Text: Pär Brandt
I den här artikeln får du värdefulla tips som hjälper dig att välja de bästa sommardäcken till din bil. Däck må vara runda, svarta och till synes tråkiga men de är framför allt en investering i säkerhet.
Väljer du rätt däck går det även att spara pengar i form av minskat slitage och lägre bränsleförbrukning. Det gäller att se bortom inköpspriset och istället räkna på totalkostnaden.
Den sista punkten vi ska tipsa om är buller och komfort. Här gäller det att välja noga för att hitta de däck som passar just din bil bäst.
Till vänster Linus Pröjtz och Ruben Börjesson från Teknikens Värld, till höger Nils Svärd på Vi Bilägare. Båda tidningarna utför årliga däcktester.
Läs däcktesterna
Däck är som sagt runda och svarta, men i övrigt är skillnaderna stora. Därför blir valet av däck mycket viktigt, det påverkar både säkerhet och ekonomi.
Enda sättet att få reda på skillnaderna är att läsa de däcktester som görs varje år. I Sverige är det framför allt tidningarna Teknikens Värld och Vi Bilägare du bör hålla koll på.
Däcktester är väldigt dyra att utföra och därför är som regel inte däcktesterna öppna, utan ligger bakom en betalvägg. Kostnaden för att låsa upp en artikel är dock blygsam och en bra investering som hjälper dig att välja rätt däck för din bil.
Den tyska bilistorganisationen ADAC gör omfattande däcktester varje år och dessa artiklar är faktiskt öppna (klicka på länken för att hoppa dit i nytt fönster). Om din tyska är lite ringrostig kan du använda översättningsfunktionen i exempelvis webbläsaren Chrome och på så sätt få en bra överblick.
ADAC bedömer inte bara däckens egenskaper utan mäter också miljöprestanda. Inte minst däckslitaget är viktigt och det är ett område som få tidningar bedömer eftersom det är så kostsamt och tidskrävande.
Kort bromssträcka på våta vägar är en viktig egenskap.
Investera i trygghet
Det händer inte ofta, men ibland måste du ställa dig på bromspedalen eller göra en snabb undanmanöver. Det är då skillnaderna märks mellan bra och mindre bra däck.
De viktigaste egenskaperna är därför bromssträcka på torr och våt asfalt samt våtgreppet. Dessa egenskaper ska du inte kompromissa med.
Flertalet tidningar tillämpar så kallade ”viktade betyg” i sina däcktester. Det innebär att till exempel bromssträcka har en större betydelse för totalbetyget än buller.
De viktade betygen gör att du inte behöver studera alla egenskaper i detalj, vilket ju tar en del tid. Välj istället bland de 3–4 däck som placerar sig bäst i testet, då får du en bra mix av trygga och säkra egenskaper.
Väldigt mycket av en bils egenskaper hänger på hur bra däcken presterar. Därför är det ingen tillfällighet att premiumdäck sitter originalmonterade på nya bilar.
Undvik budgetdäck
De dyraste däcken behöver inte alltid vara bäst. Men motsatsen gäller oftast – de billigaste däcken är sämst!
Lågt inköpspris brukar innebära att tillverkaren valt mindre bra material och inte lagt speciellt mycket tid på produktutveckling. Då blir egenskaperna ojämna och i bästa fall medelmåttiga.
En dålig egenskap kan vara slitage, vilket märks först långt efter inköpet. Budgetdäck må vara billiga i inköp men är något du bör undvika då de presterar dåligt och har en dålig totalekonomi.
Rullmotståndet har ett betyg från A till E. Välj lättrullade däck!
Välj lättrullade däck
Att rulla ett däck kräver en viss mängd energi, vilket bland annat beror på att däcksidan trycks ihop vid kontakt med vägen. Rullar däcken lätt förbrukas mindre bränsle, eller el om det är en elbil.
Industrin har lagt mycket möda på att skapa lättrullade däck, eftersom det är en egenskap som biltillverkarna har högst upp på sin önskelista.
Alla däck som säljs i Europa har en så kallad EU-etikett, som på bilden ovan. Där anges hur lättrullat däcket är i 5 nivåer, från A till E. Bästa betyget är A.
