Ford Kuga Plug-In Hybrid – ekonomisk, förnuftig och snål

Ford Kuga Plug-In Hybrid – ekonomisk, förnuftig och snål

Lästid: 10 min

Om du tvekar inför elbil så är Ford Kuga laddhybrid ett intressant alternativ. Utrymme och komfort är förbluffande bra och bensinmotorn är snål under långfärd. Finns det någon annan familjebil som är lika förnuftig?

Text och foto: Christian Nilsson

  • Därför ska du slå till: Ekonomisk, förnuftig och rymlig familjebil. Låga driftkostnader.
  • Detta bara älskar man: Kul att bli så positivt överraskad av en oväntat bra bilmodell.
  • Men detta är uselt: Kuga är inte världens mest körglada bil. Elektrisk räckvidd är medelmåttig.

En av de största nackdelarna med den här testbilen är modellnamnet: Ford Kuga ST-Line X 2,5 Plug-In Hybrid Business Edition. Puh … Man får hämta andan i mitten.

Annars finns inte mycket att klaga på. Ford Kuga, i den här versionen som laddhybrid, är en sällsynt ekonomisk och praktisk familjebil.

Ford Kuga är rymlig, välutrustad, säker, bränslesnål, billig i drift, har bra komfort och jobbpendlingen kan bli helt elektrisk för de flesta. För de som kan köra förmånsbil är nettokostnaden, med 50 procent skatt, 3.426 kr/mån.

Har du 2–3 mil fram och tillbaka till jobbet går det att köra enbart på elmotorn. Med laddbox hemma – och dagens rimliga elpriser – kan man pendla billigt. Och även med bensinmotorn går det utan problem att köra runt 6,5 l/100 km.

Inköpspriset är lågt, jämfört med konkurrenterna i samma storlek. Billiga driftkostnader och rimlig servicekostnad gör att den ekonomiska kalkylen ser riktigt bra ut. Garantitiden är 5 år.

Ford Kuga är väldigt vettig på många sätt men den förmedlar inte så mycket körglädje. Bilen talar framför allt till det förnuftiga, men det behöver inte alls vara fel. Häng med i artikeln för att se om Kuga laddhybrid är den perfekta familjebilen för dig!

Man förväntar sig ingen lyx, men Ford Kuga är ombonad och trevlig.

Nätt format, men rymlig

Ford Kuga är på ett sätt lik elbilen Mustang Mach-E (klicka för att läsa provkörning i nytt fönster). På utsidan ser bilarna ganska nätta ut men när man sätter sig så är kupén förvånansvärt rymlig.

Kuga är 4,6 meter lång, 2 decimeter längre än Volvo XC40 och 1 decimeter kortare än XC60. Eller några centimeter längre är nya Volkswagen Tiguan.

I detta utförande, ”Business Edition”, är utrustningsnivån relativt hög. Vissa partier i klädseln är konstläder och de bakre rutorna är mörktonade. Det är inte premiumnivå på alla detaljer men svårt att hitta något att irritera sig på.

Uppvärmd läderratt ingår, liksom stolsvärme i baksätet, dragkrok, dörruppslagningsskydd, adaptiv farthållare, dödavinkelvarning, med mera. Med ST-Line paketet (7.900 kr) får man också aluminiumpedaler och instegslister.

Det här exemplaret har dessutom teknikpaket (7.900 kr) vilket innebär aktiva LED-strålkastare och head-up display.

Ser inte så stor ut, men är riktigt rymlig inuti. Hund och barn får plats.

Ingen turbo

På slutet av 70-talet blev begreppet turbo något häftigt, inte minst tack vare Saab. Idag är nästan alla förbränningsmotorer turbomatade, eftersom man då kan få ut mer effekt ur en liten motor.

Men den fyrcylindriga bensinmotorn i Ford Kuga är varken turbomatad eller liten. 2,5 liter är en ganska stor motorvolym idag men toppeffekten är blygsamma 152 hk. 

Det kan ju låta som att Ford fullständigt misslyckats med sin motor men så är det förstås inte. Tvärtom.

Bensinmotorn i Kuga jobbar enligt den så kallade Atkinson-cykeln vilket innebär att man offrar en del toppeffekt för att istället få en mycket låg bränsleförbrukning. Det är en teknik som även Toyota och Mazda använder.

Efter motorn sitter en automatlåda, eller rättare sagt en CVT (Continuously Variable Transmission). Det är en steglöst variabel växellåda som gör att motorn alltid jobbar vid det mest effektiva varvtalet i förhållande till hastighet och effektbehov.

CVT-lådor brukar vara rätt tråkiga att köra men Ford har lyckats ovanligt bra med sin transmission. Tillsammans med den extra kraft som elmotorn ger blir det en bra kombination. Kuga är ingen raket vid rödlysena men räcker till i vardagen.

Däremot är ”växelspaken” väldigt udda. Det är ett hjul man snurrar på och det tar lång tid innan man vant sig och gör rätt manöver.

Baksätet är skjutbart och då kan man variera bagageutrymmet efter behov.

Hygglig räckvidd

Ford Kuga har en uppgiven, elektrisk räckvidd på 65 kilometer. Detta enligt mätnormen WLTP, som oftast är alldeles för positiv. Glädjesiffror, helt enkelt.

Men Kuga kan faktiskt – vid varm väderlek, när vi provkörde – köra elektriskt i 3 mil i motorvägsfart. I lägre hastighet går det att komma ännu lite längre. På vintern lär man dock inte komma lika långt, då kupén behöver värmas upp elektriskt. När förbränningsmotorn är igång så är det den som ger värme i bilen.

Fords bensinmotor arbetar alltså enligt Atkinson-cykeln. Vi ska inte gå in på alla tekniska finesser men det funkar bra i praktiken, även om inte toppeffekten är direkt sprudlande. 

Under vardagspendlingen hamnade vi kring 6,5 lit/km, vilket är bra för en bil i den här storleksklassen. Speciellt för en bensinmotor. I motorvägstempo hamnade förbrukningen kring 7,2 lit/km.

Den officiella förbrukningssiffran för Ford Kuga laddhybrid är 1,0 lit/km. Det kan se ut som ett tryckfel men beror på att WLTP-normen tillåter att batteripaketet laddar ur sig. 

Tyvärr gör den här mättekniken att WLTP-siffrorna för laddhybrider är helt missvisande. Använd istället de siffror för bensinförbrukning som vi uppmätte under vårt test. Och pendlar du elektriskt kortare sträckor så är ju förstås bensinförbrukningen noll (0).

Är Ford Kuga den bästa familjebilen? Kanske, i alla fall en av de mest förnuftiga.

Generösa utrymmen

Ford Kuga är inte världens mest sportiga familjesuv. Långt ifrån. Men den rullar mjukt och tyst, komfortmässigt blir det ett väl godkänt betyg.

Styrningen är lätt med en hög servoverkan. Lite bättre känsla i ratten hade varit trevligt, men återigen så förstår vi att Ford valt komfort istället för sport.

Framstolarna är bekväma men sittpositionen är rätt hög, justeringsmånen nedåt är tyvärr begränsad. Då blir det svårt att få rätt vinkel på den mycket enkelt utformade head-up displayen.

Baksätet är generöst med gott om plats för bakåtvända barnstolar. Hunden trivs längst bak och det finns plats över till ett par matkassar. Har du ännu större behov är dragvikten 1.500 kilo och dragkrok ingår i Business Edition.

Den här plastlisten fälls ut när dörren öppnas. Smart, Ford! Till vänster är listen på väg ut, till höger sitter den på plats och skyddar dörrkanten.

Smart dörrskydd

På tal om barn så har Ford varit riktigt smarta. När bakdörrarna öppnas fälls en plastlist ut som lägger sig runt kanten på dörrgaveln.

Skulle ett ivrigt barn öppna dörren allt för snabbt så behöver det alltså inte bli fula märken varken på den egna bilen, eller den som står bredvid. Den här idén får gärna fler biltillverkare kopiera.

Fords infotainmentsystem vinner inga designpris men är funktionellt, enkelt att förstå och helt fritt från buggar. Pekskärmen mäter 8 tum och den räcker till, även om det numera är vanligt med betydligt större skärmar.

Operativsystemet heter Sync 3 och är utvecklat av Ford i samarbete med Microsoft. Där ingår bland annat trådlös Apple Carplay och Android Auto, vilket innebär att man kan spegla mobilens appar i bilens pekskärm.

