TEXTEN ÄR UPPDATERAD 4 JULI
Text: Pär Brandt
Under våren lockade Fisker med en prisrabatt på 210.000 kronor och det gick att köpa en Ocean från 468.100 kronor.
Det låter kanske som en god affär men i natt, svensk tid, slängde Fisker Group Inc in sin konkursansökan i hemstaden Delaware, USA.
I första hand vill Fisker genomföra en rekonstruktion av företaget. Men möjligheterna att återuppstå i ett liknande format är små då marknaden för elbilar svängt nedåt. Intresset hos investerare får nog betraktas som klent, i bästa fall.
Möjligen kan en eller flera av Fiskers bilmodeller köpas upp och tillverkas av andra företag. Ungefär som Nevs i Trollhättan försökt sälja sin elbil Emily GT.
Även de svenska försäkringsbolagen har insett och "tagit höjd" för att det kan bli dyrt att reparera en Fisker Ocean. En del försäkringsbolag vägrar helt enkelt att teckna en försäkring och andra vill ha en mycket dyr premie - något som Vi Bilägare uppmärksammade (klicka för att läsa i ett nytt fönster).
Enligt Vi Bilägare kan en helförsäkring kosta över 50.000 kronor om året, vilket förmodligen gör en Fisker Ocean helt omöjlig att äga, ur ekonomisk synpunkt.
Intresset för elbilar minskar och då fanns inte utrymme för ännu en elbils-suv.
Blir Ocean värdelös?
Framtiden för de som köpt en Fisker Ocean är mycket osäker.
Utan ett fungerande företag finns det ingen som ansvarar för garantiåtgärder, service, tekniska uppdateringar och heller inte tillgången till reservdelar.
En Fisker Ocean kan därmed bli stående oanvändbar för att det saknas reservdelar och de reparationer som kan utföras tvingas ägaren själv betala. Värdeminskningen torde bli gigantisk för de Ocean-bilar som hunnit ut på marknaden.
I Sverige finns det cirka 200 Ocean registrerade på företag och privatpersoner. Hur många osålda bilar som finns i Sverige är okänt men det kan röra sig om ett 100-tal Ocean.
På Fiskers hemsida finns en text med minimal stilgrad som förklarar läget:
”På grund av den nuvarande ekonomiska situationen för tillverkaren Fisker Group Inc och Fisker-försäljningsbolagen i Europa finns det risk för begränsad support och begränsade tjänster för fordonen. Köparna måste räkna med en permanent förlust av möjligheten att göra anspråk på materialfel och garantianspråk.”
Fisker har utvecklat flera modeller men det vara bara Ocean som kom i serieproduktion.
Halvfärdig bil
Fisker Ocean tillverkades av MagnaSteyr i Graz, Österrike. I början av maj upphörde produktionen definitivt och 500 bilbyggare väntas bli uppsagda då Magna Steyr även förlorar andra uppdrag.
Cirka 11.000 Ocean byggdes men bara 4.700 levererades till kund. De bör alltså stå cirka 6.000 osålda Fisker Ocean parkerade på olika ställen.
Fisker har tyngts av finansiella problem länge och vidtagit flera åtgärder för att få nytt kapital och sätta fart på försäljningen. Bland annat påstods det att Nissan var intresserade av ett delägande för att kunna ta över Fiskers pickupmodell Alaska. Men de förhandlingarna verkar ha runnit ut i sanden.
Utvecklingsarbetet av Ocean blev lidande och de första provkörningarna som utfördes av motorjournalister visade att bilen i bästa fall kunde beskrivas som halvfärdig. Amerikanska myndigheten NHTSA startade även en undersökning kring eventuella konstruktionsfel efter tre olyckor i USA.
Kommer du ihåg Fisker Karma? Svårsåld, även den.
Fiskers andra konkurs
För den danska designern och företagsledaren Henrik Fisker är det andra gången som varumärket Fisker tvingas i konkurs.
Första försöket startade för knappt 20 år sedan då Fisker Automotive grundades 2007. Laddhybriden Fisker Karma sålde dock dåligt.
Karma tillverkades av finska Valmet i Nystad. Cirka 2.000 Fisker Karma byggdes innan produktionen upphörde hösten 2012.
Det senaste året är det tydligt att intresset för elbilar svalnat och försäljningsuppgången har mattats av betydligt. Flera mindre tillverkare av elfordon och batterier har gått i konkurs och Fisker kan följas av fler biltillverkare.
För ett par dagar sedan presenterade managementföretaget McKinsey en global undersökning där 30.000 elbilsägare fick svara på 200 frågor. Förvånansvärt många var negativa till elbilar och framför allt bristen på snabbladdare.
Teslaägare visar sig vara lojala och stor majoritet kan tänka sig att köpa en ny elbil. Men bland övriga grupper var det cirka en tredjedel som höll det för sannolikt att deras nästa bilköp blir en modell med förbränningsmotor.
Fler artiklar i ämnet: