Text: Pär Brandt
Volkswagen Typ 1 heter så eftersom det var den första bilmodellen. Men kärt barn har som bekant många namn, här i Sverige säger vi Bubbla, Bagge, Skalbagge eller bara Folkvagn. Kärleksfulla smeknamn som givetvis återspeglar de runda formerna.
”Bubblan” skulle bli en försäljningssuccé med sin enkla teknik och rimliga prislapp. Kanske gick det att ana redan onsdagen 14 juli 1948 då fyra tyska förare tog farväl på färjan till Hälsingborg. Fyra svenska chaufförer från Scania-Vabis stod redo i hamnen för att ta över och köra upp bilarna till Södertälje.
På den tiden var inte E4:an så utbyggd, så teamet fick övernatta i Jönköping och kom till Södertälje först sent på eftermiddagen 15 juli.
De fyra VW Typ 1 användes som demobilar och skickades runt till olika bilhandlare i Sverige. Den ”riktiga” försäljningen startade först året därpå och cirka 350 bilar såldes. 1950 tog det fart rejält och över 8.000 bilar registrerades.
Tre milstolpar utanför Volkswagen Group Sverige i Södertälje. En tidig VW Typ 1, ansiktslyfta elbilen VW ID.3 samt en tidig Golf GTI (1977?).
I skuggan av Volvo
Återförsäljaren Scania-Vabis, som vi idag känner som Volkswagen Group Sverige, har utvecklats tillsammans med tyska Volkswagen AG genom decennierna. Mycket var skakigt i Europa de första åren efter andra världskrigets slut men bilförsäljningen ökade stadigt.
Idag har Volkswagen Group Sverige levererat 2,45 miljoner VW-bilar till svenska ägare. Visserligen i skuggan av Volvo men alltid hack i häl. 1962 var VW Typ 1 den mest sålda bilen i Sverige och nästa milstolpe inträffade 2016 då VW Golf blev Sveriges mest sålda bilmodell.
Numera är det Volkswagens elektriska ID-modeller som är de mest sålda. ID.3, ID.4 och ID.5 samt ID Buzz utgör nästan hälften av Volkswagens försäljning i Sverige. I början av året var Volkswagen ID.4 den mest registrerade elbilen i Sverige, tätt följd av Tesla Model Y. Det återstår att se vilken modell som står som vinnare när 2023 ska summeras vid årsskiftet.
VW Typ 1 fick projektnamnet ”Porsche Typ 60” och ritades av Erwin Komenda. Den här KdF-Wagen dateras till 1936/1937.
Volkswagen blev Folkvagn
Volkswagen grundades redan innan kriget, 28 maj 1937 i Berlin, då registrerades företaget ”Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH”.
Året därpå invigdes fabriken utanför Hannover, i den framväxande staden ”KdF-Wagens bei Fallersleben”. Först efter kriget tog man namn efter det närbelägna slottet Wolfsburg.
Vid årsskiftet 1945/1946 återupptogs produktionen av Volkswagen Typ 1. Under de första åren var det brist på råvaror och komponenter, vilket även avspeglade sig på bilarnas högst varierande kvalitet.
Men steg för steg finslipades massproduktionen i Wolfsburg och 1947 inleddes exporten med fem bilar till Nederländerna. Och Sverige fick fyra bilar året därpå, som vi nu vet. Namnet Volks (folk) wagen (vagn) blev Folkvagn i Sverige, ett namn som nästan helt slutat användas.
Under 1972 passerades milstolpen 15 miljoner bilar och därmed hade VW Typ 1 passerat T-Forden som världens mest producerade bilmodell. Över 21 miljoner ”Skalbaggar” har byggts, världen över. De sista tillverkades 2003 i Brasilien. Då hade alltså modellen byggts i 65 år (1938–2003).
Den här bilden är från 75-årsdagen 14 juli 1948. De fyra VW Typ 1 har stannat för fika i skånska Örkelljunga och lokalbefolkningen passar på att studera den nya bilmodellen från Tyskland.
”Hälsingborg”, undrar ni kanske? Jo, stadskommunen Hälsingborgs stad upplöstes 1976 och ombildades till Helsingborgs kommun. Under perioden 1912–1976 användes stavningen med ä men staden omnämns redan 1085 som ”Helsingaburg” av Knut den helige.
Fler Volkswagen-nyheter: