De flesta känner nog till krocktesterna som görs av säkerhetsorganisationen Euro NCAP. Men det utförs även krocktester i USA, av IIHS, och de är i flera delar tuffare än de europeiska testerna.
IIHS, ”Insurance Institute for Highway Safety”, är ett samarbete mellan amerikanska försäkringsbolag. De frontalkrockar som IIHS använder sker vid högre hastighet och på ett mer krävande sätt än de som Euro NCAP gör.
Med svenska ögon är det därför mycket glädjande att Volvo XC40 korats till den säkraste ”lilla suv” av 15 modeller som IIHS krocktestat. Tyvärr är det flera andra, kända suvmodeller som inte alls klarade sig lika bra.
Säkerheten bak behöver förbättras, anser IIHS.
Dålig säkerhet i baksätet
Resultaten efter IIHS senaste krocktest publicerades 13 december och den här gången hade man speciellt fokus på säkerheten i baksätet.
Som vi vet har krocksäkerheten förbättrats enormt de senaste årtionden, inte minst på grund av de tuffa krav som Euro NCAP och IIHS ställt genom åren. Sannolikheten att överleva en krock i en modern bil är mycket större idag, jämfört med tidigare modeller.
Men IIHS har funnit att säkerheten i baksätet inte utvecklats på alls samma snabba, positiva sätt som för de som sitter fram. Exempelvis är det många bilmodeller som har bältessträckare fram (som drar åt säkerhetsbältet hårt, innan en krock) men inte bak.
Utan bältessträckare och rätt utformade säkerhetsbälten kan en baksätespassagerare ”göra en ubåt”, som IIHS uttrycker det. Det innebär att passageraren glider nedåt och under säkerhetsbältet vid en krock – vilket förstås ökar risken för skador.
Statistik från olyckor visar på denna sneda utveckling. Enligt IIHS är det från årsmodell 2007 och framåt 46 procent större risk att dödas i baksätet, jämfört med framsätet.
Fyra betyg hos IIHS
Euro NCAP har ett betygssystem där 5 stjärnor är maximalt bra. Men IIHS använder istället de fyra betygen ”good”, ”acceptable”, ”marginal” och ”poor” (bra, acceptabelt, ganska dåligt och dåligt).
Den praktiska skillnaden mellan betygen är stor. Sannolikheten för en förare att omkomma i en ”good” bilmodell är 70 procent lägre jämfört med en ”poor” bil.
IIHS lägger sedan samman alla betygen för att leda bilköparna till de säkraste valen där bästa kategorin är ”Top Safety Pick+” och nästbästa är ”Top Safety Pick”.
Testresultaten från krocktesterna hos IIHS för 2022 går att studera på den här länken (klicka för nytt fönster). Volvo XC40 får till exempel totalbetyget ”Top Safety Pick+” av IIHS. Samma fina betyg får också XC60 och XC90 i sina respektive kategorier, liksom V60/S60 och V90/S90.
Krocktestet hos IIHS sker i 64 km/h, Euro NCAP frontkrockar i 50 km/h.
Kortväxta lever farligt
Volvo XC40 och Ford Kuga (heter Escape i USA) var de enda två bilmodeller i den här kategorin som fick säkerhetsbetyget ”good” i baksätet. XC40 blev bäst totalt då den uppnådde good-betyg i alla kategorier.
Här ska vi också notera att det fina betyget för Ford Kuga gäller från årsmodell 2022, då en rad förbättringar infördes.
Toyota RAV4 blev enda modell som fick nästbästa betyget ”acceptable”. Betyget ”marginal” (ganska dåligt) gavs till Audi Q3, Nissan X-Trail (Rogue i USA) och Subaru Forester.
Sämsta betyget ”poor” gick till hela 9 bilmodeller: Buick Encore, Chevrolet Equinox, Honda CR-V, Honda HR-V, Hyundai Tucson, Jeep Compass, Jeep Renegade, Mazda CX-5 och Mitsubishi Eclipse Cross.
För att sätta större press på biltillverkarna har IIHS tagit fram en ny krockdocka för baksätet. Dockan har storlek som en kortväxt kvinna, alternativt normallång 12-åring. Kortare längd och lägre vikt ökar risken att ”göra en ubåt”, det vill säga hamna för långt ner.
Kortväxta i baksätet riskerar även att hamna under och på fel sida om sidokrockkudden, eller krockgardin som den också kallas. Det hände till exempel med Jeep Renegade.
Artiklar i samma ämne:
Euro NCAP: Tesla Model Y är den säkraste bilen någonsin