- Därför ska du slå till: Inte dålig på någonting – du blir nöjd.
- Detta bara älskar man: Designen, V60 är en väldigt snygg kombi.
- Men detta är uselt: Den stora familjen har svårt att få plats.
Text och foto: Christian Nilsson
Volvo V60 är Sveriges mest populära bilmodell, sedan flera år. Nästan alla älskar en kombi i mellanmjölkens land.
Även under 2021, när så många biltillverkare hade leveransproblem, lyckades Volvo behålla sin kungakrona med knappt 15.000 registrerade V60 i Sverige.
Av ovan nämnda anledning får Volvo V60 finna sig i att bli en referensmodell, den bil som alla andra jämför sig med.
Därför är det hög tid att provköra Volvo V60 för Bilköparguiden. Testbilen har beteckningen B3 mildhybrid, vilket innebär en 2,0-liters bensinmotor, turboladdad till 163 hk och 265 Nm.
Som vanligt utgår vi från de behov som finns hos en familj med två små barn och en rätt stor hund.
Den första frågan blir därför: Får hela familjen, hund, bagage och barnvagn plats i en V60? Svaret är nej, antingen tvillingvagnen eller hunden måste stanna hemma. Alternativt får man skaffa en eller två hopfällbara sulkyvagnar som inte tar så stor plats.
Det beror inte på att V60 är en dåligt konstruerad bilmodell, tvärtom. Bakluckan har en mera lodrät vinkel, jämfört med Volvo V90, vilket gynnar lastutrymmet.
Däremot ifrågasätter vi Volvos uppgivna bagagevolym på 529 liter. Flera biltidningar har hävdat att volymen hos V60 snarare ligger en bit under 500 liter, beroende på utrustning och modell. Fäller man ned ryggen på baksätet växer volymen till 1.441 liter.
För familjen med behov av stort bagage är Volvo V60 fel utgångspunkt. Då är det bättre att provköra exempelvis en Skoda Superb (660/1.950 liter) eller en VW Passat Sportscombi (650/1.760 liter). Båda dessa finns också som laddhybrider, för den som vill köra elektrifierat och därmed sänka sina ägandekostnader. Även Volvo erbjuder laddhybrider, V60 Recharge T6 eller T8.
Säkerheten är på topp
Det första intrycket som Volvo V60 förmedlar handlar helt om en personlig magkänsla. Designen är verkligen lyckad, speciellt i denna läckert vinröda kulör (Fusion Red)!
Just magkänslorna är ju de som ibland vinner över förnuftet. Att stå i köksfönstret och titta ut på sin nya V60 är något man gärna gör. Design är ju i allra högsta grad något som man kan ha olika uppfattning om, men när det gäller Volvos senaste modeller så kan nog flertalet hålla med om att utseendet är med beröm godkänt.
Den andra bra känslan som V60 förmedlar är kunskapen om det säkerhetsarbete som Volvo bedrivit under många decennier. Att lasta in sig själv och familjen känns tryggt, man vet att Volvos ingenjörer lagt tusentals arbetstimmar på att få just den här bilen så säker som det någonsin går.
Går vi till trafiksäkerhetsmyndigheten Euro NCAP så ser vi att Volvo V60 fick högsta betyg – 5 stjärnor – när den testades 2018. I alla de fyra bedömningsområdena fick V60 höga procentbetyg.
Försäkringsbolaget Folksam gjorde 2021 en lista över de säkraste bilmodellerna, ”Bra val”, och där är 5 av de 7 bästa bilarna Volvomodeller (däribland V60). Folksams lista omfattar cirka 900 bilmodeller och bedömningen grundar sig bland annat på verkliga olyckor.
Är du svag för snygg design och värdesätter hög säkerhet – då tickar Volvo V60 båda boxarna!
Smalare i kupén
På plats bakom ratten är vi återigen i mellanmjölkens land. Allt är bra. Stolarna är undantaget, för de är riktigt sköna.
Bilens fysiska yttermått avspeglas i kupén, det är inte trångt men heller inte speciellt rymligt i varken fram- eller baksäte. Har man valt till panoramatak så ger det en härlig rymdkänsla men de över 185 cm får det svårt och trivs inte i baksätet på grund av den låga takhöjden. V60 är märkbart smalare än storebror V90 i kupén.
Väghållningen är en bra kompromiss mellan sport och komfort. Testbilen var utrustad med det avancerade Four-C chassit som har elektroniskt styrda stötdämpare som ständigt anpassar sig efter vägen och körstilen. Men de som väljer ”vanliga” stötdämpare blir också nöjda med en liknande kompromiss.
Ett gott råd i sammanhanget är inte välja till allt för stora hjul. 18 tum, som på testbilen, räcker gott om man vill ha kvar en acceptabel komfort.
Volvo V60 är ingen sportbil, och det var inte heller förväntat. Men styrkänsla, respons i automatlådan samt chassit levererar på en tillräckligt hög nivå. V60 är ingen tråkig bil, för den som ger sig ut på en kurvig väg en tidig morgon.
Hybridmotorn märks inte
Volvo har övergett sina gamla beteckningar och därmed får man inte samma hjälp att avgöra motorval från utsidan. V60 B3 mildhybrid innebär en bensinmotor på 2,0 liter och 163 hk. Men V60 B4 mildhybrid kan vara antingen bensin och diesel, båda med 197 hk.
