Text: Pär Brandt
Plötsligt hittar du den perfekta bilen på Blocket. Priset är rätt, betydligt billigare än de bilar du sett hos bilhandlare.
Bara att slå till? För att göra ett klipp behöver du förmodligen agera snabbt men det gäller att inte bli fartblind och stressa igenom ett köp som du senare ångrar.
Gå igenom vår lista nedan med de 10 viktigaste punkterna för ett lyckat köp av begagnad bil. Punkterna är främst avsedda för privata säljare, men går även bra att använda hos en bilhandlare. Lycka till med ditt bilköp!
Visst vore det trevligt ... men är det rätt bilmodell för dig?
1. Välj rätt bilmodell
Du vet förmodligen vilken bilmodell du vill ha. Men är det rätt bil för dina behov? Och framför allt – passar bilen din ekonomi?
Tänk igenom hur ditt transportbehov ser ut. Mest ensam eller med familj? Pendla till jobbet och/eller långfärd på semestern?
Misstaget många gör är att välja en för stor bilmodell. Allting är dyrare med en stor bil, inklusive inköpspriset. En Volvo V60 eller V40 är kanske bättre för din ekonomi, istället för en V90?
Bilar som är äldre än 15 år och har gått mer än 20.000 mil är mer benägna att gå sönder än nyare bilar. Även om en äldre bil är billigare i inköp kan den bli mycket dyr att reparera.
Att välja rätt bilmodell är en hel vetenskap. Inte ens motorjournalister har lätt att hitta den perfekta bilen. Så låt processen ta tid och läs på, det finns gott om biltester på nätet. Våra provkörningar här på Bilköparguiden är dessutom gratis att läsa!
2. Skapa en prisbild
Blocket har det största utbudet av begagnade bilar. Andra annonssajter du kan titta på är Wayke, Bytbil, Bilweb, med flera.
Sök efter den bilmodell du bestämt dig för och ungefärlig ålder (årsmodell). Ofta går det även att söka på körsträcka, bränsle, med flera uppgifter.
Nu får du fram ett antal annonser och ser vilket pris som begärs. Därmed kan du skapa dig en ungefärlig bild av hur mycket bilen bör kosta.
Kontrollera även hur mycket en försäkring skulle kosta för dig. Använd registreringsnumret i annonsen och sök hos några olika försäkringsbolag.
Kontrollera även hur hög fordonsskatten är. Enklast gör du det genom att gå in hos Biluppgifter och knappa in registreringsnumret.
Här ser vi i historiken att miltalet har minskats med 20.000 mil.
3. Kontrollera historiken
Nu är det dags att skapa sig en bild av den begagnade bil du tänker köpa. Det är enkelt tack vare de tjänster som finns hos Biluppgifter.se.
Skriv in registreringsnumret i rutan längst upp. Ett knapptryck och vips – här är all information om fordonet!
I rutan ”Fordonsdata” kan du se om fordonet har anmälts stulet, om det är importerat, nästa besiktning, med mera. Att fordonet importerats behöver inte vara negativt, men kan vara ett varningstecken som indikerar att bilen varit krockad eller skrotad i annat land.
I rutan ”Historik” finns information om tidigare ägarbyten, annonsering, besiktning, rostskyddsbehandling och annat. Här går det även att se miltal.
Tyvärr har många bilar ett felaktigt miltal. Någon har manipulerat körsträckan och på moderna bilar är det väldigt lätt utfört, utan yttre påverkan.
Om bilen är mätarskruvad i Sverige så går det att utläsa via Biluppgifters historikruta. Se exemplet på bilden ovan.
Längst upp står en varning: ”Fordonet har avvikande miltalshistorik.” Och som vi kan se vid besiktningarna har denna BMW M5 helt plötsligt tappat 20.000 mil.
Tyvärr är detta inget som personalen på besiktningsstationen anmärker på, utan de rapporterar bara in siffrorna som står i mätaren.
Gamla p-böter följer med bilen och som ny ägare kan du bli betalningsskyldig.
4. Kontrollera skulder
En lagändring som skedde 2014 innebär att skulder följer fordonet, inte ägaren. Trots att det gått lång tid är detta okänt för många – vilket kan bli väldigt dyrbart.
Skulder kan vara obetalda p-böter, trängselskatt och fordonsskatt. I värsta fall många tusentals kronor.
Det kan ju låta lite ologiskt att den person som orsakat skulderna inte är betalningsskyldig, utan kan komma undan genom att sälja fordonet och lyfta över skulderna på nästa ägare. Men syftet var att skydda staten mot så kallade ”bilmålvakter”.
En bilmålvakt kan stå som ägare till ibland tusentals fordon och har inga ekonomiska tillgångar som kronofogden kan driva in. Därmed ser staten aldrig röken av de obetalda skulderna.
Med hjälp av Biluppgifter.se kan du själv kontrollera om ett fordon har skulder. Tjänsten finns tillgängliga dygnet runt, alla dagar i veckan.
Tjänsten hos Biluppgifter är mycket enkel att använda. Det enda som krävs är att du har Swish-appen i din telefon.
Genom att knappa in registreringsnumret kan du se om det finns en skuld på ett fordon samt om skulden börjat gå till indrivning av Kronofogden. En skuldkontroll hos Biluppgifter kostar 39 kronor inklusive moms.
5. Vem är bilägare?
När du slår in registreringsnumret hos Biluppgifter ser du vem som äger fordonet, vilket är viktigt. Om du köper ett fordon från någon som inte är ägare kan du tvingas lämna tillbaka bilen till den riktiga ägaren. Och sen får du försöka få tillbaka pengarna på egen hand …
När du tittar på bilen och eventuellt bestämmer dig för ett köp behöver bilägaren identifiera sig, enklast med sitt körkort. Även du behöver identifiera dig för köparen.
Om bilägaren av olika anledningar är förhindrad eller inte vill sälja sin bil kan det ske via en annan person som fått fullmakt att sälja fordonet. Här rekommenderar vi starkt att ladda ner ett färdigt formulär för detta.
Säger din magkänsla att det är något konstigt med bilförmedlaren eller fullmakten – avstå då från köp. Om en bilaffär verkar för bra för att vara sann, då är den oftast inte heller det.
Motorlampan ska inte lysa – då finns ett allvarligt fel och bilen klarar inte besiktningen.
6. Provkör bilen
Om allting verkar bra så här långt är det dags att provköra bilen. Ägaren följer givetvis med, annars riskerar bilen att försvinna (motsatsen gäller om du ska sälja en bil, följ alltid med under provkörningen).
När du slår på tändningen och startar ska alla varningslampor slockna. Om motorlampan lyser kan det betyda dyrbara reparationer och bilen klarar inte besiktningen (2:a).
Lyssna efter konstiga ljud. Prova att bromsa rejält, bilen bör stanna snabbt och i en rak linje. Testa handbromsen. Gör fullt rattutslag och dra på lite lätt med gasen – hörs det ett knastrande ljud kan drivknutarna vara slitna.
Elektronikfel är tyvärr mycket vanligt. Testa därför alla knappar, fönsterhissar, radio, och alla andra elektriska funktioner. Slå på luftkonditioneringen till max kylning, vilket ska ge kall luft efter några minuters körning. På vintern så avfuktar AC:n. Att reparera en trasig luftkonditioneringen kan bli mycket dyrt. Acceptera inte ursäkter som ”bara att fylla på köldmedium” för då hade ju bilägaren själv kunnat göra detta.
Avsluta med att lyfta på motorhuven. Ser allting bra ut? Inga lösa kablar? Inget vätskeläckage? Kontrollera oljenivån. Att oljan är svart är naturligt, men den får inte vara brun för då har olja och vatten blandats.
Titta även under bilen. Om det droppar olja kan det bli dyrbart. Några vattendroppar från AC:n är däremot helt normalt.
Så här kan verktygen se ut, "låsmuttrarna", som behövs för att använda hjulmuttrarna.
7. Följer allting med?
Nu börjar du kanske närma dig ett köp? Då är det lätt att stressa iväg för att snabbt bli klar. Men det är några viktiga saker kvar att kontrollera och utföra.
Följer det med vinterhjul/sommarhjul? I vilket skick är dessa? Är däcken väldigt slitna är det dags för byte och det bör avspegla sig i priset. Kanske borde du därför pruta lite till på priset?
Tänk också på att hjulbultarna till sommar- respektive vinterhjul inte nödvändigtvis ser likadana ut. Fråga om det behövs två uppsättningar.
Finns båda nycklarna med? Nöj dig inte med ”Min fru har nyckeln på jobbet, jag postar den till dig sen.” Då vet du att nyckeln är bortslarvad. Att beställa eller tillverka en ny nyckel kan kosta allt från en femhundring till flera tusen kronor.
Har hjulen en speciell ”låsmutter”? Detta lilla specialverktyg används för att motverka stöld av hjul när bilen står parkerad. Saknas detta verktyg kan det i värsta fall kosta flera tusen kronor att fixa på en däckverkstad.
Finns reservhjul och domkraft i bilen? Dragöglan som behövs vid bogsering – följer den också med?
Att kopiera bilnycklar kan kosta flera tusenlappar, då de oftast innehåller elektronik.
8. Skriv ett kontrakt
Att köpa en bil privat skiljer sig ganska mycket från att köpa ett fordon hos en bilhandlare. Konsumentskyddet är betydligt starkare hos bilhandlaren.
En bilhandlare kan inte sälja ett fordon i ”befintligt skick” utan måste redovisa fel och avvikelser i en varudeklaration. Något sådant krav finns inte när man köper bil av en annan privatperson.
Vid privatköp gäller köplagen och det är upp till dig att undersöka bilen för att upptäcka eventuella fel. Därför är det viktigt att skriva ett köpekontrakt som undertecknas av både säljare och köpare.
Det finns flera färdiga köpekontrakt för bil hos annonssajter och även hos Konsumentverket (klicka för att ladda ner i nytt fönster).
Skulle det bli en tvist i efterhand underlättar det med ett köpekontrakt. Det kan även vara idé att använda sig av Blockets försäkringar vid bilköp – läs mer om villkoren på denna länk (klicka, öppnas i nytt fönster).
Swish är ett smidigt och snabbt sätt att överföra pengar vid bilköp.
9. Förbered betalningen
Om allting ser bra ut och ni är redo för affär så måste köpesumman gå från dig till säljaren. Men hur?
Säljaren lär inte släppa bilen till dig förrän pengarna syns på hans eller hennes konto. Därför behövs förberedelse.
Redan på telefon bör du fråga vilken bank som säljaren har. Har ni samma bank är det enkelt att överföra beloppet och summan bör synas direkt (hos nästan alla banker) på säljarens konto.
Har man olika banker kan överföringen ske samma dag, om den görs innan klockan 13:00 en vardag. Detta gäller i de flesta fall, men inte alla. Sker överföringen efter 13:00 så syns den först nästa ”bankdag” (vardag).
Har ni inte samma bank är det enklast att använda Swish. Även detta behöver kontrolleras innan du åker till säljaren för att titta på bilen. De flesta har och använder Swish, men helt säker kan man inte vara.
Swish är ett samarbete mellan de största bankerna i Sverige. Reglerna för maxbelopp skiljer sig åt mellan bankerna. Det är olika ”tak” och i de flesta fall måste man godkänna ett tillfälligt högre maxbelopp – vilket inte alltid är möjligt via mobiltelefonen utan måste göras med en dator.
Flera banker har satt de tillfälliga maxbeloppet till 150.000 kronor. Ska du köpa en bil under detta belopp så funkar alltså Swish. För högre belopp gäller banköverföring, kontanter eller check. Checker bör alltid kontrolleras av banken, vilket bara går under ordinarie öppettider.
Hoppsan! Påkörd redan på vägen hem med nya bilen. Men du har väl tecknat försäkring?
10. Försäkra bilen direkt
Innan du kör iväg ska registreringsbeviset del 2 skrivas under av säljaren och du skriver in dina uppgifter för att genomföra ägarbytet. Ni kan även använda er av Transportstyrelsens e-tjänst och då behövs BankID från säljaren. Om ni använder det fysiska pappret så behåller du detta som köpare och postar det så snart det går.
När allt är klart och du kör iväg är det lätt att glömma en mycket viktig detalj – försäkringen.
Tyvärr räcker det inte med ”jag fixar det när jag kommer hem.” Skulle försäkringsbolaget få in en skaderapport med samma datum som ägarbytet blir de misstänksamma direkt. Finns det oklarheter om bilen varit oförsäkrad eller försäkrad riskerar du att gå miste om ersättning.
Att bilen måste försäkras vet du alltså om innan köpet. Förbered dig genom att jämföra premiekostnaden från några olika försäkringsbolag. Ha telefonnumret redo för att kunna ringa försäkringsbolaget direkt efter köp.
Som regel gäller en försäkring i 12 månader och du kan inte ångra dig under tiden. Men det finns ett undantag i form av distansavtalslagen, som gäller om du tecknar försäkring via telefon. Men enklast är förstås att ha förberett sig och letat upp bästa försäkringen redan innan köpet.
Artiklar i samma ämne:
Din nästa bil kan ha skulder – så gör du skuldkontroll
Priserna på begagnat går ner – detta måste du veta vid bilköp
Konsumentköplagen förstärks – bättre skydd för begbilar