När du ska köpa nya däck är det viktigt att de är så lättrullade som möjligt eftersom det påverkar totalekonomin högst påtagligt. Mycket mer än de flesta bilister förmodligen är medvetna om.
För en bilist som kör runt 1.500 mil om året kan några betygsklassers skillnad ge en bränslebesparing på cirka 500 kronor om året. Och går vi från de sämsta till de mest lättrullade däcken, då kan det handla om upp till 1.500 kronor per år.
Om däcken snabbt slits ner innebär det en dålig totalekonomi.
Lågt slitage sparar pengar
Att konstruera bra däck med trygga egenskaper – som dessutom inte slits så snabbt – är mycket svårt. Det går att ta genvägar, men då sker det ofta på bekostnad av slitaget.
Det innebär att de där budgetdäcken, som verkar vara ett prisvärt alternativ, inte alls är bra då de i värsta fall har en halverad livslängd.
Tittar vi på tyska ADAC:s senaste sommardäcktest är det väldigt stora skillnader mellan sämsta och bästa däcken när det kommer till slitage. Vredestein Ultrac hade en beräknad livslängd på 2.700 mil medan Kumho Ecsta HS52 rullade 6.900 mil!
Just när det gäller slitage ser vi i ADAC:s test att de välkända däcktillverkarna – de så kallade premiummärkena – presterar bäst. Premium kostar lite mer i inköp, men lönar sig i längden.
Det här är Goodyears metod att dämpa däckbullret. Insidan på däcket har en remsa av "skumgummi".
Vilka däck bullrar minst?
I Sverige har vi en ovanligt grov asfalt som skapar en hel del buller. Det räcker att man åker av bron till Köpenhamn så blir det märkbart tystare i bilen.
Bilar är ljuddämpade olika mycket. Lite förenklat kan man säga att billigare bilmodeller har sämre dämpning än de dyrare.
Upplever du din bil som bullrig är det en god idé att välja däck med ett lågt dB-värde. Det står på EU-etiketten men flertalet tidningar som utför däcktester betygsätter även buller och upplevd komfort.
En relativt ny teknik som flera däcktillverkare lanserat är en typ av invändig ”skumgummi” i däcken. Den här typen av bullerdämpningen fungerar riktigt bra, även om det kostar lite extra.
Tekniken kallas för ”Noise Canceling System” och de olika tillverkare har sina egna namn. Som PNCS (Pirelli), ContiSilent (Continental), K-Silent (Kumho), SoundComfort (Goodyear), Acoustic Technology (Michelin), Sound Absorber Technology (Hankook) och Noise Shield Technology (Dunlop).
I det här sammanhanget ska man också komma ihåg att ju bredare däck, desto mer buller blir det.
Däcktrycket påverkar både säkerhet, komfort och ekonomi. Håll koll!
Håll koll på däcktrycket
Däcktrycket är mycket noggrant utprovat av biltillverkaren för att ge en bra kompromiss mellan säkra vägegenskaper, lågt rullmotstånd och god komfort.
Av den anledningen bör man inte själv experimentera med däcktrycket. Det är biltillverkarens rekommenderade tryck som gäller och dessa anges i manualen. Ibland finns det också klistermärken med siffrorna i dörrarna, dörrstolparna eller på insidan av tanklocket.
Mätningar som gjorts av biltidningen auto motor & sport visar att en sänkning av rekommenderat däcktryck med 0,5 bar gav 3–4 procent högre bränsleförbrukning. Om trycket låg 1,0 bar under rekommenderad nivå ökade förbrukningen med det dubbla, alltså 6–8 procent.
Om vi tänker oss en bil som går 2.000 mil om året med 0,5 bar för lågt däcktryck, och i snitt drar 0,75 l/mil, kan det innebära en högre bränslekostnad på cirka 1.200 kronor per år.
För lågt däcktryck ökar dessutom slitaget på däcken. Att hålla kolla på däcktrycket kan alltså vara ett mycket bra sätt att spara pengar.
Mer om sommardäck: