Helt nya Skoda Kodiaq växer och blir laddhybrid – 10 mils räckvidd

Helt nya Skoda Kodiaq växer och blir laddhybrid – 10 mils räckvidd

Lästid: 3 min

Skoda har gjort ett omtag med suvmodellen Kodiaq och äntligen finns den som laddhybrid. Möjligheten att jobbpendla elektriskt gör kanske Kodiaq till en ny tjänstebilsfavorit?

Text: Pär Brandt

De som söker en 7-sitsig suv med rimlig längd har inte så många alternativ. Mercedes GLB och EQB (4,7 m) är två, liksom Kia Sorento (4,8 m). Två av dessa har vi provkört, klicka på länkarna för att hoppa dit.

Men sedan har vi ju också populära Skoda Kodiaq, som erbjuds som både 5- och 7-sitsig (4,7 m). Kodiaq fick en uppdatering (facelift) 2021 men nu är det dags för en helt ny version – eller ny generation, som man säger i bilbranschen.

Designen på Kodiac är omarbetad men med ett tydligt släktskap till föregångaren. Karossen har även fått ett bättre luftmotstånd på cd 0,282. Längden har vuxit med 61 millimeter och Kodiac är nu 476 centimeter lång. Bredd och höjd är ungefär samma som förut.

Den stora nyheten är att Kodiac för första gången erbjuds som laddhybrid, vilket lär öka intresset för de som kan ha förmånsbil. Bensinmotorn på 1,5 liter kombineras med en elmotor och de ger sammanlagt 204 hk.

Den elektriska räckvidden är ”över 100 kilometer” tack vare ett ovanligt stort batteripaket på 25,7 kWh. Det är en liknande drivlina som vi känner igen från nya Volkswagen Passat och nya Tiguan. Alla tre modellerna delar samma bottenplatta.

Som laddhybrid kan Kodiac laddas med 11 kW växelström men går även att snabbladda med likström, då är kapaciteten 50 kW.

Kodiaq växer 6 cm på längden och får bättre innerutrymmen.

Endast automatlåda

När Skoda nu sträckt ut Kodiac så frigörs mer plats i kupén. Den 7-sitsiga versionen har 340 liter bagageutrymme, en ökning med 70 liter.

Den femsitsiga Kodiac får 75 liter extra och volymen växer till 910 liter. Det stora batteripaketet i laddhybriden tar dock så mycket utrymme att den versionen endast erbjuds som 5-sitsig och då är bagagevolymen 745 liter.

De som vill ha fyrhjulsdrift i sin Kodiac får istället välja en 2,0-liters bensin- (TSI) eller dieselmotor (TDI). Instegsmodellen har en 1,5-liters TSI-motor på 150 hk som även har mildhybridteknik med 48V samt cylinderdeaktivering.

Samtliga modeller och versioner av nya Kodiac är utrustade med automatlåda, antingen 6- eller 7-stegad dubbelkopplingslåda (DSG). Utan behovet av växelspak har det frigjorts extra utrymme i mittkonsolen. Någon som saknar manuell låda? Inte många, bara 3 procent av kunderna ville växla själv i föregångaren.

Växelväljaren är uppflyttad till ratten då alla versioner har automatlåda.

Fysiska knappar

Interiören är förstås också helt ny. Framför ratten sitter en 10-tums skärm och i mitten hittar vi en pekskärm som är antingen 10 eller 13 tum. Infotainmentsystemet är nytt, återstår att se hur det fungerar i verkligheten.

Under pekskärmen finns tre runda vred där de två yttre används för att justera temperaturen höger/vänster (även stolvärme), samtidigt som den i mitten kan ställas in för att välja olika funktioner – exempelvis volym och körlägen. Skoda har alltså inte tagit bort alla fysiska knappar, vilket säkert är uppskattat av de flesta.

Det som man kanske inte tänker på först är att inredningen helt saknar krombelagda ytor, vilket är av miljöskäl. Textilierna i klädsel och dörrsidor är gjord av 100 procent återvunnen polyesterplast eller 40 procent ull. Head up-display är tillval.

Som tillval finns också adaptiva stötdämpare – DCC Pro – som kombinerar både komfort och kontroll vid mer aktiv körning.

Det här skulle fler biltillverkare ta efter. Fysiska vred!

Inga svenska priser

Nya Skoda Kodiac ska lanseras under första kvartalet 2024. Men svenska specifikationer, priser och alternativ är inte kända ännu.

Sedan modellen lanserades 2017 har det sålts cirka 12.500 Skoda Kodiaq i Sverige. Överlägset mest populär är TDI-modellen med fyrhjulsdrift som står för över hälften av registreringarna.

Även i Europa säljer Kodiaq bra. I segmentet ”mellanstor suv” är det bara VW ID.4 som säljer bättre.

Mer bagagevolym och bättre utrymmen i nya Kodiaq.

Nya Kodiaq har till stor del återvunna material i inredningen.

Den utsträckta längden skapar en lite slankare profil.

Som laddhybrid går även Kodiaq att snabbladda med DC, viket är ovanligt.

Nya Kodiaq kommer även i ett påkostat Sportline-utförande. Men inga besked om en ny RS-modell, ännu.

Fem olika drivlinor i nya Kodiac. Högerklicka på bilden för att öppna i ny, större version. Eller "Spara i bilder" (iPhone).