Text: Pär Brandt
I januari 2024 upphör Volkswagen med all försäljning av fossilbilar i Norge – inklusive laddhybrider. Därmed försvinner populära bilmodeller som Passat, Golf och Tiguan från den norska marknaden.
Beslutet kan låta drastiskt men norska myndigheter bestämde redan 2016 ett slutdatum för fossilbilar och det är satt till 1 januari 2026. Från det datumet är det slut med nybilsförsäljning av bensin- och dieseldrivna personbilar i Norge.
Norge har lett övergången från fossil- till elbilar under många år, vilket varit möjligt tack vare ekonomiska stimulanser. I Norge säljs nya bilar med ett skattepåslag som gör de ungefär dubbelt så dyra som samma modell i Sverige.
Det var när Norge helt slopade skatten på elbilar som omsvängningen tog fart. Elbilar framstod plötsligt som ett ekonomiskt kap och försäljningen ökade snabbt. 2011 blev Norge första land i världen att nå 1 procent marknadsandel för elbilar (nyregistrering). I juli 2022 var andelen elbilar 70,7 procent av nybilsregistreringarna i Norge.
Snart kommer ID.Buzz
I Norge har Volkswagen varit det bilmärke som sålt bäst under en lång följd av år. Tack vare elbilsmodeller som ID.3, ID.4 och ID.5 har man kunnat behålla ledartröjan även under omställningen till eldrift.
Statistiken från juli visar att norska Volkswagen hittills i år sålt cirka 8.500 nya bilar, varav drygt 6.900 var elbilar (laddhybrider är inte inräknade). Andelen elbilar utgör därmed knappt 81 procent.
Hos koncernbrodern Audi är andelen elbilar ännu högre, hela 97 procent. Samtidigt är VW-kollegan Skoda Enyaq den mest sålda modellen med 673 levererade bilar under juli.
En utmaning blir att fylla den norska marknadens behov av varu- och transportbilar. Där finns inte lika många elbilar att välja mellan, ännu. Men ett nytillskott från Volkswagen blir nya ID.Buzz, som rullar ut hos handlarna under hösten.
Passat och Golf kanske försvinner om några år, men då ersätts de av nya modeller. På bilden konceptbilen Volkswagen ID.Aero, som med all sannolikhet ser ut ungefär så här när den når marknaden om ett eller ett par år.
Intresset ökar i Sverige
Även i Sverige fortsätter övergången till laddbara bilar, det vill säga elbilar och laddhybrider. Om än inte i samma snabba takt som i Norge.
Under årets första sju månader visar statistik från branschorganisationen Mobility Sweden att elbilarna står för 27 procent av alla nybilsregistreringar. Det är nästan en fördubbling, jämfört med samma period förra året.
Andelen laddhybrider uppgår till 24 procent, vilket är en nedgång med 16 procent jämfört med fjolåret. Att andelen laddhybrider minskar beror främst på att den statliga bonusen sänktes 12 juli.
Intresset för laddbara bilar avspeglas även på begagnatmarknaden. Långa leveranstider för nybilar gör att många hellre köper en begagnad laddhybrid eller elbil, vilket fått begpriserna att skjuta i höjden under 2022.
Ett exempel på detta är Tesla Model 3 som ökat sitt begagnatvärde med 19 procent från april till augusti i år. En del bilägare som köpte sin elbil för ett år sedan kan sälja den begagnad idag för ett högre pris än den kostade ny!
Läs även:
Tesla och Kia knuffar ner Volvo från kungatronen under juni
Konsumentköplagen förstärks – bättre skydd för begbilar