Text: Pär Brandt
Vi har passerat 1 oktober och därmed är det dags att prata vinterdäck. Dubbdäck får användas från 1 oktober till 15 april.
Dubbfria vinterdäck kan du däremot lägga på när du vill. Och tyvärr finns det ingen lag som förbjuder att dubbfria vinterdäck används året runt, trots att de har betydligt sämre egenskaper på sommaren jämfört med sommardäck.
Nästa datum – eller period – du måste komma ihåg är 1 december till 31 mars. Under de fyra vintermånaderna gäller vinterdäckslagen, det är alltså krav på att alla personbilar ska ha vinterdäck.
Men det finns även gott om undantag. Läs vidare så ska vi berätta om alla regler, datum och undantag.
Det är polis på plats som avgör när det råder vinterväglag.
Vädret bestämmer
Sverige är ett avlångt land med stora skillnader i väder och temperatur. Därför kan det kännas ganska trubbigt med exakta datumgränser för vinterdäck.
Rimligtvis borde det vara helt olika behov i Kiruna, jämfört med Ystad. Och just detta slår Transportstyrelsen fast: ”Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.”
Man skulle kunna säga att det är sunt förnuft som gäller. Är ett snöfall på väg är du i din fulla rätt att vara förberedd genom att lägga på vinterhjulen.
Samma sak gäller på andra hållet. Om det är 15 plusgrader i Ystad den 1 december så är du inte tvingad att skifta till vinterhjul.
Vem bestämmer när det råder vinterväglag? Det är polisman på plats (inte du själv). Med vinterväglag menas att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.
Minsta tillåtna mönsterdjup på vinterdäck är 3,0 millimeter.
Större mönsterdjup
Minsta tillåtna mönsterdjup på sommardäck är 1,6 millimeter. Men på vinterdäcken är kravet minst 3,0 millimeter.
Ju mer slitna däck är, desto svårare har de att få undan vatten (sommaren) och snöslask (vintern). Om du kör för fort med väldigt slitna däck så lyfter de från asfalten, så kallad vattenplaning (eller slaskplaning). Då ökar risken för en olycka eftersom bilen är okontrollerbar och varken kan styras eller bromsas.
I bästa fall sjunker hastigheten och bilen återfår väggreppet – utan en olycka. Men man hinner tänka mycket under de sekunder som vattenplaningen pågår …
Både när det gäller sommar- som vinterdäck är det en stark rekommendation att köpa nytt innan slitagegränsen nåtts.
Även här måste du tänka på datum för vinterdäck. Den 30 november är dina slitna friktionsdäck med 2 millimeter mönsterdjup lagliga. Men dagen därpå, 1 december, kan du få 1.200 kronor i böter för samma däck – lägg istället de pengarna på nya vinterdäck!
Se till att ha rätt skydd till ett bra pris. Spara pengar! Jämför bilförsäkring på Compricer >>
Ingen tvekan – här råder det vinterväglag!
Vinterdäck räddar liv
Att använda vinterdäck under vintern kan tyckas självklart. Men vinterdäckslagen har haft stor betydelse, det visar olycksstatistiken. Antalet svåra olyckor och dödsolyckor har minskat med över 10 procent sedan lagen infördes säsongen 1999/2000.
Eftersom vinterdäck är ett lagkrav – och har så stor betydelse för säkerheten – behöver vi definiera begreppet. Helt enkelt: vad är ett vinterdäck, och vilka är inte godkända som vinterdäck?
Här blir det lite rörigt då vi har delvis olika regler de senaste åren. Tidigare bestämde däckbranschen vilka däck som var tillräckligt bra vintertid för att kunna benämnas som vinterdäck. Det arbetet har upphört sedan några år tillbaka.
En annan ”gammal” regel är att däck märkta med ”M+S” är godkända som vinterdäck. M&S står för Mud and Snow och kan även skrivas som MS, M-S eller M.S. Under en övergångsperiod fram till 30 november 2024 gäller denna regel fortfarande.
Den nya regeln är att godkända vinterdäck ska vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga, som även heter 3PMSF. Vinterdäck kan även vara märkta med ”POR”, Professional Off Road.
Vinterdäckslagen har lett till betydligt färre allvarliga olyckor.
Några undantag
Vinterdäckslagen gäller alltså under perioden 1 december till 31 mars. Alla personbilar som körs i Sverige måste ha vinterdäck, även de som är utlandsregistrerade.
Även släpvagnar ska ha vinterdäck. Har bilen dubbdäck ska även släpvagnen ha dubbdäck. Har bilen dubbfria vinterdäck går det bra med både dubbat och odubbat på släpvagnen.
Men det finns några undantag från vinterdäckslagen.
- Veteranfordon som är av årsmodell 30 år eller äldre.
- På väg till eller från närmaste besiktningsföretag.
- Provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation.
- Bilar med saluvagnslicens (grönskylt).
- Hjul med en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.
- Fordon som används av Försvarsmakten.
Godkända vinterdäck ska vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga (till vänster), till höger den gamla symbolen M+S (som snart inte gäller för godkända vinterdäck).
Från och med den 30 november 2024 gäller nya krav för dubbfria vinterdäck (friktionsdäck). Vinterdäck som släppts på marknaden före 1 juni 2019 och som saknar alptoppssymbolen (3PMSF) får endast användas fram till och med 30 november 2024. Efter detta datum måste alla godkända vinterdäck vara märkta med alptopp/snöflinga-symbolen för att säkerställa att de är testade för vinterförhållanden. Tidigare har M+S-symbolen (Mud and Snow) använts som godkänd märkning, men den kommer inte längre att räcka. Dessa krav gäller dock endast för dubbfria vinterdäck – dubbdäck omfattas inte av samma regler och får användas mellan 1 oktober och 15 april, eller vid vinterväglag även utanför dessa datum.