Tesla Model Y Performance – supersportbil och familjefraktare

Tesla Model Y Performance – supersportbil och familjefraktare

Lästid: 8 min

Brutalt snabb acceleration och ändå plats för hela familjen? Jodå, Tesla Model Y Performance vänder upp och ner på det mesta. Men Model Y är ändå inte en elbil som passar alla – tyvärr!

Text och foto: Stefan Fredrikson

  • Därför ska du slå till: Rymlig supersport(familje)bil.
  • Detta bara älskar man: Accelerationen, väghållningen.
  • Men detta är uselt: Spartansk, ingen HUD.

Gillar du snabba sportbilar och snabb acceleration? Men har familj och bara plats för en bil? Då är Tesla Model Y Performance helt rätt val!

Tesla är som vanligt hemliga med exakt hur många hästkrafter som de två elmotorerna utvecklar. Men får vi tro de mätningar som gjorts handlar det om cirka 550 hk och 650 Nm. 

Model Y Performance har fyrhjulsdrift, givetvis, trots det kämpar de breda däcken med att få fäste i asfalten. Accelerationen är helt brutal, 0–100 km/h går på 3,7 sekunder!

Siffran 3,7 säger kanske inte så mycket – men den klistrar ditt huvud mot nackstödet och känns som en hästspark.

Att testa accelerationen blir nästan som en beroendeframkallande drog. Men prestanda har inte ett pris, i vardagen är Tesla Model Y Performance lika snäll och bekväm som någon av de två andra versionerna av Model Y.

Är det här din drömbil? Nja, kanske inte. Även denna unika modell har sina mindre goda sidor. Läs vidare ska vi förklara!

Under körning kan man ha ständig visning på backkameran, samt de två mindre kamerabilderna från "döda vinkeln". Ger en ypperlig uppsikt bakåt.

Välj mellan tre Model Y

Model Y är en enormt populär elbil, både i Sverige och i Europa. I september var Model Y den överlägset mest sålda modellen i Europa – oavsett drivlina.
Tesla Sverige erbjuder just nu tre varianter av Model Y:

• Model Y bakhjulsdrift. 430 kilometer räckvidd. 0–100 km/h på 6,9 sekunder. Pris: 689.990 kronor.

• Model Y Dual Motor Long Range. 533 kilometer räckvidd. 0–100 km/h på 5,0 sekunder. Pris: 768.990 kronor.

• Model Y Performance. 514 kilometer räckvidd. 0–100 km/h på 3,7 sekunder. Pris: 808.990 kronor.

Som vi kan se ovan är prisskillnaden mellan Long Range och Performance relativt måttlig, 40.000 kronor. Ska vi våga oss på en prognos för värdeminskning så är det sannolikt att Model Y Performance är den version som de flesta vill ha – och därmed inte faller lika mycket i värde som begagnad.

Viktigt i sammanhanget är att statens miljöbilsbonus på 70.000 kronor för elbilar (som kostade under 700.000 kronor) är borttagen sedan 8 november. Det återstår att se om Model Y med bakhjulsdrift klättrar uppåt i pris, eller förändras.

Model Y Performance byggs i Teslas nya fabrik i Berlin, som startade sin produktion i våras. Model Y byggs även i USA och i Kina.

Fantastiskt rymlig kupé

Utrymmesmässigt spelar Model Y i elitserien. Kupén är rymlig, det är högt i tak trots panoramatak och även bagageutrymmet är mycket generöst.

Tesla Model Y är femsitsig men det utlovade, extra baksätet har ännu inte dykt upp som tillval. Behöver du mer utrymme till familjen så får det bli den större Model X med 7 sittplatser.

Under ”motorhuven” fram finns ett extra förvaringsutrymme, det som man brukar kalla för frunk (från engelskans front trunk). 117 liter låter inte så stort men är perfekt för laddkablarna, som ofta blir smutsiga när de ligger på marken. Köp ett par arbetshandskar till frunken, så slipper du smutsa ner händerna.

Behöver du mer utrymme? Inga problem. Dragkrok är standard och du får dra upp till 1.600 kilo.

Man sitter bra i både framstolarna och baksätet. Däremot är det märkligt att Tesla inte ens erbjuder någon typ av skålade sportstolar med bättre sidostöd. Prestanda är som sagt blixtrande och då behöver man sitta stadigt i framstolarna. Stolar med ventilation skulle också vara trevligt.