Framför ratten sitter en 12,3 tum digitalskärm. Backkamera är standard, liksom parkeringssensorer fram och bak. 

Lätt att förstå, funktionellt och stabilt. Mer än man kan säga om vissa andra tillverkare.

Röda prislappar

Sina vana trogen justerar Ford sina priser. Ofta. Det gäller därför att hålla ögonen öppna efter de kampanjer som är mest lönsamma för dig som konsument.

Det kampanjpris som gäller i skrivande stund (början på november) för vår testbil – Ford Kuga ST-Line X 2,5 Plug-In Hybrid Business Edition – är 516.900 kronor. Det är 15.000 mindre än för några månader sedan och det rekommenderade listpriset på 584.800 kronor verkar mest vara en siffra på pappret.

Den nuvarande Ford Kuga är den tredje generationen, började säljas som årsmodell 2020. Första årsmodellen går att hitta begagnad med ett pris runt 300.000 kronor.

Lätt begagnade Kuga från 2022 går att hitta för under 400.000. Ett klart intressant alternativ till att köpa nytt.

Lite plastigt, men ombonat i det stora hela.

Laddhybrid eller inte?

Ford Kuga säljs med tre drivlinor. Vanlig bensinmotor på 1,5 liter och 150 hk, hybrid 190 hk eller som den här testbilen en laddhybrid med sugmotor på 2,5 liter och en elmotor som skjuter till extra kraft – sammanlagt 225 hk.

Dieselmotor, undrar kanske någon? Nej, det alternativet finns inte kvar längre. Diesel fasas ut hos allt fler biltillverkare, som exempelvis Volvo.

Kuga erbjuds med fyra utrustningsnivåer. Titanium (388.400 kr), ST-Line (457.900 kr), ST-Line X Business Edition (516.900 kr) samt ST-Line X Graphite Tech Business Edition (615.300 kr).

Redan instegsmodellen Titanium har backkamera, farthållare och vingelvarning. Sedan bygger det på med flera komfortfunktioner, sportpaket, 18-tumsfälgar, med mera.

Som synes ökar prislappen ganska raskt om man vill ha en mera välutrustad Kuga med bättre komfort och fler finesser. Inroparen Titanium har bara sålts i knappt 300 exemplar, medan däremot laddhybriden är populär med över 8.000 registrerade bilar i Sverige.

Viktigt i sammanhanget är att laddhybriden har den lägsta fordonsskatten på 360 kronor. Instegsmodellen Titanium 1,5T har skatt de 3 första åren på 8.878 kr/år (!) och Hybrid-modellen ligger på cirka 6.500 kr/år.

Fyrhjulsdrift finns som tillval, men bara till hybridmotorn med 190 hk (inte till laddhybriden). Lägre inköpspris ska alltså vägas mot högre fordonsskatt de första tre åren. Använd miniräknaren för att se vad det innebär med din årliga körsträcka. Kanske är inte laddhybriden alltid den mest lönsamma?

Generöst baksäte, inga problem att få plats med bakåtvända barnstolar.

Säker med lång garanti

Kuga har – precis som alla andra personbilar hos Ford – en garanti på 5 år. Eller 10.000 mil, viket som nu inträffar först. Garantin gäller oavsett ägarbyten under garantiperioden.

Den generösa garantitiden är förmodligen något som privatkunden uppskattar mest då de ofta siktar på att behålla bilen i 5–7 år. Företagsbilar rullar sällan mer än 36 månader, sen byts de ut.

Lång garantitid gör också Kuga mer intressant som lätt begagnad, 1–2 år gammal.

Säkerhetsmässigt har Ford gjort sin hemläxa och Kuga har fått maximala 5 stjärnor i krockbetyg. De individuella betygen är bra, liksom pisksnärtskyddet vid påkörning bakifrån. Visst vore det trevligt med isofixfästen även fram, men det en av få saker som saknas hos Kuga.

Det tar tid innan man vant sig vid växelväljaren, den runda ratten.

Dags att summera

Ekonomiskt ligger Kuga bra till, om man väljer den här laddhybriden. Bensinmotorn är snål och fordonsskatten bara 360 kr/år.

Kan du ladda hemma och sköta vardagspendlingen med eldriften går det att köra billigt. Men även på långfärd är bensinmotorn snål.

Garantitiden på 5 år är generös och värdefull för de som köper privat och sannolikt behåller bilen mer än 3 år.

Letar du efter en mellanstor suv/crossover som är rymlig, laddningsbar, bekväm, säker och ekonomisk är det svårt att hitta något som är förnuftigare.

Däremot är inte Kuga speciellt kraftfull eller rolig att köra. Vill du ha mer kraft, körglädje och lyx finns det premiummodeller som erbjuder detta men då är de också betydligt dyrare i både inköp och drift.

Lite illavarslande är att värdeminskningen verkar vara hög. Ett år gamla bilar med 1.000–2.000 mil går att hitta 100.000 kronor under nypris. Då har man fortfarande 4 år kvar på garantin. Som lätt begagnad kan Kuga därför bli ännu mera ekonomisk.

Vi kan – som flera gånger förut – konstatera att Ford Kuga inte är en bil som passar alla. Men ta gärna en provtur innan du bestämmer dig för nästa bilköp!

Framför ratten sitter en 12,3 tum stor digitalskärm. Fysiska knappar på ratten gillar vi, liksom eluppvärmd ratt. Men bilens head-up display består av en plastskiva som sticker upp ur instrumentbrädan och den är inte speciellt bra.


TEKNISKA DATA
Ford Kuga ST-Line X 2,5 Plug-In Hybrid Business Edition 2022

Motor: Rak fyra, sugmotor, bensin. 2.488 cm3. Toppeffekt 152 hk vid 5.500 rpm. Elmotor. Sammanlagd systemeffekt 225 hk (165 kW), 200 Nm. Steglös CVT-automatlåda, framhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.626/1.882/1.690 millimeter. Axelavstånd 2.710 millimeter. Tjänstevikt 1.861 kilo. Bagagevolym VDA 412–526/1.534 liter (skjutbart baksäte). Max dragvikt 1.500 kilo. Däckdimension 225/60-R18. Batteristorlek 14 kWh.
Prestanda: 0–100 km/h 9,2 sekunder. Toppfart 200 km/h. Bränsleförbrukning 1,0 l/100 km (WLTP). CO2-utsläpp 22 g/km. Räckvidd 65 kilometer (WLTP). AC-laddning 3,6 kW, 0–100 procent laddning på 6 timmar med 230V 10A uttag (2,3 kW).
Pris: Grundpris 516.900 kronor (kampanjpris). Pris för denna bil: 537.600 kronor, ST-Line (7.900 kr), Teknikpaket (7.900 kr), trådlös mobilladdning (1.900 kr), Frozen White lack (3.000 kr). Förmånsvärde: Nettokostnad vid 50 procent marginalskatt från 3.426 kronor per månad. Privatleasing: Normalt från 5.795 kr/mån, kampanjpris just nu 4.995 kr/mån.

Med tillägget ST-Line blir det lite lyxigare, bland annat med instegslister.
 

Senaste tester och provkörningar:

 

Nio ET5 utmanar premiumtyskarna – ladda inte, byt batteri istället

Nio EL7 hoppar in i premiumligan med extra allt – och unikt batteribyte

VW Grand California 600 – säker husbil med businessclass-känsla

Ford Ranger Raptor V6 pickup – charmig, kapabel och inte ett dugg PK

Långtest: Mercedes-AMG GLE 63 S – ruskigt potent och plats för stora familjen

Nissan Ariya Evolve överraskar positivt – bra på nästan allt

Mercedes T-klass 180 d – marknadens mest praktiska storkombi

Mazda CX-60 e-Skyactiv laddhybrid – rymlig och lyxig men inte alls sportig

Nissan Qashqai e-Power – smart och unik elbil som går på bensin

Ford Mustang Mach-E RWD Long Range – nästan alla rätt direkt

Audi RS 3 Sedan – blixtsnabb, oanständigt kul och prisvärd

Skoda Enyaq iV 80x Sportline – den prisvärda familjefavoriten

Mercedes EQE 350+ har suverän komfort, utmärkt räckvidd och EQS-lyx

Mercedes C 220 d T – klassisk dieselkombi och prisvärd premiumfavorit