Text: Pär Brandt
Lågkonjunktur, inflation och hög ränta har fått många att vänta med bilköpet. Det säljs fortfarande en hel del bilar till företag – förmånsbilar – men det är privatköpen som bromsar in kraftigt.
Det märks speciellt på försäljningen av elbilar, som de senaste åren främst köpts av privatkunder. Andelen elbilar minskar nu, efter att tidigare ökat kraftigt.
Svängningarna på marknaden har inte varit blixtsnabba men de har delvis dolts av att bilindustrin haft brist på komponenter under några år. Det har funnits ett uppdämt behov, men idag är efterfrågan allt mera mättad.
Stora lager av bilar gör att kampanjpriser blivit mer norm än undantag. Funderar du på att köpa en ny bil finns det många förmånliga erbjudande och det gäller även för de som funderar på att privatleasa en bil.
Kan vi vänta oss ännu lägre pris på Ford Mustang Mach-E under 2024?
Nya varumärken
Det har ju inte undgått någon att vi fått många nya varumärken på bilmarknaden, merparten kinesiska. Att etablera ett nytt varumärke tar tid och ännu svårare blir det under en lågkonjunktur.
Ett snabbt sätt att få kundernas uppmärksamhet är att erbjuda låga priser. Det var så som MG fick in en fot på den svenska marknaden och idag har en marknadsandel på 2,7 procent. Kan låta lite men exempelvis är Peugeots andel 3,0, Nissan ligger på 1,7 och Polestar på 1,3 procent.
På liknande sätt försöker nu kinesiska BYD att etablera sig i Sverige. Under 2022 sålde BYD inte en enda bil, men hittills under 2023 har man levererat 2.500 bilar och uppnått en marknadsandel på 1,2 procent. På endast ett år har alltså BYD vuxit till samma storlek som Polestar när det gäller nyregistreringar.
Trögare har det gått för premiumtillverkaren Nio. Hittills i år har man bara registrerat 143 bilar och uppnått en marknadsandel på blygsamma 0,1 procent. Men som många andra kinesiska tillverkare ser Nio långsiktigt på sin satsning i Sverige.
Letar du efter attraktiva kampanjpriser och låg kostnad för privatleasing? Då är det mest sannolikt att du hittar dessa hos de nya varumärkena som vill slå sig in på den svenska marknaden.
Sjunker nybilspriserna blir även begagnade elbilar billigare. Bilar hos Ridermark Bil i Länna.
Elbilarna bromsar in
Branschorganisationen Mobility Sweden (tidigare Bil Sweden) skruvade i juni ner sin prognos för elbilar. Man trodde att andelen elbilar skulle hamna på 40 procent under 2023, men nya siffran är 35 procent.
Mobility Sweden tror att orsakerna till nedgången är hushållens minskade köpkraft och borttagandet av klimatbonusen i november 2022. Över en natt försvann bonusen på 70.000 kronor.
Elbilarnas tillväxt har varit påtaglig de senaste åren och den lär fortsätta, men inte fullt lika snabbt som många i bilbranschen tidigare trodde. Kurvan pekar fortsatt uppåt, men med försiktigare vinkel.
Det här är en global trend som märks inte minst i Nordamerika. Elbilarna ”står kvar på gården” och behöver kraftiga rabatter för att hitta köpare.
Även Elon Musk har varnat för lägre försäljning av elbilar, vilket fick Teslas aktiekurs att dyka brant nedåt tidigare i höst. Vad många biltillverkare nu fruktar är att Tesla återigen ska sänka sina priser och på det viset köpa sig en större andel av marknaden.
Mättad marknad, stora lager och risk/chans för prissänkningar skapar ett gynnsamt läge för de som planerar att köpa elbil. Speciellt under 2024, om man kan ha lite is i magen och se om priserna går nedåt.
Nästa år, 2024, ser ut att bli riktigt tufft för bilhandeln.
2024 blir ett stålbad
Statliga Trafikanalys har i uppdrag av regeringen att göra prognoser som kan hjälpa beslutsfattare inom transportpolitiken. Deras prognos för bilförsäljningen under nästa år, 2024, är mycket dyster:
”Under 2024 väntas nyregistreringarna nå sin lägsta nivå sedan 2009, för att 2025 och 2026 öka något till följd av ett förbättrat makroekonomiskt läge,” skriver Trafikanalys (klicka på länk för att öppna nytt fönster).
I konkreta siffror så tror Trafikanalys att det registreras 265.000 nya personbilar under 2024. Störst blir nedgången hos elbilarna, från 125.000 i år till cirka 92.000 under 2024.
Slår denna prognos in väntar ett stålbad i bilhandeln. Sedan 2019 har nybilsförsäljningen gått nedåt och man har försökt att kompensera med inkomster från begagnathandeln. Men det är sannolikt många bilhandlare – och generalagenter – som tvingas ta tuffa beslut nästa år.
För att hålla igång försäljningen kan det därför komma nya, förmånliga erbjudande under 2024. De som trots allt har råd att köpa bil kan göra bra affärer nästa år!
Fler artiklar i samma ämne: