Text och foto: Christian Nilsson
- Därför ska du slå till: Genomtänkt, bra teknik.
- Detta bara älskar man: Prisvärd Volvokvalitet.
- Men detta är uselt: Inget alls, egentligen.
För många bilköpare är inköpspriset viktigt. Detta trots att driftkostnader och värdeminskning egentligen har större påverkan på totalkostnaden.
Men biltillverkarna är förstås medvetna om prisets betydelse och skapar därför en ”inropare” som ska locka till intresse. Sen hör det till saken att många bilköpare ändå skriver kontrakt på en annan, dyrare version – men det är en annan historia!
Nu ska vi provköra Polestars billigaste instegsmodell, Polestar 2 Standard range Single motor. 519.000 kronor är ju en försvarlig massa pengar, men ändå inte mycket för en elbil i det här segmentet.
Tyvärr försvann nyligen miljöbilsbonusen på 70.000 kronor, som förstås hade gjort den här modellen ännu mera intressant.
Men vi ska inte gråta över spilld mjölk utan ger oss ut på vägarna med testprotokollet i högsta hugg. Är det här rätt bilmodell för dig? Läs vidare så ska vi ta reda på det!
Allt fler Polestar 2
Redan på parkeringen får vi vårt första, positiva intryck. Vilken typ av design man gillar är ju i allra högsta grad personligt. Men vi kan nog vara överens om att Polestar skapat ett personligt formspråk som gör att man snabbt känner igen modellerna.
Laddhybriden Polestar 1 är ju en sällsynt fågel på svenska vägar, men elbilen Polestar 2 har snabbt klättrat uppåt i försäljningsstatistiken. Under första halvan av 2022 fördubblades leveranserna och fram till 1 november har Polestar nyregistrerat 3.257 bilar.
Och fler lär det bli med en planerad lansering av en ny modell varje år. Polestar 3 har premiärvisats nyligen och den ska följas av Polestar 4 (suvcoupé), Polestar 5 (prestanda-GT) samt sannolikt också Polestar 6 (roadster). Globalt ser Polestar ut att nå sitt mål och leverera 50.000 bilar i år.
När du närmar dig Polestar 2 känner bilen igen din mobil och låser upp, samt ställer in dina personliga inställningar. Till och med din Spotify-lista.
Äntligen – allt bara funkar
Den andra, riktigt positiva upplevelsen är att sätta sig i bilen och börja studera den 11 tum stora pekskärmen ovanför mittkonsollen.
Informationen på skärmen är sparsmakad och helt befriad från blinkande specialeffekter. Funktionerna är lätta att förstå, utan att behöva bläddra i en manual. Ungefär lika enkelt som att hantera mobilen. Knapptryck ger snabb respons. Till och med röststyrningen funkar riktigt bra.
Orsaken till att allt fungerar så underbart bra är att Polestar fattat ett mycket klokt beslut: samarbeta med Google.
Grunden, det som man kan kalla för operativsystemet, är Android Automotive system. Polestar är den första biltillverkare som använder detta system, de flesta andra har istället utvecklat egna operativsystem.
Och ska vi vara riktigt ärliga är biltillverkare inte superduktiga på operativsystem och användarupplevelse. Möjligtvis med Tesla som undantag. Framför allt brukar inte infotainmentsystemen vara felfria, utan har ofta irriterande ”buggar” som gör att det uppstår fel. Polestar 2 är raka motsatsen – allting funkar!
Talande assistent ingår
Google Assistent kan via röststyrning utföra massor av kommandon i Polestar 2, som exempelvis läsa upp och svara på sms. Röststyrning finns hos många biltillverkare, men det fungerar sällan speciellt bra. Polestar är undantaget.
Även om Polestar använder ett Google-system så går det utmärkt att ansluta Apples iPhone, och givetvis Android-telefoner också. Det går även att synkronisera sitt Google-konto med bilen och exempelvis använda Google Maps-kartor från mobilen eller andra tjänster.
Flera av de populära apparna som vi brukar använda finns integrerade hos Polestar 2. Exempelvis Spotify, SVT Play, parkeringsappar, webbläsare, med flera. Fler appar tillkommer hela tiden då olika företag kan utveckla sina egna applikationer för Polestar.
Snyggt, enkelt och lätt att förstå. Polestar har gjort helt rätt som tagit hjälp av Google. Röststyrningen fungerar riktigt bra!
Tryggt och understyrt
Man behöver alltså inte lägga mycket tid på att förstå bilen, utan det är bara att rulla iväg. Ute på vägen upplever vi en ganska stram känsla i fjädringen, men utan att förlora allt för mycket komfort.
