Text: Pär Brandt
För många bilägare är det nu aktuellt att skifta hjul. Vinterdäcken ska av och sommardäcken på.
Men det brukar alltid uppstå frågetecken om vilka regler och datum som gäller. Här nedan har vi samlat de vanligaste frågorna med både svar och förklaringar.
Enkel regel: vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren.
Vinterdäckslag: 1 december – 31 mars
I Sverige har vi krav på vinterdäck under de fyra vintermånaderna december, januari, februari och mars. Kravet på vinterdäck gäller för personbilar, lätta och tunga lastbilar samt lätta och tunga bussar – dessutom på släpvagnar som dras av dessa fordon.
Hösten 1999 infördes vinterdäckslagen. Motivet bakom lagstiftningen var att få ner antalet allvarliga olyckor.
Vinterdäckslagen gäller även för fordon som är registrerade i utlandet, när de framförs i Sverige.
Dubbdäck är tillåtna: 1 oktober – 15 april
Även här gäller sunt förnuft. Ska man köra på platser där det råder vinterväglag är dubbdäck tillåtna, även utanför perioden 1 oktober – 15 april. Dubbdäck är även tillåtna om man är på väg till områden med vinterväglag, till exempel en skidresa norrut.
Dubbfria vinterdäck har ingen speciell lagstiftning och kan därmed användas året runt. Men även om det är lagligt är dubbfria vinterdäck inte lämpliga på sommaren då de har sämre egenskaper och har betydligt längre bromssträcka, speciellt på våta vägar.
I det här fallet råder inget tvivel om att det är vinterväglag.
När är det vinterväglag?
Vinterväglag bestäms av polisman på plats. Inte av dig som bilförare.
Skulle varje bilförare själv få avgöra vad som är vinterväglag skulle det bli ganska rörigt. Och många olika tolkningar, sannolikt.
Men med detta sagt så ska du som bilförare givetvis använda sunt förnuft. Ska du köra till stugan i helgen och vet att på söndag finns det risk för snö – då är det förstås bäst att behålla vinterdäcken på, även om det inte fanns någon is på fredagen.
Vinterdäck på sommaren leder till längre bromssträcka. Använd sommardäck på sommaren!
Vinterdäck på sommaren?
Att köra på dubbfria vinterdäck under sommaren är inte olagligt. Men olämpligt, till och med mycket olämpligt.
Dubbfria, nordiska vinterdäck har bra egenskaper på snö och is. Men de är inte alls lika bra på våta vägar – jämfört med sommardäck.
Vår starka rekommendation är att sommardäck har man vår, sommar och höst. Vinterdäck använder man vintertid, när temperaturen sjunker under 5 plusgrader.
Trots detta är det cirka 7 procent av alla bilar i Sverige som kör på vinterdäck, även sommartid. Statistik från Trafikverket visar att 17 procent av alla bilar som var inblandade i allvarliga trafikolyckor under sommartid – som ledde till dödsfall – hade vinterdäck monterade. Det visar med all tragisk tydlighet att vinterdäck under sommartid leder till fler dödsolyckor.
Vilka däck ska jag ha på släpet?
Du ska ha samma typ av däck på släpet som dragbilen har. De datum och regler som gäller för vinterdäck på personbilar gäller också för släp. Och på sommaren har man naturligtvis sommardäck även på släpet.
På ett vinterdäck (som bilden) ska mönsterdjupet vara minst 3,0 millimeter. På sommardäck 1,6 millimeter.
Vilket mönsterdjup är lagligt?
På sommaren måste däcken ha minst 1,6 millimeters mönsterdjup. På vinterdäck, under perioden 1 december till 31 mars, är kravet 3,0 millimeter.
Mönsterdjupet är viktigt för att däcken ska kunna tränga undan vatten, och på vintern snöslask. Om vattnet inte trängs undan lyfter däcket från vägbanan och bilen vattenplanar.
Av ovan nämnda skäl rekommenderas inte att vänta med byte tills däcken nått den lagliga gränsen för mönsterdjup. Ju mindre mönsterdjup, desto större risk för vattenplaning.
Varför just 1,6 millimeter och inte 1,5 millimeter? Det är faktiskt en kvarleva från äldre tider då man mätte i tum. 1,6 millimeter är 1/16-dels tum. Ett annat exempel är fälg- och däckdiameter, som fortfarande mäts i tum.
Symbolen till vänster kallas för "alptopp-snöflinga" och visar att däcket klassas som vinterdäck.
Vad räknas som vinterdäck?
Definitionen av vad som ska betraktas som vinterdäck ändrades för några år sedan. Tidigare gjorde däckbranschen listor med ”godkända” vinterdäck.
Men idag är det en symbol på däcksidan som visar om däcket är godkänt som vinterdäck. Symbolen kallas populärt för ”alptopp-snöflinga” eftersom den har ett sådant utseende. Det korrekta namnet är 3PMSF.
Många lever i villfarelsen att däck med beteckningen ”M+S” (Mud and Snow) är godkända vinterdäck. Så är det ibland, men långt ifrån alltid. Saknas 3PMSF-symbolen på ett M+S däck är det inte godkänt på vintern.
Vad räknas som sommardäck?
De som arbetar i däckbranschen vet att ett sommardäck är utvecklat för att ha bra egenskaper på sommaren. Men egentligen finns det ingen definition eller märkning av sommardäck.
Förenklat kan man säga att sommardäck är alla däck som inte är vinterdäck. Men följ vår starka rekommendation: sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern!
Finns det en sommardäckslag?
Det finns ingen sommardäckslag, även om det borde finnas. Som vi berättade tidigare visar statistik från Trafikverket att bruket av vinterdäck under sommartid leder till fler dödsolyckor.
Någon större debatt om behovet av en sommardäckslag finns inte. Därför är det inte sannolikt att vi inom överskådlig tid får en sådan lag – även om den skulle minska antalet dödsolyckor och allvarligt skadade.
Med en bra domkraft och ett långt skaft kan man slå världen med häpnad.
Kan jag skifta hjul själv?
Absolut. Men det krävs rätt verktyg och en del kunskap för att kunna skifta hjul på ett korrekt och säkert sätt.
Är du det minsta osäker på hur man gör så är det bättre att lämna över hjulskiftet till en yrkeskunnig person.
Hur förvarar jag vinterhjulen?
Däck åldras inte märkbart, år till år. Det man ska undvika är höga temperaturer.
Riktigt gamla däck, som är 10–15 år, har dock åldrats på ett sätt som gör att deras prestanda försämrats. Men som regel slits däcken ut innan de nått en sådan hög ålder.
Tänk på att lösa hjul inte omfattas av bilförsäkringen, utan skyddas av hemförsäkringen. Många försäkringsbolag har krav på att hjulen inte får förvaras i källar- eller vindsförråd dit andra personer har tillträde. Skulle hjulen bli stulna under sådana förhållande får man ingen ersättning. En ny uppsättning hjul, med fälg och däck, kostar ganska mycket.
Fler artiklar om sommardäck
Avslöjande sommardäcktest: ”Det går att spara åtskilliga tusenlappar”
Så väljer du bäst och billigast sommardäck – läs testerna
Rätt däcktryck sparar tusenlappar – och miljön
Dags för sommardäck – dessa regler och datum gäller
Behöver du nya sommardäck? Här är allt du måste veta!
Guide: Så köper du dina däck online – och sparar pengar
Roliga och viktiga fakta om däck – bilens bästa vän