provkörning av Polestar 2 Standard range Single motor (klicka på länken för att läsa i nytt fönster) hyllade vi infotainmentsystemet. Det är alltså operativsystemet och pekskärmen som styr många av funktionerna i bilen. 

Pekskärmen mäter 11,2 tum, som förut, och har Android Automotive OS. Det är ett operativsystem utvecklat av Google tillsammans med flera biltillverkare – däribland Volvo och Polestar.

Enkelt uttryckt fungerar det här systemet väldigt bra. Har man använt en modern smartphone känns det mesta välbekant och logiskt. Menyerna är lätta att läsa av med stora knappar, vilket gör att man ändrar inställningarna nästan i ögonvrån.

Responsen är snabb och det finns redan från början många av de mest populära apparna installerade. Exempelvis Spotify, SVT Play, Google Maps, parkeringsappar, webbläsare, Apple CarPlay, med flera. Fler appar tillkommer hela tiden då olika företag kan utveckla sina egna applikationer för Polestar.

Till och med röststyrningen fungerar så bra att den är användbar på riktigt – vilket man inte kan säga om många andra bilmodeller.

Det mesta är sig likt, alltså, men Polestar har förbättrat metoden att uppskatta räckvidd. Nu är det körstilen och väder som avgör, tidigare blev det alldeles för optimistisk räckvidd.

Polestar 2, 2024, Longrange, Dualmotor, AWD, Performance, test, provkörning, rabatt, 65.000 kr, räckvidd, pris, kronor, förmånsvärde, elbil.Grillen är inte längre svart utan lackad i bilens kulör.

Trångt baksäte

På utsidan är det mesta sig likt hos Polestar 2, efter faceliftet. Men de som letar efter skillnader ser att ”grillen” i fronten nu är annorlunda, även fälgarna är nya. Båda har inspirerats av Polestar 3.

Även interiören är sig lik. Fram sitter man mycket bra men baksätet är inte så generöst, vilket man heller inte väntar sig av en bil som bara är 4,6 meter lång. Är man 185 centimeter eller längre så blir det närkontakt med taket.

Den upplevda kvalitetskänslan är hög i Polestar. Minimalistisk, skandinavisk design men fina materialval och inget knirrande eller knarrande i paneler och inredning. Vägbullret är behagligt lågt, även med vinterdäck.

Bagagevolym enligt VDA är 405/1.095 liter, plus 35 liter stor ”frunk” under främre luckan. Baksätet och bagaget passar den mindre familjen men förmodligen är det en del som måste välja en större bilmodell. Exempelvis Polestar 3 som lanseras under 2024.

Polestar 2 Performance 2024 front viewPolestar 2 har fått en omfattande uppgradering och nyligen ett sänkt pris med 65.000 kronor. Dags att slå till?

Dags att summera

En redan bra bil har blivit ännu bättre. Polestar 2 har efter sin uppgradering fått riktig bra räckvidd, bakhjulsdrift och bättre snabbladdning.

Fyrhjulsdrivna Polestar 2 Long range Dual motor med Performance-paket är dessutom fantastiskt rolig att köra – oavsett årstid.

Förutom körglädjen vilar det en stillsam harmoni över Polestar 2. Allting är logiskt och enkelt, inget strul någonstans. De flesta bilmodeller har några återkommande brister som man kan reta upp sig på. Men inte Polestar 2.

Det är egentligen bara två negativa punkter vi kan ta upp: storlek och pris. Behöver du lasta in barnvagn, hund och packning räcker inte bilen till. Men för lilla familjen är Polestar 2 utmärkt.

Polestar skulle inte ge sig in i något priskrig med Tesla, deklarerade vd Thomas Ingenlath nyligen. Men nu har man ändå gjort en justering på de två dyraste versionerna av Long range Dual motor där priset sänks med 65.000 kronor. De andra två sänks inte.

Tesla sänkte priserna på Model 3 och Model Y flera gånger under 2023. Efter uppdateringen (facelift) av Model 3 i höstas blev även värmepump standard, vilket förbättrar räckvidden på vintern. 