Polestar 2 Standard range Single motor beter sig inte som en sportbil, men det var heller inte väntat. Ökar man farten i kurvorna märks det att bilen har framhjulsdrift, blir lite framtung och understyrd. Men det är en trygg körupplevelse, helt klart finns det ett släktskap med koncernkollegan Volvo Cars modeller.
Styrkänslan i ratten är godkänd med lagom mycket servo och en linjär förflyttning i sidled. Men som förare får man inte mycket återkoppling på vad framhjulen hittar för grepp. Som brukligt med moderna bilars elservo.
Med det lägsta effektuttaget, 231 hk, är Standard range Single motor ingen accelerationsraket. Men motorstyrkan räcker till vardagskörningen och omkörningar på landsväg behöver inte planeras in i kalendern.
Sparsmakad premium
Med en längd på 4,6 meter är Polestar 2 smidig i stadstrafik. Men man förväntar sig inga jättelika utrymmen i en sådan här mellanstor bil, även om ett långt axelavstånd förbättrar utrymmet i kupén.
Sittkomforten fram är god och den upplevda kvalitetskänslan likaså. Det är sparsmakad premiumkänsla i klassisk, skandinavisk stil.
Riktigt långa personer trivs inte i baksätet, kanske inte fram heller. Takprofilen stjäl en del centimetrar i baksätet. Men för den lilla familjen räcker bilen till och det är inga problem att få in barnstolar i baksätet och en barnvagn i bagageutrymmet. Både barnvagn och hund blir dock svårt.
Under främre huven finns ett extra, litet lastutrymme – den så kallade frunken. Bara 41 liter stort, men passar bra till laddkablarna som legat på marken. Skaffa ett par arbetshandskar som kan ligga i frunken, då slipper du bli smutsig om händerna.
Barnstolar får plats, men de som är riktigt långa kommer nära panoramataket.
Uppgraderad version
Den bil vi provkör i detta test har fått den uppgradering av Polestar 2 som lanserades våren 2022. Batterikapaciteten i Standard Range har ökat från tidigare 64 till nu 69 kWh, vilket ger en förbättrad räckvidd.
Motoreffekten är numera jämna 170 kW, eller 231 hk (+ 7 hk). Förmågan att ta emot snabbladdning har förbättrats till 130 kW (+ 5 kW). Att snabbladda från 10 till 80 procent tar lite drygt en halvtimme.
Den inbyggda laddaren för växelström är densamma på 11 kW, vilket med en laddbox hemma eller på jobbet innebär att kapaciteten räcker för att ladda 0–100 procent på 7 timmar.
Välj mellan fyra modeller
Den modell vi provkör är alltså Polestars ”instegsmodell” med det lägsta priset. Den går för övrigt inte att beställa riktigt ännu, utan i första kvartalet 2023. Med lite tur går det att hitta enstaka bilar online på Polestars hemsida.
Förutom Standard range Single motor finns det ytterligare tre alternativ och vi listar skillnaderna nedan.
Polestar 2 Standard range Single motor. Batteri 69 kWh, räckvidd 445–478 kilometer. 231 hk, 0–100 km/h på 7,4 sekunder. Pris: 519.000 kronor.
Polestar 2 Long range Single motor. Batteri 78 kWh, räckvidd 515–551 kilometer. 231 hk, 0–100 km/h på 7,4 sekunder. Pris: 569.000 kronor.
Polestar 2 Long range Dual motor (fyrhjulsdrift). Batteri 78 kWh, räckvidd 455–487 kilometer. 408 hk, 0–100 km/h på 4,7 sekunder. Pris: 629.000 kronor.
Polestar 2 Long range Dual motor Performance (fyrhjulsdrift). Batteri 78 kWh, räckvidd 455–487 kilometer. 476 hk, 0–100 km/h på 4,4 sekunder. Pris: 694.000 kronor.
Trivseln infinner sig direkt i framsätena. Sparsmakad, enkel och snygg skandinavisk premiumkänsla.
Prisvärt alternativ
Vad man kan notera i skillnad mellan modellerna är att räckvidden inte blir speciellt mycket längre om man går från Standard range till Dual motor. Visst skiljer sig prestanda åt men 231 hk räcker till i vardagen och då är testbilen (Standard range Single motor) prisvärd i förhållande till räckvidden.
De som verkligen behöver längre räckvidd kan lägga till 50.000 kronor för versionen Polestar 2 Long range Single motor. Då får man 70 extra kilometer i räckvidd – men är det värt 50.000 kronor de få gånger man är ute på långtur?
