Däckrazzian startar – ökad kunskap ger högre säkerhet

Däckrazzian startar – ökad kunskap ger högre säkerhet

Lästid: 3 min

Många förare vet väldigt lite om skicket på bilens däck. Detta trots att mycket av bilens egenskaper och säkerhet hänger på däcken. Det här vill ”Däckrazzia” råda bot på och ger sig nu ut längs de svenska vägarna.

Text: Pär Brandt

Razzior vill man helst slippa, med ett undantag: Däckrazzian. Sedan starten för 20 år sedan har Däckrazzia hjälpt 31.000 bilister med kontroller av deras däck.

De här frivilliga kontrollerna har hjälpt bilförarna men de har framför allt gett ett mycket bättre kunskapsläge. Något som förhoppningsvis kan hjälpa myndigheter, polis och politiker att förbättra säkerheten på våra vägar.

En viktig erfarenhet – som borde leda till en ”sommardäckslag” – är att förvånansvärt många kör med vinterdäck på sommaren. Inte olagligt, men ytterst olämpligt.

”På sommaren kan dubbfria vinterdäck ge sämre grepp, längre bromssträcka och försämrad stabilitet vid en kritisk situation i trafiken,” säger Mattias Hjort, forskningsledare på Väg- och Transportforskningsinstitutet, VTI.

När Däckrazzian undersökte däck i Göteborg förra hösten deltog 234 bilar. Av dessa använde 34 dubbfria vinterdäck, det motsvarar nästan 15 procent av bilarna.

Däckrazzia, Däckkollen, 20 år, däcktryck, slitage, 1,6 millimeter, 2024, säkerhet, kunskap, samarbete, Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF, Bilprovningen.En razzia som du gärna deltar i – Däckrazzian!

Bättre koll på däcken

Däckrazzian – som i år byter namn till Däckkollen – är ett samarbete mellan Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen.

I år ger sig Däckkollen ut i slutet av augusti och under september. Man kommer att befinna sig längs vägarna i Göteborg, Skaraborg, Östergötland, Västmanland, Gävleborg och i Västernorrland.

Resultatet av årets Däckkoll redovisas senare i höst. Något man redan noterat är att elbilar i allmänhet har däck som är i bättre skick, jämfört med bilar med förbränningsmotor (högst 5 år gamla, eftersom de flesta elbilar är relativt nya).

”Kanske är elbilsägarna mer noggranna med till exempel däcktrycket för att bibehålla en bra räckvidd,” säger Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen Sverige.

”Kanske byter de sina däck oftare. Vi kommer att fortsätta följa upp frågan om däckens skick på elbilar jämfört med andra bilar, bland annat genom Däckkollen.”

Däckrazzia, Däckkollen, 20 år, däcktryck, slitage, 1,6 millimeter, 2024, säkerhet, kunskap, samarbete, Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF, Bilprovningen.Under 20 år har Däckrazzian kontrollerat 31.000 bilar i Sverige. En viktig källa till kunskap för bättre säkerhet på vägarna.

Alldeles för lågt tryck

I Sverige skiftar vi däck vår och höst, vilket innebär att de flesta kontrollerar däcktrycket åtminstone två gånger per år.

Trots detta är det väldigt många bilister som kör med alldeles för lågt däcktryck. Det leder till sämre vägegenskaper, exempelvis vid en undanmanöver.

Lågt däcktryck gör också att däcken rullar tyngre, vilket gör att bilen drar mer bränsle. Ovanpå det så slits dessutom däcken fortare när trycket är för lågt. En ”lose-lose-lose-situation”, om man så vill.

När Däckrazzian började undersöka bilar för 20 år sedan var det så mycket som var tionde bilist som körde med ett så lågt tryck att det var att jämställa med punktering. Numera har den andelen halverats, vilket är bättre men långt ifrån bra:

”Den positiva utvecklingen när det gäller däcktrycket kan sannolikt till stor del förklaras med införande av automatiska system för övervakning av däcktryck i bilarna,” säger Mattias Hjort, forskningsledare på Väg- och Transportforskningsinstitutet, VTI.

”För liksom för 20 år sedan är det fortfarande bara var bara tredje bilist som anger att man har kontrollerat trycket i däcket den senaste månaden, vilket man bör göra.”

Däckrazzia, Däckkollen, 20 år, däcktryck, slitage, 1,6 millimeter, 2024, säkerhet, kunskap, samarbete, Energimyndigheten, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF, Bilprovningen.Nästan alla viktiga egenskaper hos en personbil är resultatet av kontakten mellan däck och asfalt. Har du usla däck så spelar det ingen roll att du har en häftig sportbil med över 500 hk. 

Fler artiklar om däck:

 

Rätt däcktryck sparar tusenlappar – och miljön

Transportstyrelsen säger nej till längre period för dubbdäck

”Högre böter för de som kör med sommardäck på vinterväglag”

Statligt institut varnar för året-runt-däck – har uselt bromsgrepp

Vilka vinterdäck är bäst för mig – dubbade eller odubbade?

Byta till vinterdäck – polisens datum, regler och undantag

Polismyndigheten: Vinter- och sommardäck

Transportstyrelsen: Vinterdäck

Bilköparguiden: Dags för vinterdäck – dessa regler och datum gäller

Bilköparguiden: Guide: Så köper du dina däck online – och sparar pengar

Bilköparguiden: Roliga och viktiga fakta om däck – bilens bästa vän