Trafikverkets siffror visar att vägtrafikens utsläpp gick ner under 2022. Trots att trafiken ökat är utsläppen nu de lägsta på 30 år.
En starkt bidragande orsak till den positiva utvecklingen är omställningen till elektrifierade fordon. Andelen nyregistrerade laddbara fordon ökade från 45 procent 2021 till hela 56 procent under 2022. Andelen laddhybrider minskar och antalet elbilar ökar.
Men Riksförbundet M Sverige befarar att den positiva trenden bryts, nu när klimatbonusen på elbilar tagits bort. Elbilar är för dyra för privatpersoner och det är fortfarande plånboken som styr de flestas val av bilmodell.
”Det är vi bilister som sänkt våra utsläpp genom att ha investerat i dyrare bilar med lägre utsläpp, subventionerat kollektivtrafiken genom olika fordons- och energiskatter samt installerat laddboxar,” säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.
”Att ta bort klimatbonusen och sänka reduktionsplikten är helt fel väg att gå. Politiker måste inse potentialen i omställningen och möjligheten för företagen att sälja framtidens produkter i stället för gårdagens,” fortsätter Caroline Drabe.
Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige, är kritisk till regeringens miljöpolitik.
Allt fler äldre fordon
Klimatbonusen för elbilar på 70.000–50.000 kronor gjorde att värdeminskningen minskade, den största utgiften för både privatpersoner och företag som köper nya bilar.
En låg värdeminskning gjorde det möjligt för många att privatleasa elbilar under 3 år. Men sedan Riksbanken höjde räntan och klimatbonusen försvann är det inte längre möjligt för de flesta, då månadskostnaden i flera fall fördubblats.
Kraftigt höjda energi- samt bränslepriser har lagt lök på laxen i ett redan ansträngt läge för hushållen. Även om privatpersoner vill investera i elektrifierade fordon finns det inget ekonomiskt utrymme för detta.
”Med krympt ekonomiskt spelrum och indragna incitament att ändra sin situation tvingas hushåll behålla sina gamla bilar allt längre, det är därför vi behöver klimatbilsbonusen,” säger Caroline Drabe.
En större andel gamla fordon gör att utsläppen från trafiken inte minskar i den takt som behövs för att uppnå de långsiktiga målen.
Privatpersoner missgynnas
För de som har möjlighet att få en elektrifierad tjänstebil från sin arbetsgivare är det fortfarande förmånligt. Reglerna är utformade så att de subventionerar företagen, som kan erbjuda ett lågt förmånsvärde.
Men några liknande subventioner finns inte längre till privatpersoner, efter att klimatbonusen togs bort hösten 2022.
”Det är ett svek mot hushållen att det inte går att räkna hem köpet av en elbil, särskilt eftersom regeringen menar att den gröna omställningen främst ska äga rum genom elektrifiering och dessutom fortsätter att ge företagen kraftfulla subventioner när anställda får förmåner,” säger Caroline Drabe.
”För att nå 2030-målet är det viktigt att elbilarna fortsätter att öka.”
Fyra krav från M Sverige
M Sverige kräver en nysatsning på politik som gör det möjligt för bilisterna att ställa om. Detta kan uppnås med fyra punkter:
• Sänk energiskatten och momsen på drivmedel. Hushåll ska inte bära kostnaden för dyrare förnybart innehåll. När reduktionsplikten infördes lovade politiker att sänka skatterna i takt med att inblandningen ökade och riskerade höja priset vid pump.
• Återinför klimatbilsbonusen. Det är orimligt att bilköpare ska betala malus-skatter och inte få något tillbaka. 2022 fick staten in sammanlagt 4,2 miljarder i malusskatt.
• Inför en skrotpremie på 10.000 kronor. Det hjälper bilägare att byta upp sig och vi kan snabbare fasa ut de äldsta bilarna med de högsta utsläppen.
• Bygg ut de publika laddstolparna. Det borde finnas 45.000 publika laddstolpar idag men bara 18.000 har byggts. Det krävs alltså mer än 25.000 nya bara för att täcka dagens behov.
Fler artiklar i samma ämne: