Statligt institut varnar för året-runt-däck – har uselt bromsgrepp 24 Okt 2023

Statligt institut varnar för året-runt-däck – har uselt bromsgrepp

Text: Par Brandt

Lästid: 3 min

Att slippa skifta hjul låter väl bra? Nej, året-runt-däck har farligt lång bromssträcka på snö och is. VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, avråder bestämt efter att ha testat 14 typer av så kallade ”allseason-däck”.

Vilka däck får användas som vinterdäck? En bra fråga och sedan ett par år tillbaka har den ett nytt svar: alla däck som är märkta med symbolen ”alptopp-snöflinga” (se fotot nedan) är godkända vinterdäck.

Problemet med den nya lagstiftningen är att kraven på dessa ”vinterdäck” är väldigt lågt ställda. Det gör att även så kallade året-runt-däck – som är gjorda för att köras både sommar och vinter – uppfyller de rent juridiska kraven på grepp under vinterförhållande.

Men året-runt-däck, eller ”allseason-däck” som de också kallas, är inte alls lämpade för det svenska vinterklimatet. Bromsgreppet på snö och is är väldigt dåligt, jämfört med nordiska vinterdäck.

Symbolen till vänster, "alptopp-snöflinga", är den som visar om däcket är ett godkänt vinterdäck. M+S, till höger, gäller bara en vinter till. Nästa vintersäsong 2024/2025 gäller inte M+S som vinterdäck.

Farliga däck på vintern

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, beslöt sig för att ta reda på hur året-runt-däck presterar jämfört med nordiska vinterdäck.

Man samlade in 14 däck varav 11 var märkta med symbolen ”alptopp-snöflinga” och alltså i juridisk mening godkända som vinterdäck. Dessutom hittade man 3 däck som såldes som året-runt-däck på nätet, men som inte har märkning för detta.

Testerna utfördes i norra Finland och på Anderstorp motorbana. Syftet var inte att utse vinnare utan istället se hur bra eller dåligt som året-runt-däcken presterade jämfört med nordiska vinterdäck.

Testresultaten var väldigt nedslående. Det visade sig att året-runt-däck är betydligt sämre än nordiska vinterdäck, dessutom är de även sämre än sommardäck. Inte bra på något!

”VTI anser att det är olämpligt att köra på åretruntdäck i Sverige.” säger Mattias Hjort, forskningsledare vid VTI som lett studien.

”Bilister bör använda vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren. Bedömningen är att isgreppet över lag är för dåligt för att utgöra ett trafiksäkert alternativ på svenska vintervägar."

Continental AllseasonContact 2 är godkänt som vinterdäck. Men Continental har andra, mycket bättre vinterdäck för nordiskt klimat.

Längre bromssträcka

Sämst presterade året-runt-däcken på is och snö. De inbördes skillnaderna var också stora.

På snö var bromssträckan för vintergodkända året-runt-däck 10–30 procent längre än för det nordiska referensvinterdäcket. Genomsnittet var 15 procent.

På is var bromssträckan 25–50 procent längre än för det nordiska referensdäcket, med ett genomsnitt på drygt 30 procent. Det sämsta året-runt-däcket presterade likvärdigt med ett sommardäck och hade 50 procent längre bromssträcka.

När året-runt-däcken testades på asfalt sommartid var bromssträckan 5–30 procent längre både på torr och våt asfalt jämfört med sommarreferensdäcket.

VTI fann också att önskemålet att uppnå lågt rullmotstånd, och därmed spara bränsle, inverkar negativt på vinteregenskaperna. Rapporten från VTI visas här.

Läs hela tesrapporten hos Folksam: Test av åretruntdäck – Väggrepp på is och snö samt barmark

Mattias Hjort, forskningsledare vid VTI, avråder bestämt för att använda så kallade året-runt-däck. De är inte bra varken på vintern eller sommaren!

Fler artiklar om vinterdäck:

Vilka vinterdäck är bäst för mig – dubbade eller odubbade?

Byta till vinterdäck – polisens datum, regler och undantag

Teknikens Värld/Expressens vinterdäckstest 2023-2024

ADAC Vinterdäcktest 2023 (på tyska) mellaneuropeiska dubbfria vinterdäck

Polismyndigheten: Vinter- och sommardäck

Transportstyrelsen: Vinterdäck

Bilköparguiden: Dags för vinterdäck – dessa regler och datum gäller

Bilköparguiden: Guide: Så köper du dina däck online – och sparar pengar

Bilköparguiden: Roliga och viktiga fakta om däck – bilens bästa vän

Forskningsrapporten presenteras av VTI och Folksam. Testerna finansierades av medel från Trafikverket och Skyltfonden. På bilden Mattias Hjort, VTI.

Dela på Facebook : Statligt institut varnar för året-runt-däck – har uselt bromsgrepp Dela på Twitter : Statligt institut varnar för året-runt-däck – har uselt bromsgrepp Dela på Linkedin : Statligt institut varnar för året-runt-däck – har uselt bromsgrepp
Mer läsning i Nyheter
Bilmarknaden just nu: Köpa, sälja eller vänta?

Bilmarknaden just nu: Köpa, sälja eller vänta?

17 Apr 2025

Ska du köpa ny bil, sälja den du har eller bara sitta still i båten och vänta in bättre tider? Svaret är inte enkelt, med en bilmarknad i förändring som påverkar både plånboken, miljön och vardagen för Sveriges alla bilägare.

Stenhård kritik: ”Skrotningspremien är ett monumentalt feltänk”

Stenhård kritik: ”Skrotningspremien är ett monumentalt feltänk”

30 Sep 2024

Regeringens bonus till elbilar fick mycket kritik när den presenterades. Och nu har vi facit, första månaden betalades bonus till bara 24 personer. Med nuvarande budget räcker skrotningspremien i 87 år!

Installera laddbox hemma – enkelt och smidigt

Installera laddbox hemma – enkelt och smidigt

16 Sep 2024

Ladda din bil hemma på ett bekvämt och säkert sätt med högkvalitativa laddboxar från Charge Amps, Zaptec, Wallbox och CTEK Njord Go. Beställ laddbox till din elbil eller laddhybrid av oss. Vi gör professionella laddboxinstallationer i hela Sverige.

Mest lästa
Motorbranschen är Svarta listans värsting – 84 företag trotsar ARN

Motorbranschen är Svarta listans värsting – 84 företag trotsar ARN

23 Feb 2023

Tyvärr är det återigen oseriösa bilhandlare som utmärker sig i Råd & Röns senaste ”Svarta lista”. Trots att Allmänna reklamationsnämnden, ARN, gett konsumenten rätt vägrar många i motorbranschen att betala ersättning eller häva köpet.

Kia Ceed SW Plug-In Hybrid: Sveriges populäraste laddhybrid
Provkörning

Kia Ceed SW Plug-In Hybrid: Sveriges populäraste laddhybrid

10 Maj 2022

Låga driftkostnader, generös utrustningsnivå och goda utrymmen. Dessutom får man ett bättre miljösamvete. Det är inte svårt att förstå varför Kia Ceed SW Plug-In Hybrid är en storsäljare! Men vill du ha en körglad, pigg laddhybrid är Ceed helt fel val.

Tufft läge för bilhandeln – då kan du pruta och göra ett klipp

Tufft läge för bilhandeln – då kan du pruta och göra ett klipp

29 Jul 2024

Många bilhandlare har tvingats till konkurs i år och nybilsförsäljningen är låg. Men det ger dig en fördel då flera bilmodeller säljs med hög rabatt och du ska inte vara rädd för att pruta!