VW Touareg R PHEV TSI e-Hybrid – laddbar och bekväm tungdragare

VW Touareg R PHEV TSI e-Hybrid – laddbar och bekväm tungdragare

Lästid: 8 min

Letar du efter en laddbar, bekväm suvmodell som kan dra tungt – då är Volkswagen Touareg R PHEV 3,0 TSI e-Hybrid helt rätt val. Detta är VW:s dyraste bilmodell, men faktiskt prisvärd i sitt segment.

Text: Christian Nilsson

  • Därför ska du slå till: Snygg, diskret och fin komfort.
  • Detta bara älskar man: Helheten – rolig att köra.
  • Men detta är uselt: Infotainmentsystemet känns gammalt.

Det har väl inte undgått någon att suvmodeller är populära. Över 70 procent av Volvos försäljning utgörs av suvmodeller.

Hos Volkswagen har Polo försvunnit ur det svenska sortimentet och istället har vi fått lära oss nya modellnamn som T-Cross, Taigo och T-Roc – alla högbyggda.

Suv står för ”Sport Utility Vehicle” och den ursprungliga innebörden av begreppet är en kraftfull bil med hög markfrigång, fyrhjulsdrift och möjlighet att köra i terräng. Samt hänga på alla tänkbara saker på dragkroken.

Många av dagens suvar har inte fyrhjulsdrift och skulle inte ens klara av en blöt gräsmatta. Då passar öknamnet ”stadsjeep” bättre.

Därför är det extra kul att provköra Volkswagens egen ”Ur-suv” Touareg. En numera 20-årig ikon som tickar alla suvboxar. Touareg är stor, rymlig, stark, har utmärkt fyrhjulsdrift, kan dra riktigt tungt och bjuder dessutom på fantastisk komfort.

Senaste versionen – Touareg R PHEV 3,0 TSI e-Hybrid – har elmotor, kan jobbpendla elektriskt och har låg fordonsskatt.

Men är Touareg som laddhybrid rätt fordon för dig och familjen? Läs vidare så ska vi ta reda på det!

Som laddhybrid är fordonsskatten bara 360 kronor per år.

Nä, ingen dieselmotor

Volkswagen Touareg är nästan synonym med starka dieselmotorer. Oftast V6:or, men också V8:or, V10:or och faktiskt även V12-dieslar. Den sistnämnda är en av de knäppaste motorer som någonsin byggts, fast det är en annan historia.

Men i det här fallet är det ingen diesel utan vi hittar en 3-liters bensin-V6:a under huven. Den får hjälp av en elmotor på 100 kW och hela 400 Nm. Den sammanlagda systemeffekten anges till 462 hk och 700 Nm.

VW Touareg R PHEV 3,0 TSI e-Hybrid är det stolta modellnamnet för denna mäktiga suvmodell. Tjänstevikten är respektabla 2,6 ton men den rejäla toppeffekten gör laddhybriden riktigt pigg, 0–100 km/h går på 5,1 sekund.

Den åttastegade automatlådan heter Tiptronic och tillverkas av ZF. Samma transmission används av ett flertal premiumtillverkare och även i detta fall sätter vi högsta betyg – helt underbar! 

Stor bensinmotor och hög vikt påverkar förstås bränsleförbrukningen. I landsvägstempo visar mätaren en förbrukning runt 1 liter per mil. Men kan man pendla elektriskt sjunker snittförbrukningen.

Den WLTP-förbrukning som alla biltillverkare är skyldiga att uppge är 2,8 l/100 km för Touareg R. Den siffran är resultatet av en rätt märklig testmetod som tyvärr inte har speciellt mycket med verkligheten att göra.

Kan man pendla kortare sträckor elektriskt är bensinförbrukningen 0, eftersom bensinmotorn inte används. Men kör man på motorvägen ligger siffran en bit över 10 l/100 km. Den verkliga snittförbrukningen är helt och hållet ett resultat av hur långt bilen körs i vardagen.

Som laddhybrid åtnjuter Touareg R den lägsta fordonsskatten, 360 kronor. Förmånsvärdet är relativt lågt för en premiummodell i det här segmentet (cirka 10.700 kr) och vi skulle gissa att flertalet Touareg R rullar som tjänstebilar.

En mycket lyckad design, speciellt i den här kulören.

R-modell utan sportighet

Touareg R PHEV 3,0 TSI e-Hybrid är Volkswagens första R-modell som samtidigt är en laddhybrid. R-modeller ska dock inte förväxlas med R-Line, som mest är ett kosmetiskt utrustningspaket.

R står traditionellt för en sportig Volkswagen, som exempelvis Golf R. Men vi tackar de högre makterna i Wolfsburg för att Toureg R inte är ett dugg sportig. Här färdas man bekvämt och värdigt med adaptiv samt nivåreglerad luftfjädring som standard i R-modellen.

Är sportighet din främsta ledstjärna rekommenderar vi istället Porsche Cayenne E-Hybrid. Roligare suv är svår att hitta.

