Text: Pär Brandt
Årsmodell, mätarställning och skick är de viktigaste faktorerna som bestämmer värdet på en begagnad bil. En låg mätarställning kan öka priset med flera tiotusentals kronor – vilket är en stor frestelse för bedragare.
Ni som använder Biluppgifters smarta app (eller sajt) vid köp av begagnade fordon vet redan hur lätt det är kontrollera historiken. Mätarställningen registreras vid den årliga besiktningen och då syns det tydligt om körsträckan ändrats sedan föregående besiktning.
Hos Biluppgifter.se går det även att se servicetillfällen, ägarbyten, fordonsdata, göra skuldkontroll och se vem som är ägare. En av de senaste funktionerna är att man även kan få en lista på vilken utrustning som bilen fick när den tillverkades.
I april 2021 gav regeringen i uppdrag till Transportstyrelsen att begränsa manipulation av mätarställning på fordon.
Regeringen ville också få fram åtgärder som förhindrar att avgasreningen försämras – något som framför allt för lastbilar kan innebära stora besparingar.
Regeringens initiativ kom efter att Biluppgifter, vid upprepade tillfällen via media, varnat för att mätarskruvade fordon är ett omfattande och till stora delar dolt problem. Förutom att konsumenter blir lurade så påverkar bedrägerierna även trafiksäkerheten.
Så här ser det ut hos Biluppgifter.se. Fordonet har vid senaste besiktningen ”tappat” 12.000 mil – vilket det varnas för med texten: ”Fordonet har avvikande miltalshistorik”.
Använd Biluppgifters app
Transportstyrelsen är nu klar med sin utredning och föreslår flera förändringar för att minska bedrägerierna och manipulation av fordonsutrustning.
Förslaget innebär att besiktningsprotokollet ska innehålla tre tidigare uppgifter om mätarställning vid besiktning. En ny punkt i protokollet är att en eventuell avvikelse i mätarställning ska noteras och fordonsägaren ska bli informerad om detta av besiktningspersonalen. Ungefär på samma sätt som man idag får reda på fel som behöver åtgärdas.
Transportstyrelsens förslag för besiktningsprotokollet är alltså samma funktion som funnits hos Biluppgifter.se i många år. Hos Biluppgifter.se markeras skillnader i mätarställning med en tydlig text: ”Fordonet har avvikande miltalshistorik”
Däremot vill Transportstyrelsen inte kriminalisera ändring av mätarställning, något som flera politiker krävt. Sverige är ett av få länder inom EU där manipulation av mätarställning inte är olagligt.
Avgasfusk ska förbjudas
Nästan alla moderna dieselmotorer har sedan ett antal år en avgasrening som arbetar med ett tillsatsämne, AdBlue. Tekniken infördes först på lastbilar. Transportstyrelsen kallar detta förbrukningsmedel för ”reagens”.
För ett lastbilsåkeri utgör priset för AdBlue en betydande del av de totala driftkostnaderna. Normalt sett går det inte att köra ett fordon utan tillsats av AdBlue men med speciella knep och elektroniska hjälpmedel går det att ”lura” motorstyrningen.
Utan AdBlue blir avgasreningen kraftigt försämrad. För en lastbil kan det handla om 30 gånger högre utsläpp av kväveoxider, NOx. En personbil utan partikelfilter kan släppa ut upp till 150 gånger högre utsläpp, jämfört med ett fungerande filter.
Transportstyrelsens utredning föreslår att ett förbud införs att använda motorfordon utan ”reagensmedel”. Det görs genom nya paragrafer i avgasreningslagen. Det ska även blir förbjudet att sälja och marknadsföra anordningar för manipulation av avgasreningen.
I straffskalan för brott mot avgasreningslagen ska ingå böter och fängelse.
Mätarfusk är bedrägeri
Att sälja ett fordon med manipulerad mätarställning, utan att berätta det för köparen, är bedrägeri. Kanske till och med grovt bedrägeri.
Problemet är att en åklagare har väldigt svårt att i efterhand bevisa – bortom allt möjligt tvivel – att det fanns en kunskap och ett bedrägligt uppsåt hos säljaren. Det finns gott om fungerande bortförklaringar, som vi inte ska tipsa om här.
Det är därför de flesta EU-länder har kriminaliserat ändring av körsträcka på fordon. Man har även förbjudit innehav av utrustning som kan användas för att ändra mätarställningen.
Att manipulera mätarställningen går snabbt och enkelt, om man har utrustningen som kopplas in via bilens diagnosuttag. På mindre än en minut går det att sänka körsträckan från exempelvis 22.000 till 8.000 mil och därmed öka värdet på en bil med kanske 50.000 kronor!
Dolt problem – hur stort?
Mätarskruvade bilar är vanligt förekommande, men omfattningen är svår att fastlägga på ett säkert sätt. Tyska bilistorganisationen ADAC har hävdat att så mycket som en tredjedel av alla bilar i Tyskland blivit mätarskruvade minst en gång.
Transportstyrelsen hävdar att 35 procent av alla fordon med felaktig mätarställning har manipulerats. Resten beror på felavläsningar och ”varvningar” (vilket inte är ovanligt på lastbilar när man passerar 100.000 mil).
När Biluppgifter gjorde en kontroll 2019 fann man 114.000 bilar i Sverige med felaktig mätarställning, jämfört med tidigare besiktning. Den verkliga siffran kan dock vara betydligt högre, inte minst på leasingbilar där körsträckan manipuleras ofta för att dölja fusket.
Sent ska syndaren vakna
Hur är det då möjligt att manipulera mätarställningen på ett fordon utan att myndigheter reagerar? En självklar fråga, men svaret är inte lika enkelt.
Från 2010 och framåt fanns det faktiskt en kontrollpunkt vid besiktning som innebar att mätarställningen kontrollerades mot föregående besiktning. Om körsträckan var lägre blev fordonet underkänt. Lätt som en plätt!
Men relativt få fordon underkändes på den här punkten och därför togs kontrollpunkten bort i maj 2018. Sedan dess har det alltså varit fritt fram för bedragare att fuska, utan att besiktningspersonalen reagerar på en ändrad mätarställning.
Om besiktningspersonalen gör en felaktig avläsning, och skriver in en lägre körsträcka, sker det ingen åtgärd hos Transportstyrelsen. Felet finns kvar i databasen, oavsett orsak.
Från 1 mars 2023 blir det ändring. Sent ska syndaren vakna.
LÄS ÄVEN:
AdBlue dieseltillsats kan ta slut – påverkar hela samhället