Tesla Model 3 är med sina 4,7 meter något längre och rymligare än Polestar 2. Med bakhjulsdrift och ”lilla” batteriet startar priserna på 519.170 (Model 3) respektive 559.000 kronor (Polestar 2). Men då ska man veta att Polestar 2 behöver Plus-paketet (50.000 kronor) för att få värmepump, vilket får anses nödvändigt för en hygglig räckvidd på vintern.

Det är modellerna med större batteri och fyrhjulsdrift som Polestar nu har prissänkt och kostar nästan på kronan exakt samma som Model 3. Polestar 2 Long range Dual motor kostar från 609.000 kronor, inklusive Pilot-paket. Tesla Model 3 Dual Motor Long Range kostar från 609.170 kronor.

Att Polestar lägger sig på samma nivå som Tesla är förstås ingen tillfällighet. Återstår dock att se om det är tillräckligt för att öka på försäljningen i år, 2023 var en besvikelse för Polestar.

Kanske behöver Polestar även göra som Volkswagen och erbjuda mer välutrustade modeller på ungefär samma nivå som basmodellen tidigare kostade. En ”smyg-prissänkning”, om man så vill. Att exempelvis bjuda på Plus-paketet med värmepump känns ganska naturligt, speciellt i vårt nordiska klimat.

Du som ska köpa elbil under 2024 får leta aktivt efter bästa pris. Räkna med att det kan dyka upp attraktiva erbjudanden – som Polestar 2 Performance!

TEKNISKA DATA
Polestar 2 Long range Dual motor med Performance-paket 2024

Motor: Dubbla, synkrona elmotorer. Toppeffekt 476 hk (350 kW), 740 Nm. Fyrhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.606/1.891/1.473 millimeter. Axelavstånd 2.735 millimeter. Tjänstevikt 2.068 kilo. Bagagevolym VDA 405/1.095 liter, plus 35 liter frunk. Max dragvikt 1.500 kilo. Batterikapacitet 82 kWh. Däckdimension 245/40-R20. 
Prestanda: 0–100 km/h 4,2 sekunder. Toppfart 205 km/h. Energiförbrukning 16,0–17,2 kWh/100 km (WLTP). Snabbladdning (DC) 205 kW (10–80 procent på 28 minuter), AC 11 kW (0–100 procent på 8 timmar). Räckvidd upp till 568 kilometer (WLTP).
Pris: Grundpris 674.000 kronor (tidigare 739.000 kr). Pris för denna bil: 724.000 kronor. Pilot-paket och exteriörkulör ingår, Plus-paket (med bland annat värmepump) 50.000 kr.
Förmånsvärde: Nettokostnad vid 50 procent marginalskatt är från 3.604 kronor per månad. Polestar 2 RWD/AWD börjar vid 2.552 kr/mån.

 

Senaste tester och provkörningar:

 

VW ID.3 Pro Performance har fått ett lyft – och blir billigare

Ford Kuga Plug-In Hybrid – ekonomisk, förnuftig och snål

Nio ET5 utmanar premiumtyskarna – ladda inte, byt batteri istället

Nio EL7 hoppar in i premiumligan med extra allt – och unikt batteribyte

VW Grand California 600 – säker husbil med businessclass-känsla

Ford Ranger Raptor V6 pickup – charmig, kapabel och inte ett dugg PK

Långtest: Mercedes-AMG GLE 63 S – ruskigt potent och plats för stora familjen

Nissan Ariya Evolve överraskar positivt – bra på nästan allt

Mercedes T-klass 180 d – marknadens mest praktiska storkombi

Mazda CX-60 e-Skyactiv laddhybrid – rymlig och lyxig men inte alls sportig

Nissan Qashqai e-Power – smart och unik elbil som går på bensin

Ford Mustang Mach-E RWD Long Range – nästan alla rätt direkt

Audi RS 3 Sedan – blixtsnabb, oanständigt kul och prisvärd

Skoda Enyaq iV 80x Sportline – den prisvärda familjefavoriten

Mercedes EQE 350+ har suverän komfort, utmärkt räckvidd och EQS-lyx

Mercedes C 220 d T – klassisk dieselkombi och prisvärd premiumfavorit