Text: Pär Brandt
När branschorganisationen Mobility Sweden (tidigare Bil Sweden) summerar 2023 är det en mycket blandad bild som återges. Det finns både vinnare och förlorare i bilbranschen – något som du kan utnyttja till din fördel.
Volvo har i många decennier varit den bästsäljande biltillverkaren i Sverige men kungakronan kom på sned under fjolåret. Under fyra månader, juni–september, var det istället Volkswagen som sålde flest bilar.
Enstaka månader har VW tidigare kunnat slå Volvo, med liten marginal, men 2023 var första gången som man fick en lång svit på toppen.
Dessutom brukar det alltid vara Volvo som erbjuder den mest populära bilmodellen, oftast en kombi. Men även på detta område fick Volvo stryk, mest populär var Tesla Model Y med 16.400 registreringar.
Volvos bästa modell blev XC40 med 13.600 nybilsregistreringar under 2023, följd av XC60 med 11.600 exemplar. Bästa Volvokombin hittar vi först på åttonde plats, V60 och S60 fick 5.500 registreringar och det är en minskning med 36 procent.
Volvo slutar snart att sälja bilmodeller med dieselmotor, vilket (oturligt nog) sammanfaller med att dieseln nyligen blev 4 kronor billigare per liter. Framtidshoppet för Volvos del är nya elbilen EX30 som börjar levereras i Sverige under våren. Globalt gick det dock bra för Volvo Cars, under 2023 satte man nytt rekord med 708.716 levererade bilar.
Elon Musk, vd hos Tesla, bråkar med svenska fackförbund men säljer ändå rekordmånga bilar.
Tesla i topp
Tesla fortsätter alltså att klättra uppåt på den svenska marknaden, även om 2023 mest innehöll rubriker om konflikten med fackförbundet IF Metall. Det har bland annat inneburit svårigheter med att leverera bilarna till kund.
Trots leveransproblemen ökade Tesla med 121 procent under 2023 och 20.300 bilar registrerades. Men eftersom Tesla har ganska få modeller räckte det ”bara” till en 5:e plats i tabellen.
Volvo toppade med 41.300 bilar, följt av Volkswagen på 32.700 bilar och Kia levererade 24.400 bilar. Toyota knep fjärdeplatsen strax efter Kia med 23.400 bilar.
Flera av tillverkarna som Volvo, Kia, Polestar och Lynk & Co tappade rejält i försäljning under 2023. Seat tappade hela 57 procent men kunde glädjas åt att systermärket Cupra tog igen en hel del. Ford hade det riktigt tufft då försäljningen sjönk med 38 procent.
Ett av de nya varumärkena som verkligen utmärkte sig under fjolåret är kinesiska BYD, som ökade med 217 procent och registrerade 3.450 bilar. Även globalt går det bra för BYD som säljer ungefär lika många elbilar som Tesla.
Svensk bilhandel står inför ett nattsvart 2024. Hur ska det gå?
Ett nattsvart år
Mobility Swedens prognos för 2024 är att det registreras 240.000 nya bilar. Det ska jämföras med fjolårets 289.665 nybilsregistreringar och om den förutsägelsen stämmer innebär det en nedgång med 17 procent.
Historiskt sett är 240.000 bilar mycket lågt. Inom bilhandeln brukar man säga att allting under 300.000 är en katastrof. Senast det gick så dåligt att sälja nya bilar var 2009 (213.000 bilar), då bank- och finanskrisen gjorde att alla höll hårt i de få slantar man hade.
För att hålla uppe försäljningen kan vi konsumenter förvänta oss olika kampanjer. Som redan nämnts är det flera biltillverkare som tappat betydande marknadsandelar och sannolikt är beredda att kämpa hårt för att få tillbaka sin del av kakan. Exempel på detta är Volkswagen som sänkte priserna på sina elbilar under hösten och laddade på mer utrustning. Efter årsskiftet sänkte Renault priset på Megane E-Tech med 80.000 kronor och fler liknande kampanjer är att vänta.
Ett sätt att rulla ut bilar ur hallen är att erbjuda förmånlig privatleasing, sannolikt i kortare tidsintervall än de 36 månader som är brukligt. Bilarna går sedan tillbaka till begagnathallen där det är lättare att göra en vinst – eller åtminstone en inte fullt lika kraftig förlust.
Biltillverkarna har i allmänhet ingen komponentbrist längre och kan köra produktionen i full fart. Men minskar efterfrågan så måste man införa olika kostsamma neddragningar. Det gör att även biltillverkarna kan tänka sig att stimulera nybilsförsäljningen och åtminstone tillfälligt sänka sina marginaler.
Ska du köpa eller privatleasa en ny bil kan det vara en fördel att avvakta lite och se vilka erbjudande som dyker upp under 2024.
Ford Mustang Mach-E är en trevlig bil på många sätt, men hur går försäljningen under 2024?
Färre elbilar säljs
Ett trendbrott under 2024 – enligt Mobility Swedens prognos – är att andelen elbilar går ner. Under 2023 utgjorde elbilarna 39 procent av den totala försäljningen. Men i år tror man att andelen elbilar sjunker till 35 procent.
Tidigare har det varit privatkunderna som drivit på övergången till elbilar, men den delen är numera iskall. Istället är det företagsköpen – förmånsbilarna – som håller uppe försäljningen av elbilar.
”Det är bra att regeringen vill satsa på utbyggnad av laddinfrastruktur men för personbilar är det inte längre ett stort hinder när det kommer till köp av elbil,” säger Mattias Bergman på Mobility Sweden.
”Vi ser i våra undersökningar att det är priset, där den borttaga klimatbonusen har bidragit, som är de främsta skälen till att skjuta upp bytet till elbil. Laddinfrastrukturen upplevs som ett allt mindre problem.”
Bland privatkunderna är det Kia (10,5 %) som är det mest populära varumärket, följt av Volkswagen (10,5 %) och Toyota (10,5 %).
Tittar man på tjänstebilar så blir fördelningen annorlunda. Volvo står för 24 procent, Tesla är tvåa med 13 procent och Volkswagen strax därefter med 12 procent.
Källor
Mobility Sweden: Under 2023 bromsade elektrifieringstakten in och förväntas minska under 2024
Vroom: Bilmarknaden december 2023
Artiklar i samma ämne: