Text: Pär Brandt
Nästan varje vår kommer det ett sent snöoväder som skapar kaos på vägarna. Orsaken är att många bilförare lagt på sommardäcken för tidigt.
Speciellt stressigt med hjulskiftet blir det för de som kör med dubbade vinterdäck, vilket en majoritet gör. Sista datum för dubbdäck är 15 april.
För att minska stressen hos däckverkstäder och bilförare så gav regeringen i uppdrag till Transportstyrelsen att utreda möjligheten att sträcka ut perioden för dubbdäck med 2 veckor, till 30 april.
Idag kommer beskedet från Transportstyrelsen och de säger blankt nej till en förlängning av dubbdäcksperioden. Motivet är att en förlängning av dubbdäcksperioden ”riskerar att påverka luftkvaliteten negativt.”
Men trots att Transportstyrelsen utrett frågan i nästan ett år så redovisar man inga konkreta forskningsresultat som styrker sitt beslut. Transportstyrelsen kvantifierar heller inte konsekvenserna av en 2 veckor längre dubbdäcksperiod. Mer information om utredningsresultatet finns hos Transportstyrelsen (klicka på länken för att öppna i nytt fönster).
Något säger oss att infrastrukturministern Andreas Carlson inte är helt nöjd med Transportstyrelsens utredning.
Regeringen kan gå emot
I början på april i år var det återigen dags för ett sent snöoväder. Tusentals bilister fastnade i köer och många fick övernatta i sina bilar.
Infrastrukturministern Andreas Carlson (KD) höll då en presskonferens där han påtalade vikten av att inte ge sig ut i vinterväglag med sommardäck. Andreas Carlson sa:
”Det behöver bli skarpare konsekvenser om man ger sig ut. Det handlar inte bara om högre böter utan också längre tid att byta däck.”
De här erfarenheterna av trafikkaos gör att regeringen inte nödvändigtvis delar Transportstyrelsens nej till förlängd dubbdäcksperiod.
Transportstyrelsen går också emot det uppdrag man fick av regeringen. Så här sa infrastrukturministern Andreas Carlson i oktober 2023:
”Det är viktigt att de som använder dubbdäck har rimliga förutsättningar att göra ett planerat och säkert byte av däcken. Som reglerna ser ut i dag har bilister en begränsad tid på sig att byta däck på våren, vilket också sätter press på verkstäder som genomför en stor del av alla däckbyten.”
Det återstår alltså att se hur regeringen tar emot Transportstyrelsens utredning.
När ska man våga skifta till sommarhjul? Inte helt lätt att avgöra.
Informera bättre
En annan åtgärd som skulle ge konkreta resultat vore att skapa en kampanj till bilisterna där man förtydligar vinterdäckslagen. Många bilägare lever i villfarelsen att dubbdäcken måste skiftas 15 april. Vilket är helt fel.
Dubbdäck – även efter 15 april – är tillåtet när det är vinterväglag, eller väntas vinterväglag, samt när man ska färdas till ett område där det råder vinterväglag. Exempelvis vid en skidresa norrut.
Så här skriver Transportstyrelsen om vinterväglag:
”Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.”
Det finns även undantag på andra hållet, om det inte råder vinterväglag är det tillåtet med sommardäck. Det är även tillåtet att köra till besiktningen med sommardäck, under perioden 1 december till 31 mars. Veteranfordon, som är äldre än 30 år, har heller inga krav på vinterdäck.
Vinterdäckslagen är inte alls så rigid som många bilförare verkar tro och här skulle det behövas mer information.
Den korta perioden för hjulskifte skapar mycket stress hos både bilförare och däckverkstäder.