Mazda CX-60 e-Skyactiv laddhybrid – rymlig och lyxig men inte alls sportig

Mazda CX-60 e-Skyactiv laddhybrid – rymlig och lyxig men inte alls sportig

Lästid: 8 min

Du vill ha utrymme för hela familjen, lågt förmånsvärde och en lyxig känsla. Då är Mazda CX-60 e-Skyactiv laddhybrid ett nytt och prisvärt alternativ. Mycket är bra, men det finns några mindre goda egenskaper också …

Text och foto: Christian Nilsson

  • Därför ska du slå till: Prisvärd och välutrustad premiumsuv. Bra komfort.
  • Detta bara älskar man: Annorlunda och lyxig inredning i Takumi-versionen.
  • Men detta är uselt: Bensinmotorn låter ansträngd och känns kraftlös. Ingen riktig körglädje.

Laddhybrider har relativt lågt förmånsvärde och låg fordonsskatt. Därför är Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV AWD en ny och intressant bilmodell – speciellt för de som kan välja förmånsbil.

Alla är inte beredda att ta steget fullt ut och välja en elbil. Då är en laddhybrid, som kombinerar både förbränningsmotor och elmotor, en bra kompromiss.

Sedan några år tillbaka har segmentet ”laddbar suv” blivit ett getingbo med massor av alternativ. Många bilköpare vill ha utrymme för hela familjen, bra komfort och möjlighet att köra elektriskt – och på så sätt spara både pengar och miljö.

Vi har redan provkört flera intressanta modeller i segmentet ”laddbar suv” (klicka på länkarna nedan för att läsa mer i ett nytt fönster). Till exempel Volkswagen Touareg R, Audi Q5 Sportback 55 TFSI e quattro och Kia Sorento 1,6 T-GDi Plug-In Hybrid. Dessutom den perfekta och laddbara familjebilen Volkswagen Multivan 1,4 eHybrid.

Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV AWD är ett nytt alternativ och intressant på flera sätt. Men är det rätt bil för dig och familjen? Läs vidare så ska vi reda ut alla för- och nackdelar!

Mazda CX-60 e-Skyactiv laddhybrid bjuder på många positiva egenskaper, speciellt för de som kan välja en förmånsbil via sin arbetsgivare.

Lyxigt och snyggt

Vi kliver in i Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV AWD. I den här välutrustade versionen, som heter Takumi, är lyxkänslan på topp.

Den ljusa skinnklädseln och träpaneler i lönn på dörrsidor och mittkonsol är verkligen annorlunda. Bra design är ju alltid en personlig uppfattning men Takumi-versionen förmedlar en mycket ombonad känsla. Kanske inte optimal med små barn i familjen, men ändå lätt att falla för.

Det som vi kalla för ”upplevd kvalitetskänsla” är hur inredningen ser ut, hur knappar och vred fungerar, materialval, avsaknad av missljud. Den är överlag väldigt bra i CX-60, nästan på samma nivå som premium-tyskarna.

I framsätena är det lätt att trivas. I den här Takumi-versionen finns det massor av inställningsmöjligheter. När du kliver ur bilen dras ratten och stolen tillbaka för att underlätta. Samma sak när du öppnar upp och sätter dig i bilen. Väldigt bekvämt och lyxigt.

När bilen rullar iväg får du information speglad i vindrutan, det vi kallar för head-up display. I det här fallet kan vi bara applådera Mazda till en fantastiskt väl utförd uppgift, allt viktigt finns med och visas på ett mycket snyggt sätt. Ni som jobbar på Audi, VW och Mercedes borde läsa på och göra som Mazda!

Inredningen i Takumi-utförandet är verkligen lyxig. Ljusa ytor är kanske inte optimalt, som småbarnsförälder, men snyggt!

Motorn känns trött

I stadstrafik är Mazda CX-60 e-Skyactiv laddhybrid en smidig bil. Tekniken innebär att bromsenergin sparas in i batteriet.

Men ute på landsvägen är inte upplevelsen lika positiv. Mazda har valt att använda en vanlig sugmotor (utan turboladdning) på 2,5 liter. I det här fallet innebär det att motorn känns surrig och kraftlös.

Tillsammans med elmotorns kraft (de båda utgör ungefär 50/50 av den totala effekten) är styrkan tillräckligt god. Men utan elkraft så känns bensinmotorn alldeles för svag för en så här tung bil. Dessutom låter motorn ansträngd när den varvar.

Den sammanlagda systemeffekt är 327 hk och 500 Nm, vilket är den högsta siffran någonsin för en Mazda-modell. Tyvärr är inte känslan alls så kraftfull som effektsiffran antyder.

Det som däremot är bra är att batteriet kan laddas upp under körning. Det finns en dedikerad knapp för detta, vilket är glasklart och enkelt att förstå. Givetvis kan batteriet även laddas upp via en laddbox, när bilen står stilla.

