Text: Pär Brandt
Från toppen till botten. På något annat sätt kan man inte beskriva det magplask som Jeep Avenger gör i säkerhetsorganisationen Euro NCAP:s senaste krocktest.
Med bara tre av fem möjliga stjärnor betecknar Euro NCAP krocksäkerheten hos Jeep Avenger som endast ”medelmåttig”. Extra märkligt då Jeep Avenger är byggd som en familjebil men uppvisar dåliga resultat för barn i sidokrocktestet.
Enligt Euro NCAP visar krockresultaten att tillverkaren Stellantis – som äger Jeep – saknar ambition att uppnå en hög säkerhet. En biltillverkare bör aldrig tumma på säkerheten eftersom det skadar varumärket, enligt Euro NCAP.
Även senaste generationen Dacia Duster får det medelmåttiga betyget tre stjärnor. Det var dock väntat då tidigare modeller från Dacia floppat rejält med bara en eller två stjärnor. De som trots allt väljer en Dacia vet på förhand att krocksäkerheten är betydligt sämre än hos många av konkurrenterna.
Den tredje bilmodellen med bara tre stjärnor är nya versionen av Suzuki Swift. Där var betygen svaga för både vuxna och barn.
Xpeng är en ung biltillverkare men nya G6 visar att man lär sig snabbt.
Renault sänker ribban
En annan biltillverkare som överraskade Euro NCAP negativt var Renault. Detta med bakgrund av att Renault var en av de första biltillverkare som oavsett modell siktade på maximala fem stjärnor.
Ända sedan 90-talet har Renault fått beröm av Euro NCAP men när man nu testade Captur och Symioz blev det bara fyra stjärnor.
”Renault är ett varumärke med en stolt säkerhetshistoria och var en av de allra första biltillverkarna som belönades med ett femstjärnigt betyg,” kommenterade Michiel van Ratingen som är generalsekreterare för Euro NCAP.
”De fyra stjärnorna för Symbioz och Captur är ett tecken på, även om dessa bilar gjorde ett gediget intryck, att Renault inte längre verkar sträva efter topplaceringen.”
Nya Passat har krockkuddar även mellan förare och passagerare.
Toppbetyg för flertalet
Förutom tidigare nämnda besvikelser blev det toppbetyget fem stjärnor till ett flertal modeller. Att sprillans nya Audi Q6 e-tron fick fem stjärnor överraskar ingen.
Både Skoda och Subaru fick vardera två modeller med toppbetyg. Även Ford och Volkswagen presterade i topp med nya Explorer och Passat.
Kinesiska Xpeng har lanserats relativt nyligen i Sverige och sätter mycket hopp till nya, mellanstora suvmodellen G6. Även den belönades med toppbetyget fem stjärnor av Euro NCAP.
Mer information om krocksäkerhet finns hos Euro NCAP (klicka för att öppna i nytt fönster).
Nya Ford Explorer är ett samarbete med Volkswagen och säkerheten är på topp.
Krocktester och betyg 2024
|
Fler artiklar i ämnet: