Text och foto: Christian Nilsson
- Därför ska du slå till: Mercedes bästa familjeelbil – kanske marknadens bästa.
- Detta bara älskar man: Alla goda egenskaper tillsammans med premiumkänslan.
- Men detta är uselt: Finns inte med dragkrok, tyvärr.
När testgänget samlades för att diskutera sina intryck ställde vi oss alla samma fråga: finns det någon bättre elbil för familjen? Nä, förmodligen inte!
Mercedes EQB 350 4Matic är en mycket sällsynt kombination av väldigt bra egenskaper. Rymlig, 7-sitsig, pigg, kul att köra, komfortabel och med klassisk Mercedes-premiumkänsla.
Tittar man på priset så framstår Mercedes EQB 350 4Matic som närmast prisvärd. Lägg till detta statens elbilsbonus på 70.000 kronor (som nybilsköparen får efter 6 månader), låg skatt och en sannolikt väldigt låg värdeminskning.
Vi kan faktiskt bara hitta en nackdel med EQB och det är avsaknaden av dragkrok. Men häng med i texten så ska vi berätta exakt hur bra Mercedes EQB 350 4Matic är som familjebil!
Här ser vi EQB bredvid storebror GLE – som upplevs som mycket större på utsidan.
Liten utanpå – stor inuti
Mercedes EQB är den elektriska versionen av suvmodellen GLB, som lanserades i början av 2020. EQB kom till Sverige två år senare, under våren 2022.
Det är ganska ovanligt – Kia Niro är det stora undantaget – att biltillverkare konstruerar ”samma” modell med både förbränningsmotor och som renodlad elbil.
Men för både EQB och Niro fungerar detta helt utmärkt. EQB är 468 centimeter lång, 7-sitsig och rymmer som mest 1.710 liter i bagagerumsvolym. En betydligt större bilmodell jämfört med Kia Niro som mäter 435 centimeter, 5-sits och 1.405 liter. Men snart lanseras nya generationen Kia Niro som blir något större.
Mercedes EQB finns i två modellvarianter, 300 (228 hk) och 350 (292 hk). Med utrustningspaketet SE Edition blir priserna 586.900 kronor respektive 622.900 kronor. SE-utförandet innefattar bland annat förarassistanssystem, backkamera och helljusassistent.
Båda modellerna har dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift – 4Matic som det heter hos Mercedes. Vill man ha den sjusitsiga versionen är det ett tillägg på 8.600 kronor.
Lite senare kan vi förvänta oss en billigare EQB 250 med enbart framhjulsdrift.
Tesla har låst upp en del av sina snabbladdare – fungerar mycket bra!
Snabbladdning i underkant
Både EQB 300 och 350 har samma batteri på 66,5 kWh. Hela teknikpaket delas för övrigt med lillebror EQA, den minsta suvmodellen (som faktiskt får ha dragkrok).
Behöver du snabbladda så är den maximala kapaciteten 100 kW, vilket kanske är lite i underkant jämfört med de bästa elbilarna. Med en tillräckligt kraftfull snabbladdare går det att komma från 10 till 80 procent laddningsnivå i batteriet på 32 minuter.
Den inbyggda laddaren kan ta emot 11 kilowatt från vanliga laddboxar (trefas med 16A). Då går det att ladda batteriet fullt på 6 timmar. Laddbox är alltid att rekommendera, ett vanligt vägguttag är inte dimensionerat för hög belastning under många timmar.
Oavsett modell anges räckvidden enligt testmetoden WLTP till 42 mil. Men då måste man köra oerhört snålt, i varmt väder. Mer realistisk räckvidd i motorvägstempo, när vi testade, är runt 30 mil.
Att ha 7 säten i en elbil är mycket ovanligt. Men det är svårt för vuxna att få plats.
Sju säte är unikt för elbilar
Mercedes EQB 350 4Matic är ju ingen sportbil, vilket vi inte heller väntade oss. Men den är ändå kul att köra och smidig även i stadstrafik, med sina nätta yttermått.