De som vill ha en ”hästspark i ryggen” vid omkörningar ska inte välja V60 B3. Här handlar det snarare om noggrann planering och stort tålamod … Ärligt talat är motorn seg som sirap. Även om toppeffekten är relativt låg så är det svårt att förstå varför motorn måste kännas så trött vid gasrespons, framför allt vid lägre motorvarvtal.
Vår testperiod visade heller ingen imponerande bränsleförbrukning. Vid pendling till en avlägsen arbetsplats, mestadels motorväg, snittade vi 8,4 l/100 km.
Begreppet mildhybrid innebär att Volvo byggt in en elmotor på 14 hk och 40 Nm som ska stötta förbränningsmotorn. Denna teknik ska ge en officiell minskning av bränsleförbrukningen på 0,4 l/100 km.
Elmotorns ingrepp är helt sömlöst och inget man märker. Men tyvärr märks inte elmotorn annars heller, bensinförbrukningen förbättras inte på något påtagligt vis. Detta jämfört med till exempel Toyotas hybridmodeller där eldriften verkligen bidrar till snålare körning, framför allt i stadstrafik.
Till detta ska läggas ett motorljud som upplevs som ganska rått och bullrigt. En del motorer kan låta högt men ändå härligt, dit hör tyvärr inte Volvos turbofyra. Ljudet gör sig påmint när man varvar upp, för det behövs rätt höga motorvarv för att det alls ska hända något i B3-modellen.
Är Volvo V60 prisvärd? Nja
Volvos infotainmentsystem, alltså det som vi i gamla termer kallade ”bilstereo”, är imponerande på flera sätt. Den stora, stående pekskärmen i mitten av instrumentbrädan ger en god överblick och tydliga menyer. Valmöjligheterna är många och navigeringen enkel, efter några dagars inlärning.
Men en stående (vertikal) skärm passar inte så bra till Apple CarPlay, som sannolikt många använder. Även om Volvo var en föregångare med sitt infotainmentsystem, när nya XC90 presenterades 2014, kan man bara konstatera att konkurrenterna jobbat hårt – och ibland kommit förbi.
Ovan nämnda, ihop med den upplevda kvalitetskänslan i kupén, ger Volvo betyget en svag 4:a (på en femgradig skala) för interiören. Det är godkänt för en premiumbil – som man kan förvänta sig av prislappen – men det är inte i toppklass.
B3-modellen är ”inroparen” med ett grundpris på 404.000 kronor i Core-utförande. Men flertalet väljer nog B4 istället för 419.000 kronor som med Plus-paket hoppar upp till 479.000.
Lägger man till panoramatak (14.900 kronor) och några andra tillval så är det väldigt lätt att hamna över det magiska strecket en halv miljon. Kanske även nära 600.000 om man kryssar i de flesta rutor. Prisvärt? Tveksamt om man jämför med liknande kombimodeller från exempelvis Skoda, VW, Kia och Toyota.
Vi summerar betygen
När vi summerar alla intryck i testprotokollet är det slående hur hög och jämn nivå som Volvo V60 håller. Inte på något område blir vi besvikna.
Men det är heller inte så att vi gör vågen över V60. Designen gillar vi skarpt, liksom Volvos långvariga säkerhetsarbete. Men i det här prissegmentet finns det tuffa konkurrenter med bättre kvalitetskänsla och en högre prestige i sitt varumärke.
Bränsleförbrukningen imponerar inte, heller inte Volvos position som ”problemfri bil” – även om V60 ligger nära snittbilen. Både svenska och internationella biltidningar visar i sina undersökningar att Volvoägarna rapporterar en hel del fel, stora som små. Vill man undvika verkstadsbesök är det fortfarande asiatiska bilar som är bäst, framför allt Toyota och Lexus.
Den största kostnaden för bilägaren är värdeminskningen. Tyvärr är den dold och märks inte förrän man behöver en ny bil och byter in den gamla. Volvos nyare modeller är ganska ”heta” på begagnatmarknaden och det gör värdeminskningen relativt låg även om den inte är bland de bästa.
Volvo V60 gör dig alltså inte besviken, men kanske inte jublande glad heller. Behöver du och familjen stora utrymmen, då finns det bättre modeller på marknaden.
TEKNISKA DATA
Volvo V60 B3 mildhybrid 2021
Motor: Rak fyra, turbo, bensin, 1.969 cm3. Toppeffekt 163 hk (120 kW) vid 6.200 rpm, 265 Nm vid 1.500–3.900 rpm. Åttaväxlad automatlåda, framhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.761/1.850/1.421 millimeter. Axelavstånd 2.872 millimeter. Tjänstevikt 1.873 kilo. Bagagevolym VDA 529/1.441 liter. Max dragvikt 1.800 kilo. Däckdimension 235/45 R18.
Prestanda: 0–100 km/h 8,6 sekunder. Maxhastighet 180 km/h (toppfartsspärr). Bränsleförbrukning 7,1 l/100 km (WLTP). CO2-utsläpp 159 g/km.
Pris: Grundpris 404.000 kronor. Fordonsskatt år 1–3: 6.083 kronor. Från år 4: 1.416 kronor.
Volvo V60 är en fin bil på många sätt, men den räcker inte till om familjen behöver stora utrymmen. Tvillingvagn eller hund? Ja, en av de två måste stanna hemma. Foto: Christian Nilsson.