Text: Pär Brandt
Att Volvo skulle bygga en familjebuss – denna hånade biltyp – var helt oväntat. Men här är den nu, Volvo EM90. Som betecknas som en MPV, ett ”multifunktionellt fordon”.
EM90 är hela 5,2 meter lång och alltså den största Volvon som man byggt. Liksom den lyxigaste. Inuti EM90 får man känslan av bästa businessclass med flygplansfåtöljer och alla tänkbara bekvämligheter.
Volvo trycker på den skandinaviska designen men under ytan är det här en nära på identisk version av koncernsyskonet Zeekr 009. Volvo har bytt ut fronten, ändrat emblem och gjort om inredningen.
Maximal lyx, som en svit på ett hotell.
Ny målgrupp
Enligt Volvo så ska nya EM90 – tillsammans med lilla suven EX30 – hjälpa företaget att nå nya kundgrupper, på fler marknader. Och EM90 är främst tänkt för Asien, det är tveksamt om den når Sverige eller ens Europa.
”Med EM90 tar vi Volvo Cars arv och ledarskap inom säkerhet in i det spännande nya segmentet för eldrivna MPV:er”, säger Jim Rowan, vd för Volvo Personvagnar.
”Det gör det möjligt för oss att utnyttja ny efterfrågan på marknaden som vi inte har utforskat tidigare och breddar varumärkets attraktionskraft för fler människor.”
Typiskt Volvo? Kanske ... eller så är det något helt nytt.
Stort batteripaket
Volvo vill gärna anknyta till den klassiska modellen Duett, som introducerades i början av 50-talet. Namnet Duett pekade på mångsidigheten, att både kunna användas i jobbet och på fritiden.
Volvo EM90 är tänkt att både fungera som affärstransport för familjeresor. Räckvidden är lång, tack vare ett batteripaket på hela 116 kWh. Enligt den kinesiska mätmetoden CLTC kan EM90 köras som mest 738 kilometer på en laddning, men det är glädjesiffror.
Elmotorn ger 272 hk (200 kW) vilket ska räcka för att accelerera 0–100 km/h på 8,3 sekunder. Snabbladdningen från 10–80 procent ska gå som snabbast på under 30 minuter.
Batteripaketet har en så kallad V2G-funktion (Vehicle-to-Grid) som innebär att andra förbrukare kan laddas upp via EM90.
Volvo EM90 går att beställa i Kina från och med nu men det är som sagt osäkert om modellen även når Europa och Sverige.
Fler artiklar om Volvo: