Dags att välja bra vinterdäck – och lära dig en ny regel och symbol

Dags att välja bra vinterdäck – och lära dig en ny regel och symbol

Lästid: 5 min

Har du bra och godkända vinterdäck? I höst gäller nya regler som du måste ha koll på för att undvika böter. Dessutom berättar vi hur du hittar de bästa däcken för vinterkörning.

Text: Pär Brandt

Hösten är här och även om vi stretar emot så blir det en vinter även denna säsong. Alltså dags att börja planera för vinterdäck.

Det är en stor fördel att vara ute i god tid. Längre fram i höst är köerna långa till däckverkstäderna och en del vinterdäck kan vara slutsålda.

Undersök dina vinterdäck och titta framför allt på slitaget. Vinterdäck måste ha ett mönsterdjup på minst 3 millimeter, annars är de olagliga.

Men vinterdäck bör kasseras innan dess, redan vid 4–5 millimeters mönsterdjup har mycket av de goda egenskaperna försvunnit. Med lågt mönsterdjup ökar risken för vatten- och slaskplaning – då tappar däcket helt kontakten med underlaget.

Regler, godkända, vinterdäck, alptopp/snöflinga, 3PMSF, M+S, dubbdäck, dubbfria, friktionsdäck, året-runt-däck, mönsterdjup, slitage, däcktester, Vi Bilägare, Teknikens Värld, ADAC.Dra handen över slitbanan – finns det något dubbutstick?

Finns det dubbutstick?

Har du dubbade vinterdäck är det inte bara mönsterdjupet som är viktigt utan också dubbarnas skick.

En del dubb kan ha lossnat och andra slitits ner helt. Då har dubbdäcken förlorat mycket av greppet på is.

Det finns verktyg för att mäta dubbutstick men enkel metod är att försiktigt stryka handflatan över däckmönstret. Dubbarna ska sticka ut och kännas i handen. Känner du ingenting är dubbarna helt nedslitna.

Utan dubbutstick och med mönsterdjup kring 5 millimeter eller mindre är det dags att investera i nya vinterdäck.

vinterdäck godkänt alptopp snöflingaTill vänster ser vi gamla M+S märkningen som från och med i höst ersätts av symbolen till höger, "alptopp/snöflinga". Eller 3PMSF som den egentligen heter.

Ny regel – detta gäller

Att dubbdäck är vinterdäck är ju självklart. Men samma självklarhet finns inte hos dubbfria däck och på detta område måste vi nu lära oss en ny regel.

Från och med 30 november (2024) är ett vinterdäck godkänt i Sverige om det blivit märkt med symbolen ”alptopp/snöflinga”, eller 3PMSF som det egentligen heter. Däck som saknar denna märkning är inte godkända och kan alltså leda till böter under den period som vinterdäckslagen gäller (1 december – 31 mars).

Det räcker inte längre att däck är märkta med symbolen M+S, ”Mud & Snow”, eller någon annan av varianterna med bokstäverna M och S.

Märkningen med M+S är ett gammalt lagkrav från USA där man i vissa delstater kräver sådana däck. Men vinteregenskaperna är i de flesta fall högst begränsade och inte alls anpassade till nordiskt klimat.

Regler, godkända, vinterdäck, alptopp/snöflinga, 3PMSF, M+S, dubbdäck, dubbfria, friktionsdäck, året-runt-däck, mönsterdjup, slitage, däcktester, Vi Bilägare, Teknikens Värld, ADAC.Continental AllSeasonContact 2 är ett "året-runt-däck", märkt med alptopp/snöflinga och därmed godkänt som vinterdäck. Men Conti har mycket bättre vinterdäck för nordiskt klimat.

Investera i säkerhet

Däck märkta med alptopp/snöflinga är förvisso godkända som vinterdäck, men det är ingen kvalitetsstämpel. Minimikraven för att uppnå märkningen alptopp/snöflinga är ganska små.

Istället bör du investera dina pengar i bra vinterdäck, utvecklade för det tuffa nordiska klimatet. Dubb eller dubbfritt? Det avgörs helt av var du bor i Sverige. Läs mer här: Vilka vinterdäck är bäst för mig – dubbade eller odubbade?

Visserligen finns det så kallade ”året-runt-däck” som är godkända med alptopp/snöflinga och de är rent juridiskt tillåtna under både vinter och sommar. Men de brukar sällan vara speciellt bra, framför allt inte på vintern.

Förra hösten konstaterade VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, att året-runt-däck har uselt bromgrepp och presterar allmänt dåligt.

Huvudregeln är densamma som alltid: sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern.

Regler, godkända, vinterdäck, alptopp/snöflinga, 3PMSF, M+S, dubbdäck, dubbfria, friktionsdäck, året-runt-däck, mönsterdjup, slitage, däcktester, Vi Bilägare, Teknikens Värld, ADAC.Kontrollera däcktrycket regelbundet, helst varje månad. 

Läs däcktesterna

Hur väljer jag då bra vinterdäck? En enkel fråga som för en gångs skull kan besvaras lika enkelt: läs motortidningarnas vinterdäcktester.

Det är framför allt tre svenska vinterdäcktester du ska läsa. Klicka på länken för att hoppa till artikeln.

• Teknikens Värld: Test av vinterdäck 2024/2025.

• Vi Bilägare: Test av dubbdäck 2024: Här är bästa vinterdäcket samt Test av friktionsdäck 2024: Här är bästa dubbfria vinterdäcket.

• Aftonbladet: TEST: Bästa & sämsta vinterdäcken 2024.

Samtliga dessa artiklar finns bakom betalvägg. De kostar alltså en slant att läsa men det är ett billigt sätt att göra ett välinformerat val.

En annan källa till mycket information om däck är den tyska bilistorganisationen ADAC. De testar dock mellaneuropeiska vinterdäck – inte nordiska vinterdäck. Dessa kontinentaldäck är gjorda för högre hastighet och är ofta bra på våta vägbanor, dock inte lika bra på snö och is som nordiska vinterdäck.

• ADAC vinterdäck tester.

Regler, godkända, vinterdäck, alptopp/snöflinga, 3PMSF, M+S, dubbdäck, dubbfria, friktionsdäck, året-runt-däck, mönsterdjup, slitage, däcktester, Vi Bilägare, Teknikens Värld, ADAC.Jo, i Sverige behövs bra vinterdäck!

Vinterdäck 1 dec – 31 mars

Vinterdäckslagen gäller under de fyra vintermånaderna december, januari, februari och mars. Sverige är ju väldigt avlångt, med stora skillnader i väderlek och temperatur, men det är samma datum för hela landet.

Kravet på vinterdäck gäller för personbilar, lätta och tunga lastbilar samt lätta och tunga bussar – dessutom på släpvagnar som dras av dessa fordon.

Vinterdäckslagen gäller även för fordon som är registrerade i utlandet, när de framförs i Sverige.

Regler, godkända, vinterdäck, alptopp/snöflinga, 3PMSF, M+S, dubbdäck, dubbfria, friktionsdäck, året-runt-däck, mönsterdjup, slitage, däcktester, Vi Bilägare, Teknikens Värld, ADAC.Många vill ha en längre period för dubbdäck, men så ser det inte ut att bli.

Dubbdäck 1 okt – 15 april

Dubbdäck får användas från 1 oktober till 15 april. Återigen är det samma datum för hela landet, från Ystad till Haparanda.

Även här gäller sunt förnuft. Ska man köra på platser där det råder vinterväglag är dubbdäck tillåtna, även utanför perioden 1 oktober – 15 april. Dubbdäck är även tillåtna om man är på väg till områden med vinterväglag, till exempel vid en skidresa från södra till norra Sverige.

Dubbfria vinterdäck har ingen speciell lagstiftning och kan därmed användas året runt.

Det finns ingen ”sommardäckslag” som tvingar bilar att använda sommardäck, även om det skulle behövas. Nordiska dubbfria vinterdäck har betydligt längre bromssträcka, speciellt på våta vägar.

Regler, godkända, vinterdäck, alptopp/snöflinga, 3PMSF, M+S, dubbdäck, dubbfria, friktionsdäck, året-runt-däck, mönsterdjup, slitage, däcktester, Vi Bilägare, Teknikens Värld, ADAC.Det är polisen som avgör om det råder vinterväglag eller ej. Men här råder det ingen tvekan!

 

Mer info om vinterdäck:


Transportstyrelsen säger nej till längre period för dubbdäck

Statligt institut varnar för året-runt-däck – har uselt bromsgrepp

Vilka vinterdäck är bäst för mig – dubbade eller odubbade?

”Högre böter för de som kör med sommardäck på vinterväglag”

Byta till vinterdäck – polisens datum, regler och undantag

Polismyndigheten: Vinter- och sommardäck

Transportstyrelsen: Vinterdäck

Bilköparguiden: Dags för vinterdäck – dessa regler och datum gäller

Bilköparguiden: Guide: Så köper du dina däck online – och sparar pengar

Bilköparguiden: Roliga och viktiga fakta om däck – bilens bästa vän