Materialval och upplevd kvalitetskänsla i kupén är godkänd, men inte mer. Mysfaktorn är låg. Det enda som utmärker Performance är aluminiumpedaler och lite annorlunda sömmar i klädseln.

Med en längd på 475 centimeter är Model Y ganska lätt att hantera i stadstrafik, men samtidigt mycket rymlig. Dragkrok är standard.

Som ett strykjärn på vägen

Väghållningen i Tesla Model Y Performance är oväntat bra. Det är trots allt en ganska högbyggd bilmodell med en tjänstevikt över 2 ton.

Stötdämparna och fjädringen är ganska stramt satta, utan att för den delen vara stenhårda. Performance-modellen har en annan typ av stötdämpare, jämfört med Long Range som är mjukare i sina inställningar (men ändå rätt hård). Det går inte att justera karaktären på stötdämparna, man kan alltså inte välja mellan exempelvis komfort och sport.

Styrningen har ett elektriskt servo som filtrerar bort mycket av känslan men servot har rätt ”tyngd” i mittläget och bilen styr linjärt. De breda däcken, 245 och 275 breda, borde bullra en del och kanske upplevas som mer nervösa men så är inte fallet.

Kräver tillvänjning

Även om Model Y är en mycket uppskattad bilmodell kräver den en viss tillvänjning. För de som inte kört Tesla förut kan det ta tid innan man lärt sig allt.

Tesla var tidiga med att samla (nästan) alla funktioner i den mittplacerade, stora pekskärmen. Någon instrumenttavla finns inte. Heller ingen head-up display (HUD) som projicerar den viktigaste informationen på vindrutan.

Som förare måste du därför titta till höger och nedåt för att exempelvis se vilken hastighet bilen har. Väldigt ovant, i början. Det hade varit betydligt enklare för nybörjare om Tesla använt en ”HUD”.

Till höger bakom ratten sitter en spak för att välja växel. Till vänster sitter en blinkersspak och knappen längst ut aktiverar torkarna, vilket sker med 1–4 tryck. Regnsensor och automatisk torkaraktivering är standard.

Knappen för varningsblinkers sitter ovanför backspegeln, i taket. Där sitter också två knappar för takljuset. I dörrarna finns knappar för sidorutorna – i övrigt finns det inga fler reglage eller knappar.

Genom att ta bort alla ”onödiga” fysiska reglage sparar Tesla en del pengar. Men lättanvänt är det inte alltid, tyvärr.

Det mesta i bilen styrs via den stora pekskärmen. Ljusstyrkan och grafiken ändrar sig efter omgivande ljus.Det mesta i bilen styrs via den stora pekskärmen. Ljusstyrkan och grafiken ändrar sig efter omgivande ljus.

Skruva upp ljudet och njut

Vi ska inte bara gnälla över hur Tesla utfört och designat funktionerna i sitt infotainmentsystem. Det finns flera trevliga appar integrerade som exempelvis Spotify, Netflix och Youtube.

Däremot ingår varken Apple CarPlay eller Android Auto hos Tesla, något som annars är närmast obligatoriskt hos moderna bilar. Det går alltså inte att spegla de appar du har i mobilen till bilens skärm.

Teslas navigator Trip Planner fungerar mycket fint, inte minst för att den förbereder batteripaketet på snabbladdning. Ställer du in en supercharger som mål i din resrutt justerar bilen automatiskt temperaturen i batteriet för att uppnå maximalt snabb laddning.

Räckviddsmätaren är ingen glädjemätare utan visar ärligt vad som finns kvar och hur man behöver planera laddning i förhållande till resrutt. Allting i infotainmentsystemet fungerar mycket bra, helt utan fel. Det kan man inte säga om alla kollegor i bilbranschen …

Ljudkvaliteten i ”bilstereon” är för övrigt helt underbart bra. Inte många bilmodeller kan skryta med en så här fin ljudanläggning.

Ingen riktig autopilot

Även om man bara kan något lite om Tesla så har nog de flesta hört talas om Autopilot. Ett olyckligt val av namn då Teslas autonoma teknik verkligen kan hjälpa föraren och öka säkerheten, men helt självkörande är bilarna inte.

