VW ID.3 Pro Performance har fått ett lyft – och blivit billigare

VW ID.3 Pro Performance har fått ett lyft – och blivit billigare

Lästid: 10 min

Med delvis nytt utseende, förbättrad kvalitetskänsla och större pekskärm har Volkswagen ID.3 Pro Performance fått ett välbehövligt lyft. Priset sänks med 35.000 kronor. Men snabbladdningen är fortfarande dålig, vilket gör ID.3 till en stadsbil.

Text och foto: Christian Nilsson

  • Därför ska du slå till: ID.3 känns gedigen, solid. Tysk kvalitet.
  • Detta bara älskar man: Lite av en busbil bland elbilarna. Körglad och nu snyggare. 
  • Men detta är uselt: Snabbladdningen är bedrövlig. Får inte dra släp. Dåligt infotainmentsystem.

Volkswagen ID.3 är en vanlig syn på svenska vägar, tillsammans med modellsyskonen ID.4 och ID.5. Uppenbarligen gjorde VW rätt när de tidigt tog fram en elbil.

Att VW ID.3 har många goda egenskaper upptäcker man snabbt. Speciellt i den här uppgraderade (facelift) versionen som började säljas under sommaren 2023.

En kort längd på 426 centimeter och liten styrradie gör VW ID.3 smidig i stadstrafik. Bagagevolymen är inte så stor, däremot kan man glädjas åt ett generöst tilltaget baksäte.

Med 204 hk och 310 Nm är ID.3 ingen raket vid rödlysena men effekten räcker till i vardagen. Driftskostnaderna är låga, som brukligt för elbilar. De som kan köra VW ID.3 som förmånsbil betalar inte mer än 2.185 kr/mån (netto, med marginalskatt på 50 procent).

Volkswagen ID.3 Pro Performance startar vid 479.900 kronor. Däremot kommer det nu en ny modellversion, "Performance Edition", för 444.900 kronor.

Långsam snabbladdningen är något som begränsar användningsområdet för VW ID.3. Och dragkroken är bara till för cykelhållare. Men häng med i texten så ska vi reda ut alla för- och nackdelar!

Bakpartiet är sig likt, även efter "faceliftet".

Gör om, gör rätt

VW ID.3 lanserades hösten 2019 som den första ”moderna” elbilen från VW-koncernen. Modellen vilade på en helt ny, teknisk plattform som även används av Audi, Cupra/Seat och Skoda.

Att tekniken var ny innebar tyvärr också en hel del barnsjukdomar, framför allt i infotainmentsystemet. Felen åtgärdades med otaliga uppdateringar av programvaran men allt strul frestade hårt på bilägarnas tålamod. Och helt felfritt verkar det fortfarande inte ha blivit.

I september 2020 levererades de första ID.3 till svenska kunder. Försäljningen tog snabbt fart och modellen blev Sveriges mest sålda elbil. 

Tillsammans med de mera högbyggda syskonen ID.4 och ID.5 (suvcoupé) utgjorde ID.3 något av en elektrisk spjutspets hos de svenska bilköparna. I början av 2023 var VW ID.4 den vanligaste elbilen i Sverige, tätt följd av Tesla Model Y.

Volkswagen har gjort ett snabbt ”facelift”, som det heter i bilbranschen, till årsmodell 2023. En omfattande uppgradering där ID.3 förbättrats på en mängd områden – till stor del styrt av ägarnas kritik. Vällovligt och välkommet.

Det är denna uppgraderade ID.3 som vi provkör den här gången. Vi väljer storsäljaren med det ”lilla” batteripaketet på 58 kWh. Ett lägre pris (från 479.900 kr) och 5 sittplatser är det som de flesta bilköpare föredrar.

VW ID.3 finns även med ett större batteripaket på 77 kWh (från 539.900 kr) men där har man valt ett baksäte med bara två sittplatser. Skälet sägs vara att spara vikt och få bättre räckvidd. Lite märkligt beslut, kan man tycka. Speciellt med tanke på den minimala försäljningen.

