Text & foto: Pär Brandt
För inte så många år sedan hade varje nation med självaktning en egen, årlig bilsalong. Men nu sker det mesta på nätet, mindre kul för oss som vill provsitta, klämma och känna på nya bilar.
Därför är desto roligare att eCarExpo slår upp sina portar i helgen 2–4 februari. Bilsalongen arrangeras i Friends Arena, Solna, strax norr om Stockholm.
Sett till sin storlek och antalet premiär – 17 stycken – betecknar sig eCarExpo som Europas största elbilsmässa.
Att rangordna premiärerna vore orättvist eftersom det handlar om så olika bilar, i varierande segment och prisklass. Men med svenska ögon är det förstås väldigt spännande att se premiären av den produktionsklara Polestar 4.
Samtidigt är det svårt att slita blicken från snygga roadstern MG Cyberstar, lyxiga Cadillac Lyriq, eleganta Lotus Emeya, sportiga Hyundai Inoiq 5 N och Volkswagens busiga ID.2all.
Nästa generation VW Golf GTI, i form av Volkswagen ID.2all.
Provkör inomhus
Förutom alla nya bilar som man kan titta på så har eCarExpo många utställare som erbjuder laddning och andra produkter för elbilar. Sammanlagt är det 70-tal utställare på Friends Arena, Solna.
De som vill lära sig mer kan lyssna på många seminarier som handlar om nya och begagnade elbilar, ekonomi, bildelning, laddning, batterilagring, med mera.
Förutom elbilar finns det även elektrifierade motorcyklar och cyklar att titta på. Dessutom 31 bilmodeller att provköra, inomhus.
Bilsalongen eCarExpo är öppen 10–17 på lördag och 10–16 på söndag (3–4 februari).
BMW i5. Inte den mest spektakulära. Men snyggast? Kanske ...
Ford Explorer i ny, elektrisk skepnad.
Cadillac Lyriq blir ett nytt försök att slå sig in på den europeiska marknaden.
Cupra Tayascan, rätt bilmodell om man har hål på byxorna ...
MG fortsätter sin expansion med nya XPower.
Mini Countryman kommer tillbaka i ny, elektrisk skepnad.
Renault ska lansera en hel serie nya elbilar, Megane E-Tech är först ut.
Europapremiär för produktionsklara Polestar 4. Bakruta ingår inte.
Europas största bilsalong för elbilar, Friends Arena i Solna.
Allt hänger på en enda bokstav: N! Hyundai Ioniq 5 N lär vara något av de roligaste som presenterats på år och dag.
Klassisk Ferrari med V12-motor? Nja, inte riktigt. Skånska Caresto har byggt om till elbil istället.
Vill du vara tuffast på parkeringen utanför dagis? Då är det Audi Q8 e-tron Dakar edition som gäller.
Med sådana här dörrar blir det mycket lättare i trånga parkeringsgarage. MG har tänkt på oss med nya Cyberstar.
Du som var med på 70- och 80-talen, visst går det att känna igen VW Golf GTI? Ett hjul i varje hörn hos Volkswagen ID.2all.
BMW iX-familjen växer till och utvecklas. BMW iX1 till vänster och till höger iX2.
Hyundai Ioniq 6 har en design som bara handlar om en sak – lågt luftmotstånd. Som en pil i natten ...Nya Ford Explorer går inte på etanol, utan är helt elektrisk. Ett samarbete med Volkswagen, under skalet en ID.4.
Inget brum-brum, men förmodligen lika kul att köra en elektrisk motorcykel.
Lotus Emeya, kanske den snyggaste av alla på eCarExpo. En fyrdörrars "Super-Grand-Tourer" med fyrhjulsdrift och strax över 900 hk. Ja tack!
Volkswagen svar på "The Swedish Fika", som statsministern berättat om: VW ID.Buzz.
Xpeng P7 med praktiska dörrar i trånga utrymmen.
Lotus Eletre är en ny suvmodell som är intressant på flera sätt. Lotus är koncernsyskon med Volvo och Polestar, via ägaren Geely. Med drygt 600 hk ska 0–100 gå på under 3 sekunder.