Det finns flera olika körprofiler som föraren kan välja mellan. Sport-läget är inte speciellt sportigt och oftast kan man lämna körningen till bilens standardinställning.

Testexemplaret var även utrustat med akustikrutor, vilket är laminerade sidorutor som ger en bättre ljuddämpning. Dessutom ger de ett förbättrat skydd mot inbrott då de inte splittras, som konventionella sidorutor. Bullernivån i kupén är påtagligt låg, vilket uppskattas under långfärd.

Riktigt bra strålkastare

Fyrhjulsstyrning finns som tillval, vilket gör bilen mer lätthanterlig i stadstrafik – speciellt i parkeringsgarage. De som ska ut i skogen kan välja till ett ”offroad-paket” där bland annat hasplåt ingår.

Däremot finns inte längre möjlighet att välja till lågväxel och låsbar mittdifferential. Det fanns under generation 2, men inte i denna Touareg generation 3.

En riktigt bra detalj som är standard på Touareg R är adaptiva IQ-Light strålkastare med LED-teknik. De är riktigt, riktigt bra och en fin hjälp under de mestadels mörka vintermånaderna. 

Standard är även Travel Assist (assisterad körning upp till 250 km/h), panoramasoltak samt Innovision cockpit (digital 12-tums skärm som huvudinstrument, plus 15-tums pekskärm i mitten).

Flera suvmodeller i den här storleken har eller kan få två extra stolar som tillval för att bli 7-sitsiga. Den möjligheten finns inte hos Touareg.

Touareg R är välutrustad i grunden, till exempel med adaptiv luftfjädring.

Laddbar tungdragare

VW Touareg är något av en drömbil för båt- och hästägare. Liksom de som lever husvagnslivet. Dragvikten är hela 3.500 kilo.

Det är bara ett 20-tal bilmodeller som får dra så här tungt och Touareg R är unik i denna lilla skara då den dessutom är en laddhybrid (tillsammans med Porsche Cayenne E-Hybrid). Inga elbilar får dra lika tungt.

Av ovan nämnda anledning är tillvalet släpvagnsassistent med backstöd (”Dragpaket”) närmast obligatoriskt för 18.900 kronor. Det är detta tillval som alla spekulanter på en begagnad Touareg vill ha.

Är det någon som undrar över hur Volkswagens Trailer Assist fungerar så minns ni kanske den roliga reklamfilmen med skrattande hästar? Om inte så klicka på länken.

22-tums fälgar är standard på VW Touareg R.

Lyxig inredning

Touareg är välutrustad i detta R-utförande och det märks inte minst när man sitter i bilen. Ombonat och lyxigt, med en utmärkt kvalitetskänsla. Det känns lite mer Audi än Volkswagen!

Det som drar ner kvalitetskänslan är infotainmentsystemet, som känns 5 år äldre än bilen. Det fungerar dock perfekt, vilket man inte kan säga om VW:s nya infotainmentsystem.

Med en trefas laddbox (400V) laddas batteriet snabbt, från 0 till 100 procent på 2,5 timmar. Den inbyggda batteriladdaren har en kapacitet på 7,2 kW.

Det går att ställa laddningen till den tid på dygnet när elpriset är som lägst. Användaren kan även använda Connect-appen i sin mobil för att antingen värma upp eller kyla ned kupén inför körning.

Infotainmentsystemet fungerar klanderfritt, men känns lite ålderdomligt.

Över 1 miljon Touareg

Volkswagen Touareg presenterades hösten 2002 och har alltså funnits i 20 år. Touareg var Volkswagens första suvmodell och den klart dyraste, tillsammans med Phaeton.

Många ansåg på den tiden att det var helt omöjligt att sälja en så dyr Volkswagen. Men tvivlarna fick fel, det har gått alldeles utmärkt och produktionen passerade 1 miljon Touareg sommaren 2019.

Inom bilindustrin pratar man om ”generationer” och det handlar alltså om en i stort sett helt omarbetad version, jämfört med föregångaren.

Touareg är nu inne på sin tredje generation och den senaste lanserades 2018. Just i dagarna har Volkswagen berättat om en stor uppdatering av Touareg, som i vinter sluttestas i Lappland. 

Det ser ut att bli en rätt stor förändring av Touareg, med många visuella och tekniska nyheter. Premiär utlovas till sommaren och vi skulle gissa att nya Touareg rullar ut hos handlarna i höst.

Instrumentpanelen består av en skärm som visar valfri information.

Osäker framtid för Touareg

Den version som vi testar här är alltså på väg att ta slut men finns kvar hos vissa handlare som så kallade lagerbilar. Det går inte att beställa en ny Touareg laddhybrid, då får man vänta tills den nya kommer i höst.

En handfull begagnade Touareg R TSI e-Hybrid går att hitta på Blocket med priser från 725.000 kronor. Tyvärr stavas modellnamnet på flera sätt av annonsörerna, säkrast är därför att söka efter Touareg och ange ”Miljöbränsle/hybrid” som Drivmedel, samt det intervall av årsmodeller som är intressant.

