Nya regler för dubbdäck ska minska stressen för bilägarna

Nya regler för dubbdäck ska minska stressen för bilägarna

Lästid: 3 min

Regeringen har gett i uppdrag till Transportstyrelsen att utreda reglerna för dubbdäck. Genom att sträcka ut tiden med 2 veckor ska bilägarna få en bättre chans att planera in bytet. Då blir det mindre stress även för verkstäderna.

Text: Pär Brandt

En stor fördel med dubbfria vinterdäck är att man inte måste skifta hjul den 15 april – sista datumet för att köra på dubbdäck.

Men 15 april skapar också mycket stress, både för bilägare och verkstäder. Under bara några få veckor ska hundratusentals bilar genomgå hjulskifte.

Stressen leder till att en del bilförare förmodligen skiftar för tidigt och då riskerar att köra ut på isiga vägar med sommardäck.

Under många år har både däck- och verkstadsbranschen kritiserat 15 april som ett allt för tidigt datum. Och äntligen har regeringen vaknat. Så här skriver Regeringskansliet:

”Regeringen ger Transportstyrelsen i uppdrag att utreda tillåten tid för dubbdäck. Utgångspunkten för utredningen ska vara att den tid på våren som det är tillåtet att använda dubbdäck förlängs med två veckor.”

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD). Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet.

Tidigast 2025

Frågan om hjulskifte för de som kör på dubbdäck har hamnat på Andreas Carlsons bord som infrastruktur- och bostadsminister. Han skriver:

”Det är viktigt att de som använder dubbdäck har rimliga förutsättningar att göra ett planerat och säkert byte av däcken,” säger Andreas Carlson.

”Som reglerna ser ut i dag har bilister en begränsad tid på sig att byta däck på våren, vilket också sätter press på verkstäder som genomför en stor del av alla däckbyten.”

Transportstyrelsen tar dock god tid på sig att fundera igenom detta stora beslut om att förlänga tiden för dubbdäck med 2 veckor. Senast 16 augusti 2024 ska man redovisa uppdraget för regeringen.

Det innebär att de förändrade reglerna kan börja gälla tidigast våren 2025.

Det är polisen på plats som avgör vad som är vinterväglag. Här råder det inget tvivel. Foto: Polisen.

Dessa datum gäller

Vinterdäckslagen innebär att personbilar som körs i Sverige ska ha godkända vinterdäck under de fyra vintermånaderna 1 december till 31 mars.

Tyvärr finns det ingen ”sommardäckslag”. Därför får man köra med dubbfria vinterdäck året runt, trots att de har betydligt sämre egenskaper jämfört med sommardäck. Framför allt blir bromssträckan på blöta vägar mycket längre med dubbfria vinterdäck, jämfört med sommardäck.

Andelen bilar som kör med vinterdäck även på sommaren är cirka 7 procent. Men bland dödsolyckor som sker sommartid (cirka maj–september) är andelen vinterdäck 17 procent. Det är ett tydligt bevis på att vinterdäck som används sommartid bidrar till fler allvarliga olyckor. Källa: Däckrazzia.

Dubbdäck får användas från 1 oktober till 15 april. Men ytterst är det väglaget som avgör. Är det snöiga och isiga vägar får man köra på dubbdäck även efter 15 april. 

Missa inte våra andra artiklar om vinterdäck här på Bilköparguiden, se länkarna nedan.

 

Fler artiklar om vinterdäck:

 

Statligt institut varnar för året-runt-däck – har uselt bromsgrepp

Vilka vinterdäck är bäst för mig – dubbade eller odubbade?

Byta till vinterdäck – polisens datum, regler och undantag

Teknikens Värld/Expressens vinterdäckstest 2023-2024

ADAC Vinterdäcktest 2023 (på tyska) mellaneuropeiska dubbfria vinterdäck

Polismyndigheten: Vinter- och sommardäck

Transportstyrelsen: Vinterdäck

Bilköparguiden: Dags för vinterdäck – dessa regler och datum gäller

Bilköparguiden: Guide: Så köper du dina däck online – och sparar pengar

Bilköparguiden: Roliga och viktiga fakta om däck – bilens bästa vän