Dystert årsrekord – dieseln kostar åter över 26 kr/l

Dystert årsrekord – dieseln kostar åter över 26 kr/l

Lästid: 4 min

Tyvärr har dieselpriset idag klättrat över 26 kronor per liter, den högsta nivån i år. Hoppet står nu till att regeringen sänker skatten och reduktionsplikten, som man lovat. Då kan dieselpriset sjunka med 5–6 kr/l, men först efter årsskiftet.

ARTIKELN UPPDATERAD FREDAG 15 SEPTEMBER

Text & foto: Pär Brandt

Det är många ägare av dieselbilar som suckar tungt när de tankar bilen. Priset på diesel steg under torsdagen med 20 öre per liter och är därmed – ännu en gång – över 26 kr/l.

Tyvärr fortsatte ökningen under fredagen. Bensinen höjdes med 40 öre per liter och dieseln med 30 öre. Bensin kostar därmed 21:69 kr/l och dieseln 26:46 kr/l.

Så här höga priser på diesel har vi inte sett sedan hösten 2022. Då var dieselpriset över 28 kr/l som mest och bensinen kostade en bit över 22 kronor per liter.

Orsaken till de höga bränslepriserna är en minskad oljeproduktion samtidigt som den globala efterfrågan ökat. Intresseorganisationen Opec håller nere produktionen för att på det sättet höja priserna.

Sanktionerna gör att tillgången på rysk olja är obefintlig för de flesta i västvärlden. Ryssland har – hur konstigt det än låter – brist på diesel och har därför stoppat all export. Det påverkar även de globala priserna, som ökar.

Tyvärr finns det få tecken på att priserna sjunker i höst. Snarare kan prisuppgången fortsätta och sannolikt hålla i sig en bit in i nästa år.

Höga bränslepriser påverkar även inflationen då transporter och lantbrukets produktion blir dyrare.

Kommer ni ihåg hösten 2022? Högsta priserna någonsin på bränsle, i Sverige.

Sänkt reduktionsplikt

För svenska bilister står nu hoppet till att regeringen uppfyller att sänka reduktionsplikten och även sänka skatten.

I maj meddelade Tidöpartierna att man ska sänka reduktionsplikten, alltså inblandningen av biobränslen. De gör störst skillnad på dieselpriset, som skulle kunna sänkas med så mycket som 5:50 kr/l.

I bensinen ska man minska mängden etanol, men där handlar det inte om mer än någon 50-öring mindre i bensinpris.

Minskningen av reduktionsplikten ska ske ”efter årsskiftet” men exakt när det är praktiskt möjligt att genomföra ändringen har inte angetts.

Sänkt skatt på bränsle

När regeringen 7 september presenterade en del av sin höstbudget föreslogs lägre skatt på både diesel men framför allt bensin.

Budgetförslaget innebär att bensinskatten sänks med 1:64 kronor per liter, dieselskatten med 43 öre per liter. Sänkningarna ska ske vid årsskiftet.

Sammantaget innebär det alltså nära 6 kronor lägre dieselpris per liter, och nästan 2 kr/l lägre bensinpris. Men i båda fallen kan priserna fortsätta att öka fram till årsskiftet, vilket gör att en del av sänkningarna äts upp – eller åtminstone upplevs som mindre.

Som jämförelse kan vi titta tillbaka på början av maj. Då kostade dieseln runt 20:50 kr/l och bensinen låg strax under 19 kronor per liter. Idag är priset för diesel 26:46 kr/l och 21:29 för bensin, enligt Circle K.

Fler detaljer lär vi få 20 september, då regeringen presenterar sin budget för riksdagen. Tillsammans med stödpartiet Sverigedemokraterna har regeringen en majoritet i riksdagen och då lär det inte bli några problem att få budgeten godkänd.

Ska du välja diesel eller bensin? Satsa på elbil istället!

Diesel eller bensin? El!

De senaste årens höga dieselpriser har gjort att värdet på dieselmodeller sjunkit. En modern dieselbil kan förvisso gå snålare än motsvarande bensinbil – men när priset skiljer så mycket vid pump så blir dieselbilen ändå en dålig affär.

Men förhållandet mellan diesel och bensin kan förändras, om nu regeringens löften realiseras efter årsskiftet. Framför allt är det ju dieselbränslet som ser ut att bli väsentligt billigare.

Här finns en möjlighet för den som vill chansa och köpa en ”billig” dieselmodell idag och sedan se andrahandsvärdet öka efter årsskiftet.

Den som verkligen vill sänka sina driftkostnader ska dock satsa på elbil. Det mesta pekar på relativt stabila elpriser framöver och då fortsätter det att vara ungefär hälften så billigt att ”tanka” el hemma, jämfört med diesel och bensin.

En laddhybrid kan vara en kompromiss för de som ännu inte är redo att ta steget till elbil. Då kan man förmodligen sköta den dagliga jobbpendlingen med eldrift och slipper räckviddsångest på långfärderna till stugan eller släkten.

Eller varför inte satsa på billig privatleasing? I höst finns det några riktigt bra erbjudande (klicka för att läsa mer).

 

Lär dig mer och gör rätt val

För dig som vill göra ett bra val av bil har vi några guider som kan hjälpa till. Klicka på länkarna nedan för att lära dig mer.

Lågkonjunktur förändrar bilhandeln – här är vinnare och förlorare

Passa på i höst - nu är privatleasing riktigt hett igen

Diesel och bensin stiger – välj rätt bränsle för din nästa bil

Så finansierar du din bil – spara stora pengar

10 viktiga punkter du måste kolla vid köp av begagnad bil

Din nästa bil kan ha skulder – så gör du skuldkontroll

Dyster prognos för diesel – dags att välja annat?

Priserna på begagnat går ner – detta måste du veta vid bilköp