Motoreffekten gör EQB 350 pigg, vridmomentet på 520 Nm levereras blixtsnabbt och 0–100 km/h går på låga 6,2 sekunder. Klart godkänt i en familjesuv. Toppfarten är 160 km/h, om man nu skulle göra ett besök i hemlandet.
Bakom ratten infinner sig snabbt en trivsam känsla. Kupén är förhållandevis tyst och det däckbuller som man ofta hör i elbilar är ganska diskret.
Känslan av rymd i kupén är nästan lite overklig, eftersom EQB verkligen inte ser stor ut på utsidan. Den tredje sätesraden gör EQB 7-sitsig, något som ännu så länge är ganska unikt hos elbilar. Vuxna sitter ogärna längst bak, men på väg till barnens fotbollsträning så får ju halva laget plats.
Väldigt mycket ljuseffekter kvällstid. Det ska synas att Mercedes EQB är en elbil.
Pekskärm och knappar
Tittar man på inredningsdesignen så är det mesta välbekant, om man kört någon av Mercedes små och medelstora modeller. De runda, kromade ventilationsutblåsen dominerar instrumentbrädan tillsammans med de stora skärmarna
Elbilen EQB har fått flera LED-lister som lyser upp inne i bilen, speciellt kvällstid blir det lite rymdskeppskänsla över inredningen.
Den upplevda kvalitetskänslan i inredningen är mycket god, i nivå med vad vi förväntar oss av Mercedes. Infotainmentsystemet, alltså det som förr kallades bilstereo och navigation, är bra och relativt enkelt att lära sig. Apple CarPlay finns, men bara via kabel. Röststyrning ingår också och med lite tur blir du förstådd – dock inte alltid.
Till skillnad mot många andra elbilstillverkare har Mercedes valt att behålla några fysiska knappar, för snabb åtkomst. Det gillar vi!
EQB är ett mycket bra val
Mercedes EQB 350 4Matic är en bilmodell som charmar alla i familjen. Tar vi ett steg tillbaka så är det helheten som imponerar, det finns nästan inga svaga sidor – förutom avsaknaden av dragkrok.
Med alla goda egenskaper, framför allt rymligheten, så framstår grundpriset på 622.900 kronor som prisvärt och redan i utgångsläget har EQB 350 en bra utrustningsnivå.
Som elbil betalar man bara 360 kronor om året i fordonsskatt för Mercedes EQB och värdeminskningen är förmodligen låg. Båda de här utgiftsposterna är annars rätt betungande om man köper en ny bil.
Med laddbox hemma blir dessutom ”bränslekostnaden” låg, mycket lägre än för modeller med förbränningsmotor.
Även om man kanske studsar till för ett inköpspris på över 600.000 kronor så blir den totala utgiften – månadskostnaden om man så vill –måttlig.
Elbil är det billigaste alternativet för familjen, vilket allt fler inser. Och då är Mercedes EQB ett mycket bra val!
TEKNISKA DATA
Mercedes EQB 350 4Matic SE Edition AMG Line 2022
Motor: Dubbla elmotorer, eATS, asynkron fram och bak en permanent synkronmotor. Toppeffekt 292 hk (215 kW), 520 Nm. Fyrhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.684/1.834/1.690 millimeter. Axelavstånd 2.829 millimeter. Tjänstevikt 2.225 kilo. Bagagevolym VDA 495/1.710 liter. Dragkrok: nej. Däckdimension 235/50-R19. Batteristorlek: 66,5 kWh.
Prestanda: 0–100 km/h 6,2 sekunder. Toppfart 160 km/h. Max laddeffekt snabbladdare 100 kW, inbyggd laddare 11 kW. Elektrisk räckvidd: 419 kilometer (WLTP).
Pris: Grundpris 622.900 kronor, med SE-Edition paket. Pris för denna bil: 728.3000 kronor. Viktigaste tillvalen: Premiumpaket Plus 25.200 kr, AMG Line 30.000 kr, Panoramaglastak 15.400 kr, AMG-fälgar 19 tum 7.900 kr, tredje sätesrad 8.600 kr.