Text: Pär Brandt
Ibland beskrivs bilförsäljning som en modern variant av hästhandel. Om du inte prutar duktigt på priset har du förmodligen betalat för mycket.
Men allt fler biltillverkare vill sätta stopp för dessa gamla metoder och införa så kallad ”agenthandel”. Det innebär att biltillverkaren bestämmer ett pris som gäller alla handlare. Inget mer prutande, inga fler rabatter.
Är nu dessa agenthandlare enbart av godo för bilköparna, som inte längre kan pruta? Nja, kritiker menar att bilpriser kan bli låsta på en allt för hög nivå. Dessutom tar biltillverkarna över nybilshandeln och dagens bilhandlare får nöja sig med service och begagnathandel.
Volvo EX30 är en ganska kort bil, 423 centimeter lång.
10 procent rabatt
Tesla har länge använt en försäljningsmodell där man inte har några externa återförsäljare. Försäljningen sker på nätet och vill någon provköra eller provsitta så får man leta upp en Tesla Store.
Volvo Cars ser också fördelar med den här försäljningsmodellen och manövrerar nu för att själv ta hand om nybilsförsäljningen. Två steg i denna riktning var när man köpte upp den stora återförsäljaren Upplands Motor samt Bra Bil.
Men fortfarande finns det fristående Volvo-återförsäljare och de kan sätta sina egna priser. Ett exempel på detta är den nyligen lanserade EX30 (klicka för att läsa mer om Volvos senaste modelltillskott). Något som Carup var först att uppmärksamma.
Bilköpare som beställer sin Volvo EX30 via en Volvohandlare kan få ända upp till 60.000 kronor i rabatt, 10 procent. Det går att få rabatt på alla versioner, även instegsmodellen som startar vid 429.000 kronor.
De som beställer sin EX30 på Volvos sajt får ingen rabatt alls, utan ett fast pris som gäller för alla kunder.
Agentmodellen är kanske inte så gynnsam för konsumenterna, trots allt?
Vad sägs om som mest 60.000 kronor i rabatt på nya Volvo EX30? Hade du tackat nej?