Lanseringen av VW Touareg R laddhybrid startade hösten 2020, som årsmodell 2021. I Sverige har det sålts nästan 400 Touareg R.

Det är andra gången som Touareg finns som laddhybrid med bensinmotor, första versionen lanserades redan 2010 och erbjöds fram till 2015. Den blev dock måttligt populär och endast ett 30-tal bilar såldes i Sverige.

Blir det någon fjärde generation VW Touareg? Förmodligen inte. Volkswagens övergång till elbilar sprider sig över hela modellutbudet och försäljningen av nya bilar med förbränningsmotor förbjuds i EU 2035. Kanske lever namnet Touareg kvar, eller så hittar Volkswagen på något helt nytt.

Som kuriosa kan nämnas att VW Touareg ursprungligen utvecklades i ett samarbete med Porsche (Cayenne). Det samarbetet har fortsatt och den tekniska grunden – plattformen – delas även med Audi Q7, Bentley Bentayga samt faktiskt Lamborghini Urus.

Ett av dessa ”syskon” till Volkswagen Touareg R PHEV e-Hybrid är Porsche Cayenne E-Hybrid som vi långtestat (klicka på länken för att hoppa till ny sida).

Jämfört med Cayenne är VW Touareg R högt utrustad i grunden. Med några behövliga tillval blir en Cayenne mycket dyrare. Så även om Touareg R kostar en bra slant så känns den som ett vettigare köp.

Ombonat, stort och lyxigt. Samt låg bullernivå. Bra, VW!

Dags att summera

VW Touareg R är en ”ärlig” bil och på det viset väldigt lätt att gilla. Touareg är precis vad den ger sig ut för att vara. Stor, stark, bekväm, lyxig och ytterst kapabel.

Har man behov av en rymlig bil som kan dra tungt – och i övrigt har högt ställda krav – då är Touareg R helt rätt val. Redan som standard har Touareg R en gedigen och lyxig utrustningsnivå.

Några egentliga nackdelar är svåra att hitta. Bränsleförbrukningen är inte avskräckande hög, med tanke på storleken. Inte priset heller, för en bil i detta exklusiva segment. Fordonskatt och förmånsvärde är lågt.

Vill du ”flyga under radarn” och inte väcka någon uppmärksamhet är Touareg perfekt, en ”Folkvagn” som inte sticker ut i mängden. Vill du hellre synas är systermodellen Bentley Bentayga ett bättre val.

Just nu sluttestas den nya Touareg i norra Sverige. Lansering i höst, sannolikt.


TEKNISKA DATA
Volkswagen Touareg R PHEV 3,0 TSI e-Hybrid laddhybrid 2022

Motor: V6, turbo, bensin. 2.995 cm3. V6 effekt 340 hk (250 kW) vid 5.300–6.400 rpm, 450 Nm vid 1.340–5.300 rpm. Elmotor 136 hk (100 kW) 400 Nm. Sammanlagd systemeffekt 462 hk (340 kW) och 700 Nm. Åttaväxlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.878/1.984/1.717 millimeter. Axelavstånd 2.899 millimeter. Tjänstevikt 2.578 kilo. Bagagevolym VDA 665/1.675 liter. Max dragvikt 3.500 kilo. Däckdimension 285/35-R22. Batteristorlek 17,9 kWh (14,1 netto).
Prestanda: 0–100 km/h 5,1 sekunder. Toppfart 250 km/h. Bränsleförbrukning 2,8 l/100 km (WLTP). CO2-utsläpp 61 g/km. Elektrisk räckvidd 47 kilometer.
Pris: Grundpris 919.900 kronor. Pris för denna bil: 1.075.900 kronor.
 

Volkswagen Touareg R PHEV 3,0 TSI e-Hybrid är en mycket kapabel bilmodell som känns prisvärd, när man jämför med Porsche Cayenne E-Hybrid.

 

Fler nyheter från VW:

 

Premiär: Helt nya VW ID.7 Tourer – drömbilen för kombitokiga?

Här är VW:s nya flaggskepp ID.7 med 700 km räckvidd

VW sänker priserna på elbilar – blir det rabattkrig under 2024?

Premiär: Nya VW Tiguan får längre räckvidd – och fysiska knappar

VW ID.3 Pro Performance har fått ett lyft – och blivit billigare

Premiär för helt nya Volkswagen Passat – större och lyxigare

Volkswagen uppdaterar ID.3 – nu med svenska priser

VW Grand California 600 – säker husbil med businessclass-känsla

VW Touareg R PHEV TSI e-Hybrid – laddbar och bekväm tungdragare

Långtest: Volkswagen Multivan 1,4 eHybrid – perfekt för stora familjen

Volkswagen ID.5 Pro Performance är en folkelbil med tuff design

VW Arteon Shooting Brake 1,4 eHybrid – förnuft och flärd

Volkswagen firar 75-årsdag – första av 2,45 miljoner bilar i Sverige