Vad sägs om att halvera priset för servicen till din bil? Så mycket kan det skilja mellan en märkesverkstad och en fristående bilverkstad.
Tvärt emot vad många bilägare tror så upphör inte nybilsgarantin att gälla för att du väljer alternativ till märkesverkstaden. Redan 2010 bestämde EU-kommissionen att det ska råda fri konkurrens mellan verkstäderna.
Men det finns några saker du bör ha i minnet, innan du bokar tid för service eller reparation. Följ våra tips nedan så sparar du pengar och undviker tråkigheter.
Nybilsgarantin försvinner inte
Alla bilhandlare vet att en ny bil inte ger speciellt mycket i vinst. Däremot tjänar man stora pengar på service. Det är inte ovanligt att 80 procent av inkomsterna hos en bilhandlare kommer från verkstaden – som mestadels gör service.
Därför är det oerhört viktigt att nybilskunden kommer tillbaka och gör sin service, helst i flera år. Det leder tyvärr till att en del bilförsäljare inte ger riktigt rätt information till bilägaren ...
Men så här är det: 2010 bestämde EU-kommissionen att bilverkstäder ska kunna konkurrera fritt. En biltillverkare får alltså inte ”låsa in” nybilskunden och kräva att servicen görs på en märkesverkstad, med motivet att nybilsgarantin annars inte skulle gälla.
Det hindrade dock inte Kia Sweden AB att vid ungefär samma tid hävda precis samma sak. För att den generösa, 7-åriga garantin skulle gälla måste bilen fått service på en auktoriserad Kia-verkstad – sa Kia Sweden till sina kunder. Vilket var fel, slog Marknadsdomstolen fast i en dom 2012.
Nybilsgarantin gäller även om konsumenten kör sin bil till en fristående verkstad. Däremot ska den ”fria” verkstaden uppfylla alla krav som biltillverkaren ställer på hur servicen ska utföras. Reservdelar måste inte vara original, men de ska hålla samma kvalitetsnivå. Dessa krav ska dokumenteras av den fria verkstaden.
Slarva inte med service och intervall
Att utföra service på en bil är mycket viktigt. De flesta bilar har ett serviceintervall som antingen räknas som maximalt körda mil (till exempel 3.000 mil), eller ett maximalt tidsintervall (som 24 månader) – vilket som nu kommer först.
Den bilägare som går utanför serviceintervallet kan inte förvänta sig att nybilsgarantin gäller. Där är de flesta verkstäder ganska hårda. 50 mil över gränsen kanske kan kanske vara accepterat, men inte mycket mer.
Vid service byts framför allt motorolja och olika filter samt tändstift (om det är en bensinmotor). Dessutom går bilmekanikern igenom en lång checklista med punkter som ska kontrolleras på bilen. Om inte servicen utförs korrekt och vid rätt intervall kan det leda till skador på bilen, som i värsta fall kräver dyra reparationer.
Se upp med ”storservice” – den kan bli dyr
Med regelbundna intervall ska bilen ha en ”utökad service” eller ”storservice”. Det innebär att fler komponenter byts ut och då blir också kostnaden högre.
Det kan till exempel handla om bromsvätskan, som tar upp vatten och behöver bytas med några års intervall. En annan komponent som slits är kamaxelremmen, där är bytesintervallet ofta långt men kan hamna kring 8.000–15.000 mil. Skulle kamremmen slitas ut och gå av kan det leda till mycket allvarliga skador, i värsta fall ett kostsamt motorbyte.
Är du spekulant på en begagnad bil så gäller det att ha reda på vid vilket intervall som till exempel en kamrem ska bytas. Anledningen till att bilen säljs (billigt) är kanske att en dyr storservice väntar?
Är märkesverkstäder ”bättre”?
Om man ska jämföra en märkesverkstad med en fristående bilverkstad så finns det givetvis skillnader. Men är en märkesverkstad alltid ”bäst”?
Märkesverkstäder är ofta bundna till biltillverkaren med detaljerade och högt ställda kvar. Om verkstaden inte uppfyller dessa krav förlorar man sin titel som märkesverkstad.
Inte sällan innebär dessa krav från biltillverkaren att verkstaden måste ha ett visst antal specialverktyg, samt att verkstaden och byggnaden ska vara utformad på ett noga bestämt sätt. Det finns också krav på att personalen går på utbildning hos generalagenten.
Har man problem med sin bil och behöver en reparation eller felsökning så finns sannolikt den bästa kompetensen hos märkesverkstadens personal. De är utbildade på detaljnivå och har de bästa verktygen, både mekaniska och digitala.
Men ska man som bilägare ”bara” göra en service krävs det inte så mycket av verkstaden. Att byta olja, filter och liknande är relativt enkla arbetsmoment. Samma sak med att byta bromsklossar, skivor, avgassystem och/eller stötdämpare. Det är en kunskap som alla bilmekaniker har.
De stora, fristående verkstadskedjorna brukar ligga bra till när det gäller kundnöjdhet. Autoexperten, Mekonomen och Meca har som regel välutbildad personal med hög kompetens.
Kontrollera villkoren för maskinskada
Många bilägare har aldrig funderat över begreppet ”maskinskada”, trots att den är mycket viktig och brukar ingå i hel- och halvförsäkring.
I begreppet maskinskada ingår skador på motor, transmission, elektronik, luftkonditionering, bränslesystem, kylsystem och avgasrening, med mera. För laddhybrider och hybridbilar ingår även elmotorn och batteriet. Men maskinskadeförsäkringen gäller inte slitagedelar, som till exempel bromsar.
Skulle en skada uppstå på någon av ovan nämnda komponenter går maskinskadeförsäkring in och täcker kostnaderna för material och arbete. Eftersom ett motorbyte i värsta fall kan gå loss på över 100.000 kronor är det mycket viktigt att du har en gällande maskinskadeförsäkring!
Maskinskadeförsäkringen är dock begränsad av ålder och miltal. Dessa villkor skiljer sig åt mellan försäkringsbolagen. Vissa tillämpar en övre milgräns på 6.000 mil, eller 10.000 mil eller mer. Som regel är åldersgränsen 8 år, men det finns bolag som har en högre nivå.
Om du äger en bil som börjar få några år på nacken ökar risken för skador och dyrbara reparationer. Välj därför ett försäkringsbolag som har villkor som gör att maskinskadeförsäkringen gäller för din bil.
Har din bil passerat maxgränsen för ålder eller miltal är det kanske dags att fundera på byte till en nyare bil? Är det verkligen värt att chansa? Du sover garanterat bättre om natten med en gällande maskinskadeförsäkring!