Den åttastegade automatlådan fungerar utmärkt. Alltid rätt varvtal, bra respons och inget alls att anmärka på.

Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV AWD Takumi har en fin, upplevd kvalitetskänsla.

Komfort – inte sport

Ute på landsvägen kan man konstatera att komforten är mycket god i Mazda CX-60. Man färdas i ”business class”, på alla sätt.

Men vi kan inte komma ifrån att detta är en ganska tung och hög bil, vilket är samma som hos övriga modeller i segmentet. Man ska inte frestas att piskas på i kurvorna, för då kränger det och känns väldigt klumpigt.

Mazda CX-60 e-Skyactiv laddhybrid är ingen sportbil, och ger sig heller inte ut för att vara det. Sikta rakt fram och njut av bekvämligheten, då är CX-60 riktigt bra.

Vill du ha en sportig, laddbar suvmodell då är Porsche Cayenne E-Hybrid det perfekta valet (klicka på länken för att läsa provkörningen).

En egenhet som vi upptäckte är att servoverkan i ratten inte är speciellt hög i lägre hastigheter. Det gör att bilen upplevs som tungstyrd av en del förare.

Bakdörrarna öppnar stort, nästan 90 grader. Ger god åtkomst till exempelvis barnstolarna bak. Mycket bra!

Stort bagage

När det gäller utrymmena så sätter vi ett gott betyg, även om baksätet gärna hade fått vara lite rymligare. Bakåtvända och svängbara barnstolar får plats, men man får köra fram framstolarna vid monteringen.

En sak som däremot är bra med baksätet är den generösa öppningsvinkeln på dörrarna. Underlättar när man ska in och ut, eller få barnstolarna på plats. Men sedan gäller det att barnen öppnar försiktigt, ”räckvidden” på dörren är lång med den här vinkeln.

Takhöjden i baksätet räcker till även för vuxna. Men tre vuxna bak blir inte bekvämt om man ska åka långt.

Bagagevolymen anges till utmärkta 570 liter och den siffran ökar till hela 1.726 när baksätet fälls ner. Även en stor hund trivs där bak, dock är det en ganska hög nivå att hoppa upp till. Någon nivåreglering finns inte.

En annan positiv siffra hos Mazda CX-60 är att dragvikten är hela 2.500 kilo. Det räcker för de flestas behov.

Man bläddrar igenom menyerna på skärmen. Inte världens snyggaste grafik, men det är enkelt och funkar.

Trådlös CarPlay

Infotainmentsystemet är ett allt viktigare område då många av bilens funktioner styrs via pekskärmar. Här har Mazda valt en egen väg.

De flesta fysiska knappar finns kvar i CX-60 och det ser vi enbart som positivt. Att allt ska styras via skärmen är inte bra, det blir ofta långsammare och föraren måste titta på skärmen istället för vägen.

Mazdas menysystem är lite ”gammaldags” och man bläddrar sig igenom de olika valen. Inte så avancerad grafik men är lätt att förstå, snabb respons och helt utan några fel. Dock sitter skärmen aningen långt ner.

Trådlös Apple CarPlay och Android Auto ingår, vilket innebär att du speglar mobilens favoritappar på skärmen. Då spelar det inte så stor roll hur menysystemet i övrigt är uppbyggt.

En del kanske tycker att Mazdas val kring infotainment känns föråldrat, men fysiska knappar och tydlighet är bra. Krångla inte till det som funkar!

PHEV står för "Plug-in hybrid electric vehicles", alltså laddhybrid där krafterna från både förbränningsmotor och elmotor blandas och batteriet kan laddas upp via sladd.

Laddhybrid är favoriten

Nya generationen CX-60 lanserades i Sverige sommaren 2022 och sedan dess har det registrerats cirka 1.750 bilar. Den nya, sexcylindriga dieselmotorn blev ett extra alternativ under våren men det stora flertalet väljer ändå laddhybriden – hela 95 procent!

Att så många föredrar laddhybriden med bensinmotor beror förmodligen på ett relativt lågt förmånsvärde. Beräknat på 50 procent marginalskatt blir nettokostnaden 3.835 kronor i månaden för den här bilen. Den något enklare Exclusive line-modellen har en nettokostnad på 3.065 kr/mån.

Vi kan på goda grunder anta att just de som har möjlighet att köra en förmånsbil via sin arbetsgivare är en viktig kundgrupp för Mazda CX-60 e-Skyactiv.

Jämför vi med tyska premiumligan (Audi, BMW och Mercedes) så är Mazda CX-60 e-Skyactiv klart billigare. En Volvo XC60 Recharge Plus börjar vid 700.000, som exempel, och nettokostnaden i förmånsvärde är cirka 4.200 kr/mån.

Fysiska knappar, det gillar vi! Krångla inte till det som funkar.

Mycket bra, bättre och bäst

I Sverige finns tre utrustningsnivåer för Mazda CX-60 e-Skyactiv laddhybrid: Exclusive-line (517.500 kr), Homura (560.300 kr) och den vi testar i den här artikeln, Takumi (575.300 kr).

Tittar vi i specifikationerna så blir det tydligt att redan Exclusive-line är väldigt generöst utrustad. Väljer man Homura så tillkommer bland annat eluppvärmt baksäte, eljustering av ratten, svart skinnklädsel (bra om man har barn) och en del utseendemässiga bling-bling detaljer.

Takumi-versionen tillför off-white skinnklädsel och träpaneler i lönn för dörrsidor och mittkonsol. Inte så mycket extra men just den ljusa klädseln sticker verkligen ut och ger en lyxig känsla.

Tre tillvalspaket erbjuds och då är ”Driver assistance pack” för 17.900 kronor att rekommendera. Där ingår bland annat viktiga säkerhetsfunktioner som adaptiva LED-strålkastare, varning för korsande trafik både fram och bak, autobroms, adaptiv farthållare och köassistans.

Segmentet "laddbar suv" är ett getingbo. Men Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV AWD Takumi är ett alternativ du bör titta närmare på.

Dags att summera

Bra utrymmen för hela familjen, god komfort och lyxig känsla. Låga kostnader. Det är vad du vill ha.

Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV AWD Takumi levererar på alla punkter. Men det är också en modell som inte förmedlar någon rolig körkänsla, så långt från ”sport” som man kan komma. Vilket inte behöver vara fel, det beror helt på vad man söker. 

Bränsleförbrukningen är aningen hög, om man inte kan ladda hemma och kör mestadels korta sträckor. Vi snittade kring 7,5–8 l/100 km. Den elektriska räckvidden är som bäst 45 kilometer, om man kör försiktigt.

Ekonomiskt sett är förmånsvärdet relativt lågt och den årliga fordonsskatten är på minsta nivå (360 kronor, som bilägaren betalar). Men för några få hundralappar mer i förmånsvärde finns det många andra, intressanta alternativ.

Som vi skrev i början är segmentet ”laddbar suv” ett getingbo. Det finns massor av konkurrenter. Men innan du bestämmer dig så ska du provköra Mazda CX-60 e-Skyactiv laddhybrid. Kanske den perfekta modellen för dig och familjen! 

TEKNISKA DATA
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV AWD Takumi 2022

Motor: Rak fyra, bensin. 2.488 cm3. 191 hk, 261 Nm. Elmotor 175 hk, 270 Nm. Sammanlagd systemeffekt 327 hk (241 kW) vid 4.750–6.000 rpm, 500 Nm vid 1.500–4.000 rpm. Åttaväxlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.745/1.890/1.685 millimeter. Axelavstånd 2.870 millimeter. Tjänstevikt 2.147 kilo. Bagagevolym VDA 570/1.726 liter. Max dragvikt 2.500 kilo. Däckdimension 235/50-R20. Batteristorlek 17,8 kWh.
Prestanda: 0–100 km/h 5,8 sekunder. Toppfart 200 km/h. Bränsleförbrukning 1,5 l/100 km (WLTP). CO2-utsläpp 33 g/km. Elektrisk räckvidd (WLTP) 63 kilometer. AC-laddare 7 kW, 0–100 procent tar 2 timmar och 20 minuter.
Pris: Grundpris 575.300 kronor. Pris för denna bil: 638.000 kronor med Driver Assistance pack (17.900 kr), Convenience and Sound pack (29.900 kr) samt öppningsbart panoramatak (14.900 kr). Priserna för laddhybriden CX-60 e-Skyactiv PHEV, i nivån Exclusive-line, börjar vid 517.500 kronor.

Den ljusa inredningen ger en lyxig och ombonad upplevelse.

 

 

Senaste tester och provkörningar:

 

Nio ET5 utmanar premiumtyskarna – ladda inte, byt batteri istället

Ford Ranger Raptor V6 pickup – charmig, kapabel och inte ett dugg PK

Långtest: Mercedes-AMG GLE 63 S – ruskigt potent och plats för stora familjen

Nio EL7 hoppar in i premiumligan med extra allt – och unikt batteribyte

Mercedes T-klass 180 d – marknadens mest praktiska storkombi

Nissan Qashqai e-Power – smart och unik elbil som går på bensin

Ford Mustang Mach-E RWD Long Range – nästan alla rätt direkt

Audi RS 3 Sedan – blixtsnabb, oanständigt kul och prisvärd

Skoda Enyaq iV 80x Sportline – den prisvärda familjefavoriten

Mercedes EQE 350+ har suverän komfort, utmärkt räckvidd och EQS-lyx

Mercedes C 220 d T – klassisk dieselkombi och prisvärd premiumfavorit