Text: Pär Brandt
Det går upp och det går ner. Inte minst tydligt hos den amerikanska elbilstillverkaren Tesla. Idag firar man ”bil nummer 1 miljon” i Europa.
Tesla började sin bana med några få levererade Roadster under 2009. Roadster var en ombyggd Lotus Elise med drivning och batterier från Tesla. Men sedan kom Model S och år efter år ökade efterfrågan och produktionen.
Det riktiga genombrottet kom med Model 3 och sedan Model Y. De hade och har en prislapp som var tillgänglig för betydligt fler bilköpare. Under februari 2023 blev Tesla Model Y för första gången den mest sålda bilmodellen i Europa, och även Sverige.
Snart är det dags för nästa generation av Roadster. Men det dröjer nog ...
Fler fabriker
Tesla tog 2010 över General Motors och Toyotas gemensamma fabrik i Fremont, Kalifornien. Där produceras Model S och även suvmodellen Model X.
Expansionen gick sedan snabbt med flera fabriker i USA och Kina. I mars 2022 startades produktionen i Brandenburg, utanför Berlin i Tyskland. Där byggs Model Y, den mest sålda modellen i Europa.
Nästa fabrik i Nordamerika hamnar i Mexiko, där Tesla förväntas bygga en ”billig” modell. Kanske en Model 2?
Aktiekursen dyker
Men det har inte enbart varit utropstecken hos Tesla. Den futuristiska Cybertruck, en pickupmodell med kaross i rostfritt stål, har försenats flera år.
Cybertruck byggs i Austin, Texas i USA, och nu rullar så smått produktionen igång. Två år efter utsatt start, efter många problem.
Vid ett konferenssamtal nyligen beskrev Teslas vd Elon Musk Cybertruck som en modell där det behövs lång tid för att bli lönsam. Som Musk drastiskt uttryckte det: ”Vi grävde vår egen grav med Cybertruck.”
Uttalandet från Elon Musk fick aktiekursen i USA att göra en störtdykning. Från 253 dollar under 18 oktober till 212 dollar idag (20 oktober). De analytikerna fruktar är att Tesla ska fortsätta med sina prissänkningar för att på det sättet ”köpa” marknadsandelar. Vilket då minskar vinstmarginalen.
Tesla Model Y är en favorit i Europa, och Sverige.
Facket mullrar
Även i Sverige är Model Y och Model 3 storsäljare. Men Tesla har inte kollektivavtal för sina anställda i 7 orter i Sverige och det har kritiserats av fackförbundet IF Metall.
IF Metall har inte kunnat etablera en dialog med Tesla i Sverige och därför har man varslat om en strejk med Tesla. Fackförbundets motiv är att Tesla inte ska uppnå konkurrensfördelar mot andra biltillverkare genom att ge sämre arbetsvillkor.
Om strejken startar i nästa vecka kan det innebära att bilar inte kan repareras eller få service utförd. Det kan även innebära att nya bilar till kund försenas.
Fler artiklar i liknande ämnen: