Text: Pär Brandt
Vilka däck får användas som vinterdäck? En bra fråga och sedan ett par år tillbaka har den ett nytt svar: alla däck som är märkta med symbolen ”alptopp-snöflinga” (se fotot nedan) är godkända vinterdäck.
Problemet med den nya lagstiftningen är att kraven på dessa ”vinterdäck” är väldigt lågt ställda. Det gör att även så kallade året-runt-däck – som är gjorda för att köras både sommar och vinter – uppfyller de rent juridiska kraven på grepp under vinterförhållande.
Men året-runt-däck, eller ”allseason-däck” som de också kallas, är inte alls lämpade för det svenska vinterklimatet. Bromsgreppet på snö och is är väldigt dåligt, jämfört med nordiska vinterdäck.
Symbolen till vänster, "alptopp-snöflinga", är den som visar om däcket är ett godkänt vinterdäck. M+S, till höger, gäller bara en vinter till. Nästa vintersäsong 2024/2025 gäller inte M+S som vinterdäck.
Farliga däck på vintern
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, beslöt sig för att ta reda på hur året-runt-däck presterar jämfört med nordiska vinterdäck.
Man samlade in 14 däck varav 11 var märkta med symbolen ”alptopp-snöflinga” och alltså i juridisk mening godkända som vinterdäck. Dessutom hittade man 3 däck som såldes som året-runt-däck på nätet, men som inte har märkning för detta.
Testerna utfördes i norra Finland och på Anderstorp motorbana. Syftet var inte att utse vinnare utan istället se hur bra eller dåligt som året-runt-däcken presterade jämfört med nordiska vinterdäck.
Testresultaten var väldigt nedslående. Det visade sig att året-runt-däck är betydligt sämre än nordiska vinterdäck, dessutom är de även sämre än sommardäck. Inte bra på något!
”VTI anser att det är olämpligt att köra på åretruntdäck i Sverige.” säger Mattias Hjort, forskningsledare vid VTI som lett studien.
”Bilister bör använda vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren. Bedömningen är att isgreppet över lag är för dåligt för att utgöra ett trafiksäkert alternativ på svenska vintervägar."
Continental AllseasonContact 2 är godkänt som vinterdäck. Men Continental har andra, mycket bättre vinterdäck för nordiskt klimat.
Längre bromssträcka
Sämst presterade året-runt-däcken på is och snö. De inbördes skillnaderna var också stora.
På snö var bromssträckan för vintergodkända året-runt-däck 10–30 procent längre än för det nordiska referensvinterdäcket. Genomsnittet var 15 procent.
På is var bromssträckan 25–50 procent längre än för det nordiska referensdäcket, med ett genomsnitt på drygt 30 procent. Det sämsta året-runt-däcket presterade likvärdigt med ett sommardäck och hade 50 procent längre bromssträcka.
När året-runt-däcken testades på asfalt sommartid var bromssträckan 5–30 procent längre både på torr och våt asfalt jämfört med sommarreferensdäcket.
VTI fann också att önskemålet att uppnå lågt rullmotstånd, och därmed spara bränsle, inverkar negativt på vinteregenskaperna. Rapporten från VTI visas här.
Läs hela tesrapporten hos Folksam: Test av åretruntdäck – Väggrepp på is och snö samt barmark
Mattias Hjort, forskningsledare vid VTI, avråder bestämt för att använda så kallade året-runt-däck. De är inte bra varken på vintern eller sommaren!
Fler artiklar om vinterdäck:
Vilka vinterdäck är bäst för mig – dubbade eller odubbade?
Byta till vinterdäck – polisens datum, regler och undantag
Teknikens Värld/Expressens vinterdäckstest 2023-2024
ADAC Vinterdäcktest 2023 (på tyska) mellaneuropeiska dubbfria vinterdäck
Polismyndigheten: Vinter- och sommardäck
Transportstyrelsen: Vinterdäck
Bilköparguiden: Dags för vinterdäck – dessa regler och datum gäller
Bilköparguiden: Guide: Så köper du dina däck online – och sparar pengar
Bilköparguiden: Roliga och viktiga fakta om däck – bilens bästa vän
Forskningsrapporten presenteras av VTI och Folksam. Testerna finansierades av medel från Trafikverket och Skyltfonden. På bilden Mattias Hjort, VTI.