Bilisternas utsläpp minskar – men nu måste miljöpolitiken förbättras 7 Mar 2023

Bilisternas utsläpp minskar – men nu måste miljöpolitiken förbättras

Text: Par Brandt

Lästid: 3 min

Utsläppen från vägtrafiken fortsatte sjunka under 2022, noterar Riksförbundet M Sverige. Men man befarar att den positiva trenden inte fortsätter med nya regeringens förändrade politik.

Trafikverkets siffror visar att vägtrafikens utsläpp gick ner under 2022. Trots att trafiken ökat är utsläppen nu de lägsta på 30 år.

En starkt bidragande orsak till den positiva utvecklingen är omställningen till elektrifierade fordon. Andelen nyregistrerade laddbara fordon ökade från 45 procent 2021 till hela 56 procent under 2022. Andelen laddhybrider minskar och antalet elbilar ökar.

Men Riksförbundet M Sverige befarar att den positiva trenden bryts, nu när klimatbonusen på elbilar tagits bort. Elbilar är för dyra för privatpersoner och det är fortfarande plånboken som styr de flestas val av bilmodell.

”Det är vi bilister som sänkt våra utsläpp genom att ha investerat i dyrare bilar med lägre utsläpp, subventionerat kollektivtrafiken genom olika fordons- och energiskatter samt installerat laddboxar,” säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.

”Att ta bort klimatbonusen och sänka reduktionsplikten är helt fel väg att gå. Politiker måste inse potentialen i omställningen och möjligheten för företagen att sälja framtidens produkter i stället för gårdagens,” fortsätter Caroline Drabe.

Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige, är kritisk till regeringens miljöpolitik.

Allt fler äldre fordon

Klimatbonusen för elbilar på 70 000–50 000 kronor gjorde att värdeminskningen minskade, den största utgiften för både privatpersoner och företag som köper nya bilar.

En låg värdeminskning gjorde det möjligt för många att privatleasa elbilar under 3 år. Men sedan Riksbanken höjde räntan och klimatbonusen försvann är det inte längre möjligt för de flesta, då månadskostnaden i flera fall fördubblats.

Kraftigt höjda energi- samt bränslepriser har lagt lök på laxen i ett redan ansträngt läge för hushållen. Även om privatpersoner vill investera i elektrifierade fordon finns det inget ekonomiskt utrymme för detta.

”Med krympt ekonomiskt spelrum och indragna incitament att ändra sin situation tvingas hushåll behålla sina gamla bilar allt längre, det är därför vi behöver klimatbilsbonusen,” säger Caroline Drabe.

En större andel gamla fordon gör att utsläppen från trafiken inte minskar i den takt som behövs för att uppnå de långsiktiga målen.

Privatpersoner missgynnas

För de som har möjlighet att få en elektrifierad tjänstebil från sin arbetsgivare är det fortfarande förmånligt. Reglerna är utformade så att de subventionerar företagen, som kan erbjuda ett lågt förmånsvärde.

Men några liknande subventioner finns inte längre till privatpersoner, efter att klimatbonusen togs bort hösten 2022.

”Det är ett svek mot hushållen att det inte går att räkna hem köpet av en elbil, särskilt eftersom regeringen menar att den gröna omställningen främst ska äga rum genom elektrifiering och dessutom fortsätter att ge företagen kraftfulla subventioner när anställda får förmåner,” säger Caroline Drabe.

”För att nå 2030-målet är det viktigt att elbilarna fortsätter att öka.”

Fyra krav från M Sverige

M Sverige kräver en nysatsning på politik som gör det möjligt för bilisterna att ställa om. Detta kan uppnås med fyra punkter:

• Sänk energiskatten och momsen på drivmedel. Hushåll ska inte bära kostnaden för dyrare förnybart innehåll. När reduktionsplikten infördes lovade politiker att sänka skatterna i takt med att inblandningen ökade och riskerade höja priset vid pump.