Tidigare fanns en version av ID.3 med ett batteri på 45 kWh, 330 kilometer räckvidd, men den modellen erbjuds inte längre.

Inredningen är betydligt snyggare, mjukare plast och mer textil.

Mycket snyggare

Den första versionen av ID.3 fick mycket (och välförtjänt) kritik för sin plastiga inredning. Såg tråkigt ut och kändes inte bra med alla hårda plastytor.

Men Volkswagen har verkligen gjort sin hemläxa och höjt kvalitetskänslan med bättre material. Alla ytor som man har inom räckhåll är mjuk plast eller textil.

Framstolarna har en fast stoppning som passar bäst för kortare sträckor. Risken för träsmak under långkörning är dock liten, eftersom man behöver stanna och ladda så ofta. Båda framstolarna är numera justerbara i höjd.

Baksätet har skidlucka som standard, även det en välkommen förbättring. Bakåtvända barnstolar får plats utan problem i baksätet.

Utrymmet i baksätet är förvånansvärt rymligt, trots att detta är en ganska kort och kompakt bilmodell. En fördel som många elbilar har, då det går att ”packa” bilen bättre, sträcka ut axelavståndet och göra kupén större.

Däremot är inte bagagevolymen speciellt imponerande. 385 liter är i minsta laget, även om hunden får plats. Den siffran växer till 1.267 när man fäller ned baksätet.

För att vara en elbil är VW ID.3 riktigt fin att köra.

Körglad elbil

VW ID.3 är ganska kort och har en tajt svängradie. Det gör bilen lätt att parkera och smidig i stadstrafik.

Men även ute på landsvägen kan man njuta av en trevlig körupplevelse. För att vara en elbil är vikten förhållandevis låg även om det tunga batteripaketet inte går att dölja om man kör fort i kurvorna.

Som elbil är ID.3 relativt körglad, fjärran från de höga och tunga suvmodellerna. Bilen förmedlar en gedigen känsla och 204 hk räcker till i vardagen. Det har ryktats om en ID.3 GTX med fyrhjulsdrift och 323 hk men den har inte lanserats ännu.

Pekskärmen mäter nu 12 tum som standard. Men knapparna är inte upplysta på natten.

Bättre, men inte bra

Pekskärmen i mitten har vuxit från 10 till 12 tum som standard, vilket känns mer modernt. Däremot är den lilla skärmen framför ratten samma som förut, 5,3 tum. Den kunde gott vara större och tydligare.

Responsen i 12-tumsskärmen känns något snabbare, jämfört med tidigare. Röststyrningen har också utvecklats och fungerar bättre, dock inte bra. Men med lite tur så går det att styra rätt funktion med röstkommandon.

Tyvärr är det samma knepiga knappar i ratten på ID.3 som förut. Det är svårt att hitta rätt utan att titta. Fysiska knappar är lättare för då känner man sig fram med fingertopparna, utan att tappa ögonkontakt med trafiken.

VW ID.3 har inte den förbättrade pekskärmen på 12,9 tum som kommer i nya Passat, nya Tiguan och även den helt nya elbilen ID.7. Den pekskärmen har till exempel upplysta reglage, i underkant.

Vi har haft tillfälle att ”testa” den större skärmen i ID.7 och Tiguan. Den känns mycket bättre och är blixtsnabb i responstid. Den nya skärmen ska dyka upp även i ID.3, men först under 2024. Så fortfarande får man famla i blindo i ID.3 när det är mörkt för att till exempel justera värmen.

Den lilla skärmen framför ratten hade gärna fått vara större.

VW får underkänt

Tyvärr kvarstår många av de gamla problemen med infotainmentsystemet i Volkswagen ID.3. Användarupplevelsen är inte bra och logiken i menyerna känns illa genomtänkt.

Enkla och ofta återkommande funktioner som att justera stolsvärmen kräver flera steg på pekskärmen. Det tar för lång tid och risken är att man tappar i uppmärksamhet under körning.

Systemet speglar Apple Carplay och Android Auto, vilket är bra. Till exempel finns det mycket bättre appar för att verkligen hitta alla laddstolpar, jämfört med den navigation som VW valt att använda.

Det finns trådlös uppladdning av mobiltelefon i ett speciellt fack som håller telefonen på plats. Men med den iPhone som vi använde blev luren väldigt varm och då började förbindelsen med Apple Carplay att ”lagga”, det uppstod en väldigt irriterande fördröjning.

Trots att Volkswagen haft flera år på sig att fixa problemen finns det kvar alldeles för många brister i infotainmentsystemet. Att det fanns en del barnsjukdomar för 3 år sedan kunde man kanske överse med då, men inte nu. 

När det gäller infotainmentsystemet måste vi tyvärr ge VW betyget F (underkänt).

Inte ens med god kapacitet, som hos Tesla, blir snabbladdningen bra.

Var god dröj …

VW ID.3 Pro S, med det större batteripaketet på 77 kWh, har fått snabbladdningen förbättrad från tidigare 125 kW till 170 kW. Den bil vi provkör – VW ID.3 Pro Performance – har dock samma kapacitet på snabbladdningen som förut, det vill säga 120 kW.

Det kanske låter bra med 120 kW. Problemet är att man aldrig kommer upp i sådana nivåer. För det mesta ligger laddningen kring 40–70 kW och passerar man 80 procent laddningsgrad går det ännu långsammare.

En sådan begränsad laddning är helt outhärdligt långsamt under långfärd. En fjärdedel (ibland mer) av restiden går till laddning, vilket inte är acceptabelt.

VW ID.3 saknar förvärmning av batteripaketet under körning, så vintertid lär laddningen bli ännu mera långsam. När bilen står still, till exempel när man laddar hemma under natten, finns en "förvärmningsfunktion" som ser till att batteripaketet har rätt temperatur. Värmepump är standard, vilket är bra, och det sparar energi när det är kallt.

Varför inte Volkswagen även uppgraderade snabbladdningen hos ID.3 är svårt att förstå. Andra modeller har mycket högre maxkapacitet, ID.7 exempelvis 170–200 kW

Här ser vi två olika exempel på "snabbladdning". Plågsamt långsamt.

Priset går upp

Volkswagen ID.3 har funnits på marknaden i 3 år. Det har hänt väldigt mycket på de åren med allt tuffare konkurrens.

Den uppgraderade ID.3 Pro Performance som vi provkör är storsäljaren med det ”lilla” batteripaketet på 58 kWh. Listpriset börjar vid 479.900 kronor. Räckvidden enligt WLTP-normen är 426 kilometer.

Men från och med november går Volkswagen över till en agentmodell för försäljning av sina elbilar. I och med det tillför man ett nytt modellalternativ – "Performance Edition" – som kostar 444.900 kronor. Det är ingen nedbantad version utan samma bil som Pro Performance. I praktiken alltså en prisjustering nedåt med 35.000 kronor.

När försäljningen av ID.3 inleddes i juni 2020 startade priset vid 419.900 kronor. Då fick kunderna även klimatbonus från staten på 60.000 kronor. En bonus som försvann förra hösten. En ID.3 har alltså i praktiken blivit rejält mycket dyrare under de år som gått.

Tesla har sänkt sina priser i flera omgångar. En Model 3 med bakhjulsdrift och räckvidden 513 kilometer kostar idag från 519.170 kronor. Då får man större bil, bättre prestanda och framför allt en vettig snabbladdning.

Bland de kinesiska nykomlingarna finns exempelvis BYD Atto 3 med 204 hk, räckvidd 420 kilometer och kampanjpris från 499.900 kronor. Volkswagens prisjustering av ID.3 Performance Edition sätter press på BYD, kanske blir det en ytterligare prissänkning?

Ett billigare alternativ är förstås att välja begagnat. Årsmodell 2021 av VW ID.3 med runt 10.000 mil på mätaren går att hitta från 270.000 kronor.

Inga problem med att få plats med barnstolar i baksätet.

Dags att summera

Som vi redovisat har Volkswagen förbättrat ID.3 på många områden. En redan trevlig bil har blivit ännu trevligare.

