Text: Pär Brandt
Bilbranschen fruktade ett stålbad under 2024, vilket vi skrev om i februari. När första halvåret nu kan summeras så ser vi att bilhandeln mycket riktigt har det väldigt tufft.
Under första halvan av 2024 har antalet konkurser inom bilhandeln ökat med 71 procent, skriver Dagens industri.
Högt ränteläge och hushållens försämrade köpkraft visar sig framför allt på nybilsregistreringarna. Enligt branschorganisationen Mobility Sweden är nedgången hittills i år 6 procent, jämfört med fjolåret (som också var svagt).
Prognosen, enligt myndigheten Trafikanalys, är att det säljs cirka 264.000 nya bilar under 2024. Det kan jämföras med exempelvis 2017 då det registrerades nästan 393.000 personbilar.
Bilhandlare med de stora varumärkena har klarat sig hyggligt. Många av de mindre får kämpa.
Pruta, pruta och pruta
Det höga ränteläget drabbar även bilhandlarna, speciellt de som investerat i nya och större lokaler.
Men även begagnatbilarna som väntar på försäljning kostar pengar då de ofta finansieras med lån. En tumregel är att en osåld, begagnad bil kostar 300–500 kronor per dygn.
Eftersom många bilhandlare måste förbättra sin lönsamhet behöver de ”rotera” sitt begagnatlager så snabbt som det är möjligt. Det ger dig som köpare en fördel.
Tveka inte att pruta på priset och/eller förhandla till dig andra fördelar. Till exempel en gratis, första service eller ett garantipaket för en viss period. Och varför inte en uppsättning vinterhjul, de brukar kosta extra annars.
Se till att en uppsättning fräscha vinterhjul ingår i priset.
Elbilar tappar i värde
Intresset för laddbara bilar – det vill säga laddhybrider och elbilar – är fortfarande högt. Under första halvan av 2024 var andelen laddbara bilar 55 procent av nybilsförsäljningen, varav elbilarna stod för 32 procent.
Men det är inte samma snabba ökningstakt längre och framför allt privatköparna tvekar inför de höga priserna. Den som trots allt vill köpa en elbil ska leta runt efter kampanjerbjudanden, sådana finns det många av.
Det minskade intresset för elbilar märks inte minst på ett allt sämre andrahandsvärde. Det senaste året har värdeminskningen varit högre för elbilar jämfört med de som har förbränningsmotor.
Tidigare har begagnatpriserna på elbilar kunnat hållas uppe, tack vare den dåliga kursen mellan krona/euro. Många elbilar har exporterats ut ur Sverige. Men nu har intresset för elbilar svalnat även i dessa länder. Många tyska bilhandlare vägrar ta elbilar i inbyte (vilket Carup var först att rapportera om).
Ska du köpa en begagnad elbil så gäller det att noga värdera om priset är på rätt nivå. Acceptera inte handlarens pris utan jämför med andra liknande bilar som är till salu, exempelvis Blocket.
Och sedan ska du pruta, pruta ännu mer och pruta lite till.
Raka spåret från skroten till köp av en ny elbil? Vi är skeptiska ...
Meningslös premie
I torsdags meddelade miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari att man ska införa en tillfällig skrotningspremie från 20 augusti. Så här lyder beskrivningen från Regeringskansliet:
”Skrotningspremien innebär att privatpersoner som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor får en subvention på 10.000 kronor om man i samband med skrotningen köper eller leasar en ny eller begagnad elbil istället.”
Då undrar ju vän av ordning hur ministern tänkt. Om en bil är i så dåligt skick att den ska skrotas så utgörs driftkostnaderna av bränsle och fordonskatt, samt en trafikförsäkring.
Är en sådan fordonsägare intresserad av att ta klivet upp till en elbil? Tveksamt. Sveriges billigaste elbil är Citroën e-C3 för 299.990 kronor. Hur många bilägare går från skrotbil med noll värde till att köpa en ny elbil för 300 loppor?
En av de billigare begagnade elbilarna vi hittar på Blocket är en Renault Zoe med 22 kWh batteri och priset 48.000 kronor. Räckvidden på 90-väg torde inte vara mer än 7–9 mil, under gynnsamma väderförhållanden. En premie på 10.000 kronor är förstås trevligt men hur många attraheras av den möjligheten?
Heléne Lilja, Riksförbundet M, är måttligt imponerad.
”Symbolpolitik”
Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige, är ytterst tveksam till regeringens nya skrotningspremie:
”Det här är symbolpolitik utan verklighetsförankring,” säger Heléne Lilja. ”Regeringen vill bara kunna skryta om att man infört en skrotningspremie och en sorts miljöbonus, men att utformningen innebär att väldigt få privatpersoner lockas av förslaget vill man helst inte prata om.”
Riksförbundet M påminner också om att företrädare för bilbranschen, transportsektorn och bilkonsumenterna nyligen föreslog en generell skrotningspremie riktad mot alla bilar som är äldre än 15 år:
”De äldsta bilarna har höga utsläpp och står för en stor andel av de allvarligaste trafikolyckorna, medan nyare bilar är mer bränslesnåla, rena och trafiksäkra. En ovillkorad skrotningspremie är en träffsäker reform för att föryngra den svenska bilflottan och påskynda omställningen,” säger Heléne Lilja på Riksförbundet M Sverige.