• Återinför klimatbilsbonusen. Det är orimligt att bilköpare ska betala malus-skatter och inte få något tillbaka. 2022 fick staten in sammanlagt 4,2 miljarder i malusskatt.

• Inför en skrotpremie på 10 000 kronor. Det hjälper bilägare att byta upp sig och vi kan snabbare fasa ut de äldsta bilarna med de högsta utsläppen.

• Bygg ut de publika laddstolparna. Det borde finnas 45 000 publika laddstolpar idag men bara 18 000 har byggts. Det krävs alltså mer än 25 000 nya bara för att täcka dagens behov.


Fler artiklar i samma ämne:

EU:s förbud av bensin- och dieselbilar får hård kritik: ”Riv upp!”

JUST NU: Regeringen slopar miljöbonus på alla nya bilar!
Höjd leasingavgift var fel – ARN fattar vägledande beslut
Privatleasing blir allt dyrare – detta måste du tänka på
Volkswagen ID.4 är den vanligaste elbilen i Sverige
Bilåret 2022 kan summeras – här är vinnare och förlorare

Dela på Facebook : Bilisternas utsläpp minskar – men nu måste miljöpolitiken förbättras Dela på Twitter : Bilisternas utsläpp minskar – men nu måste miljöpolitiken förbättras Dela på Linkedin : Bilisternas utsläpp minskar – men nu måste miljöpolitiken förbättras
Mer läsning i Nyheter
Bilmarknaden just nu: Köpa, sälja eller vänta?

Bilmarknaden just nu: Köpa, sälja eller vänta?

17 Apr 2025

Ska du köpa ny bil, sälja den du har eller bara sitta still i båten och vänta in bättre tider? Svaret är inte enkelt, med en bilmarknad i förändring som påverkar både plånboken, miljön och vardagen för Sveriges alla bilägare.

Stenhård kritik: ”Skrotningspremien är ett monumentalt feltänk”

Stenhård kritik: ”Skrotningspremien är ett monumentalt feltänk”

30 Sep 2024

Regeringens bonus till elbilar fick mycket kritik när den presenterades. Och nu har vi facit, första månaden betalades bonus till bara 24 personer. Med nuvarande budget räcker skrotningspremien i 87 år!

Installera laddbox hemma – enkelt och smidigt

Installera laddbox hemma – enkelt och smidigt

16 Sep 2024

Ladda din bil hemma på ett bekvämt och säkert sätt med högkvalitativa laddboxar från Charge Amps, Zaptec, Wallbox och CTEK Njord Go. Beställ laddbox till din elbil eller laddhybrid av oss. Vi gör professionella laddboxinstallationer i hela Sverige.

Mest lästa
Motorbranschen är Svarta listans värsting – 84 företag trotsar ARN

Motorbranschen är Svarta listans värsting – 84 företag trotsar ARN

23 Feb 2023

Tyvärr är det återigen oseriösa bilhandlare som utmärker sig i Råd & Röns senaste ”Svarta lista”. Trots att Allmänna reklamationsnämnden, ARN, gett konsumenten rätt vägrar många i motorbranschen att betala ersättning eller häva köpet.

Tufft läge för bilhandeln – då kan du pruta och göra ett klipp

Tufft läge för bilhandeln – då kan du pruta och göra ett klipp

29 Jul 2024

Många bilhandlare har tvingats till konkurs i år och nybilsförsäljningen är låg. Men det ger dig en fördel då flera bilmodeller säljs med hög rabatt och du ska inte vara rädd för att pruta!

Kia Ceed SW Plug-In Hybrid: Sveriges populäraste laddhybrid
Provkörning

Kia Ceed SW Plug-In Hybrid: Sveriges populäraste laddhybrid

10 Maj 2022

Låga driftkostnader, generös utrustningsnivå och goda utrymmen. Dessutom får man ett bättre miljösamvete. Det är inte svårt att förstå varför Kia Ceed SW Plug-In Hybrid är en storsäljare! Men vill du ha en körglad, pigg laddhybrid är Ceed helt fel val.