Inredningen är inte lika plastig längre. Den upplevda kvalitetskänslan är betydligt bättre. Pekskärmen är större men tyvärr är inte infotainmentsystemet alls så bra som det borde vara – något som gäller för många av VW:s modeller.

Varför Volkswagen inte förbättrade snabbladdningen är en gåta. Det känns väldigt omodernt att köra 15 mil på motorväg, ladda en halvtimme, köra 15 mil, ladda igen, och så vidare … 

Bättre snabbladdning finns hos andra VW-modeller, så det borde inte vara omöjligt? Rimligen borde det heller inte vara så svårt att anpassa ID.3 för att dra släpvagn, precis som ID.4 och ID.5.

VW ID.3 är smidig i stan men endast halvbra räckvidd och dålig snabbladdning gör att man inte gärna ger sig ut på längre resor. 

De här begränsningarna gör att en del spekulanter förmodligen väljer bort ID.3. Även efter prissänkningen till 444.900 kronor. Tråkigt med tanke på hur trevlig och gedigen bilen känns i övrigt. Ska vi hoppas på att Volkswagen gör ytterligare en uppgradering, om 1–2 år?

Bagagerummet är inte jättelikt. Men det räcker till en halvstor hund och några matkassar.
 

TEKNISKA DATA
Volkswagen ID.3 Pro Performance 58 kWh 2023

Motor: Elmotor. Toppeffekt 204 hk (150 kW), 310 Nm. Bakhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.264/1.809/1.556 millimeter. Axelavstånd 2.270 millimeter. Tjänstevikt 1.868 kilo. Bagagevolym VDA 385/1.267 liter. Dragkrok enbart för cykelhållare. Däckdimension 215/55-R18. 
Prestanda: 0–100 km/h 7,4 sekunder. Toppfart 160 km/h. Energiförbrukning 15,3 kWh/100 km (WLTP). Batteristorlek 58 kWh. Räckvidd 426 kilometer (WLTP). Snabbladdning 120 kW. Inbyggd AC-laddare 11 kW.
Pris: Grundpris 479.900 kronor. Pris för denna bil: 514.800 kronor. Exteriörkulör: Costa Azul Metallic Black (13.400 kr), dragkula för cykelhållare (5.300 kr), textilmattor (1.500 kr), assistanspaket (14.700 kr). Lägg märke till att samma bil, men med namnet Performance Edition, kostar 444.900 kronor. Förmånsvärde: Nettokostnad vid 50 procent marginalskatt är från 2.185 kronor per månad. Privatleasing: Från 4.095 kr/mån.

Fler nyheter från VW:

 

Premiär: Helt nya VW ID.7 Tourer – drömbilen för kombitokiga?

Här är VW:s nya flaggskepp ID.7 med 700 km räckvidd

VW sänker priserna på elbilar – blir det rabattkrig under 2024?

Premiär: Nya VW Tiguan får längre räckvidd – och fysiska knappar

VW ID.3 Pro Performance har fått ett lyft – och blivit billigare

Premiär för helt nya Volkswagen Passat – större och lyxigare

Volkswagen uppdaterar ID.3 – nu med svenska priser

VW Grand California 600 – säker husbil med businessclass-känsla

VW Touareg R PHEV TSI e-Hybrid – laddbar och bekväm tungdragare

Långtest: Volkswagen Multivan 1,4 eHybrid – perfekt för stora familjen

Volkswagen ID.5 Pro Performance är en folkelbil med tuff design

VW Arteon Shooting Brake 1,4 eHybrid – förnuft och flärd

Volkswagen firar 75-årsdag – första av 2,45 miljoner bilar i Sverige

 

 

Med baksätet fällt växer volymen från 385 till 1.267 liter.

Det är framför allt inredningen som fått ett välbehövligt lyft i VW ID.3. Snyggare materialval och mjukare plast.

Så här ser pekskärmen ut i nya ID.7. Större, snabb i responsen och med tydligare grafik. I botten på skärmen finns upplysta skjutreglage för stolsvärme och temperatur. Får vi tro ryktena så kommer den här skärmen även i ID.3, under 2024. Låt oss hålla tummarna för det!