Volvoägaren Geely samarbetar med Nio kring batterier och batteribyte

Volvoägaren Geely samarbetar med Nio kring batterier och batteribyte

Lästid: 3 min

Byta batteri istället för att snabbladda? Det kan bli framtiden för Volvo, Polestar, Zeekr och övriga biltillverkare som ägs av Geely. Idag tecknades ett samarbetsavtal mellan Nio och Geely.

Text & foto: Pär Brandt

De kinesiska biltillverkarna Nio och Geely Holding Group har tecknat ett samarbetsavtal kring utveckling av framtida batterier och nätverk för batteribyten.

Det kan innebära att de biltillverkare som ägs av Geely Holding Group i framtiden får möjlighet att byta batterier på samma sätt som Nio gör idag. Bland dessa ingår bland annat Volvo, Polestar, Zeekr, Lynk & Co, Lotus och London Electric Vehicle (taxi).

Hos Nio sker batteribyten idag hos 8 stycken Power Swap-stationer i Sverige och 27 i Europa. Bytet går snabbt, på cirka 4–5 minuter, vilket är ungefär lika lång tid som det tar att tanka en bil med bensin eller diesel. Målet är att förkorta processen ytterligare, kanske till 3 minuter.

Att byta batteri har flera fördelar men också några nackdelar.

Nio och Geelys företagsledningar tecknade idag ett avtal för framtida utveckling.

Framtidsförsäkring

Fördelen med att byta batteri är att bilägaren äger bilen, men inte äger batteriet. Batteriet är istället hyra, som betalas varje månad.

Att hyra istället för att äga innebär en högre månadskostnad.

Men genom att hyra batteri så får bilägaren samtidigt en försäkring som innebär att varje byte ger ett ”bra” batteri, kontrollerat av Nio. Om ett batteri blir skadat eller försämrat sorteras det bort, utan kostnad för bilägaren.

Den andra fördelen med att hyra batteri är att bilägaren kan dra nytta av nya batterier som utvecklats av Nio. Till exempel inför Nio en uppgraderad version av sitt 100 kWh-batteri som klarar betydligt högre snabbladdning, 180 kW.

Nio har även annonserat att det kommer fler, mera kraftfulla batterier som har samma mått som nuvarande batteripaket. Därmed kan bilägaren få tillgång till ännu bättre räckvidd och snabbladdning.

Det finns 8 Power Swap-stationer i Sverige och 27 i Europa. På bilden stationen i Enköping.

Väl utbyggt i Kina

Hittills har Nio varit ensamma om att på allvar bygga ut tekniken med batteribyten. Globalt finns det över 2.100 Power Swap-stationer.

Att Geely Holding Group nu väljer att samarbeta med Nio är ett stort framsteg och en bekräftelse på att strategin är rätt och har en framtidspotential.

Helt nyligen tecknade Nio ett liknande samarbetsavtal med Changan Automobile. Även här finns det ett flertal varumärken, men inga som är etablerade i Europa.

Svenskt batteribyte

Sätter vi på oss de svenska läsglasögonen så finns det faktiskt en intressant historia att berätta när det gäller batteribyten hos Nio.

Tidningen Ny Teknik intervjuade Jan Bengtsson för ett år sedan. Tyvärr bakom betalvägg, men här är länken till artikeln.

Jan Bengtsson är en veteran bland svenska ingenjörer med anställningar hos både Volvo och Saab. Han tog klivet till Nio och Kina, 2015, tack vare en tidigare kollega – Roger Malkusson.

Första uppdraget från Nios grundare William Li var att hitta en mekanisk lösning för batteribyte. Vanliga skruvar skulle inte fungera, eftersom de slits ut efter 20–30 byten.

Jan Bengtsson utvecklade en ny metod som Nio patenterat som ”Bayobolt”. Det är en relativt stor bult som har en fjädrande bajonettfattning. Den här konstruktionen klarar tusentals bytesmoment, utan att slitas ut.

Så om man vill se det så är batteribyten en svensk innovation, via Saab Automobile, som nu återvänder till hemlandet via Nio. 

 

Fler artiklar i ämnet:

 

Nio ET5 Touring är första premiumkombin – ny tjänstebilsfavorit?

Nio ET5 utmanar premiumtyskarna – ladda inte, byt batteri istället

Nio EL7 hoppar in i premiumligan med extra allt – och unikt batteribyte