Om vi ska jämföra med andra modeller ligger Volvo XC40 Recharge närmast till hands, eftersom den bygger på samma tekniska plattform. XC40 Recharge Single motor har också 231 hk, framhjulsdrift och samma batteri på 69 kWh. Men här är räckvidden 423 kilometer (sämre luftmotstånd?) och priset är högre, börjar vid 547.900 kronor.
Jämför vi istället med den populära Tesla Model 3 med bakhjulsdrift, 0–100 på 6,1 sekund, så startar priset vid 629.990 kronor. Klart högre, men då får man i gengäld en räckvidd på 491 kilometer.
Två viktiga paket
Det finns inte någon lång utrustningslista till Polestar 2 Standard range Single motor. Tillvalen är istället samlade i två paket: Pilot lite (35.000 kr) samt Plus (50.000 kr).
Paketet Pilot lite innehåller främst säkerhetsfunktioner som döda-vinkel varning, adaptiv farthållare, vingelvarning, varning för trafik och fotgängare vid backning, varning för påkörning bakifrån, parkeringsassistans, dimljus, infällbara backspeglar samt 360-kamera.
Man kan ju diskutera om flera av dessa egentligen borde ingå i standardutrustningen. Men sammanfattningsvis är det så många viktiga funktioner att det är vår rekommendation att kryssa i paket Pilot lite.
Plus-paketet innehåller mestadels lyxiga tillval som panoramatak, Harman Kardon-ljud, utökad interiörbelysning, veganklädsel, trådlös mobilladdning, uppvärmd ratt och baksäte, med mera. Men framför allt så får man även med en energisparande värmepump.
Värmepump börjar bli allt mera vanligt på elbilar och även laddhybrider. Den funkar ungefär som en luft/luft värmepump i hemmet, alltså både kyla ned och värma upp bilen. Enligt Polestar så ska värmepumpen ge som mest 10–15 procent lägre förbrukning. Vilket i sin tur ger längre räckvidd.
Polestar har angett räckvidden hos Standard range Single motor till 445–478 kilometer, enligt den standardiserade WLTP-cykeln. Så lång räckvidd ska man inte förvänta sig i verkligheten, speciellt inte om det är kallt, men det är en annan historia.
Men eftersom det är ett rätt stort intervall i räckvidd så kan vi föreställa oss att värmepumpen betyder ganska mycket, kanske upp till 30 kilometer i gynnsamma fall.
Vår gissning är att Plus-paketet är betydelsefullt för ett högre andrahandsvärde, den dagen det är dags att sälja sin Polestar 2 vidare. Ett kostsamt paket, men förhoppningsvis får man tillbaka merparten av pengarna.
Det är faktiskt svårt att hitta något att klaga på hos Polestar 2 Standard range Single motor. En lyckad instegsmodell!
Väldigt hög lägstanivå
Vi avslutar som vanligt med att summera intrycken. Och det finns många fina egenskaper att berömma i Polestar 2 Standard range Single motor.
Vi känner igen tryggheten och säkerhetstänket från Volvo. Design är alltid en smaksak men Polestar 2 har en personlig karaktär.
Räckvidden i förhållande till prislappen är bra, i det här segmentet, även om den inte är på topp. Premiumkänslan är betydligt högre än prislappen indikerar. Lägstanivån är väldigt hög, det finns inte mycket att anmärka på.
Och framför allt har Polestar varit mycket kloka i att låta Google lägga grunden till infotainmentsystemet. Det bästa i sitt slag av alla bilar vi provkört.
Visst finns det elbilar som är rymligare, lyxigare, snabbare och med bättre räckvidd. Men då är också prislappen mycket högre.
Polestar 2 Standard range Single motor är helt enkelt en väldigt trevlig och prisvärd elbil!
TEKNISKA DATA
Polestar 2 Standard range Single motor 2023
Motor: Enkel, synkron elmotor. Toppeffekt 231 hk (170 kW), 330 Nm. Framhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.606/1.891/1.479 millimeter. Axelavstånd 2.735 millimeter. Tjänstevikt 2.068 kilo. Bagagevolym VDA 405/1.095 liter, plus 41 liter frunk. Max dragvikt 1.500 kilo. Batterikapacitet 69 kWh. Däckdimension 245/45-R19.
Prestanda: 0–100 km/h 7,4 sekunder. Toppfart 160 km/h. Energiförbrukning 17,1 kWh/100 km (WLTP). Snabbladdning (DC) 130 kW, AC 11 kW. Räckvidd 445–478 kilometer (WLTP).
Pris: Grundpris 519.000 kronor. Pris för denna bil: 614.000 kronor. Pilot lite 35.000 kr, Plus-paket (värmepump) 50.000 kr. Lack: Jupiter 10.000 kr.