Teslas Autopilot går att uppgradera i två nivåer utöver standardversionen: Uppgraderad Autopilot (38.900 kr) samt Total självkörningsförmåga (77.700 kr).

När Teslas modeller testas av media är som regel bilarna ”fullutrustade” med alla funktioner. Men köper man en ny eller begagnad Tesla så gäller det att bestämma sig för vilka funktioner man vill ha – och om de är värda priset.

Teslas självkörande funktioner är till viss del beroende av att det finns tydliga, målade markeringar i vägen. Så är det även hos andra biltillverkare.

Kommer man in i ett område där vägmarkeringarna är utslitna, eller det finns flera parallella linjer efter ett vägarbete, då vet inte alltid bilen vad som gäller.

Teslas Autopilot är en fantastisk på många sätt och bidrar till att öka säkerheten. Men helt immunt mot felkällor är inte systemet. Det märkte vi vid flera tillfällen då filbyten avbröts eller bilen bromsade in för ”hinder” som egentligen inte fanns. Som förare gäller det att alltid övervaka Autopilot.

Ryggen på baksätet fälls inte ner helt. Men utrymmet är ändå mycket generöst, bagagevolym är 854/2.041 liter.

Teslas starka trumfkort

Teslas förmodligen starkaste trumfkort gentemot konkurrenterna är att man byggt upp ett eget nät av snabbladdare, Superchargers. Numera finns det gott om laddstolpar i Sverige (57 orter, cirka 700 laddare) och de fungerar i allmänhet bra, med ett enkelt betalsystem.

Tesla Model Y Performance kan under optimala förhållanden ta emot 250 kW snabbladdning. Det är betydligt mer än de flesta andra elbilar klarar. Enligt Tesla så ger 15 minuters snabbladdning en extra räckvidd på 24 mil.

Att ladda helt fullt med snabbladdning är svårare att ange, eftersom det går trögt på slutet. Men från 10 till 80 procent laddningsgrad bör ta cirka en halvtimme via Teslas supercharger.

Laddar man hemma via en laddbox omvandlas växelströmmen till likström med bilens ombordladdare på 11 kW. Då tar det ungefär 8 timmar och 15 minuter att ladda från 0–100 procent.

Otrolig – men inte för alla

När vi ska summera intrycken hos Tesla Model Y Performance handlar det nästan bara om två saker: prestanda och utrymmen.

Att en familjebil har så här vassa egenskaper – som marknadens bästa sportbilar – är nästan lite overkligt. Men Tesla har visat att det är fullt möjligt.

Tyvärr blir Model Y Performance ganska dyr – även om den är prisvärd i förhållande till prestanda. Och vill man ha alla funktioner hos Autopilot är prislappen nästan uppe i 900.000 kronor. Lägg till det en uppsättning vinterhjul från Tesla så behövs ytterligare nästan 40.000 kronor.

Ska man väga den prislappen mot ett ganska ordinärt, nästan spartanskt utförande då är det nog en del som blir tveksamma. Det finns andra alternativ i den prisklassen som är betydligt lyxigare och mysigare – om än inte lika snabba.

Men för många andra finns det ingen tvekan. Ta mina pengar och ge hit bilen!

Under motorhuven hittar vi ingen motor på Model Y, även om det finns en elmotor långt ner. Däremot ett hyggligt stort förvaringsutrymme på 117 liter. Perfekt för laddkablarna.
 

TEKNISKA DATA
Tesla Model Y Performance 2022

Motor: Dubbla elmotorer. Toppeffekt cirka 560 hk (412 kW), cirka 660 Nm. Fyrhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.751/1.921/1.624 millimeter. Axelavstånd 2.890 millimeter. Tjänstevikt 2.072 kilo. Bagagevolym 854/2.041 liter + frunk 117 liter. Maximal släpvagnsvikt (dragkrok är standard) 1.600 kilo. Däckdimension 245/35-R21 och 275/35-R21. Batterikapacitet 75 kWh.
Prestanda: 0–100 km/h 3,7 sekunder. Toppfart 250 km/h. Räckvidd 514 km (WLTP). Maximal snabbladdning 250 kW, ombordladdare 11 kW (AC).
Pris: Grundpris 818.170 kronor. Denna bil, inklusive ”Total självkörningsförmåga” 895.870 kronor.