Text: Pär Brandt
Under onsdagen stod det klart att EU tänker ”bestraffa” Kina med kraftigt höjda tullar. Beskedet möttes med kritik då det innebär dyrare bilar i EU, men även en uppenbar risk för att europeiska bilar som exporteras till Kina straffas på ett liknande sätt.
Att EU vill höja tullarna på importerade bilar tillverkade i Kina motiveras med att kinesiska staten subventionerar sin bilindustri. Något som EU anser sig fått bevis för efter att man undersökt kostnaderna för biltillverkningen i Kina.
EU-kommissionens vice ordförande Margaritis Schinas sa i en kommentar att man ”räckt ut en hand till kinesiska myndigheter för att nå en lösning.” Men om man inte kan komma överens så införs de höga tullarna redan 4 juli.
Kinesiska Nio är en av de tillverkare som snart kan få lägga på en kraftig tull ovanpå sitt nuvarande pris. På bilden Nio ET5 Touring.
Tull på 48 procent
På förhand har det talats om en ”strafftull” på 25 procent på bilar från Kina. Men EU vill införa olika stora tullar, beroende på hur samarbetsvilliga de kinesiska biltillverkarna varit när EU undersökt kostnaderna och eventuella subventioner.
Biltillverkaren SAIC, mest kända i Sverige för MG, får en tull på 38 procent, medan BYD klarar sig med 17 procent och Geely 20 procent. Redan idag har kinesiska bilar en tull på 10 procent och den nya tullen läggs ovanpå, MG får alltså en sammanlagd tull på 48 procent.
De Volvomodeller som tillverkas i Kina, exempelvis EX30, får en tull på cirka 30 procent. För att undvika tull på den mycket viktiga EX30 planerar nu Volvo att flytta delar av produktionen till sin fabrik i Belgien.
Under torsdagen meddelade Tesla på sin svenska hemsida att man sannolikt tvingas höja priserna på Model 3 från 1 juli, på grund av "förväntade importtullar". Kunderna har nu 2 veckor på sig att beställa sina bilar med de "låga" priserna. De Model 3 som säljs i Europa tillverkas främst i Kina, Model Y tillverkas i Teslas fabrik utanför Berlin.
EX30 är mycket viktig för Volvos försäljning i Europa, men den tillverkas i Kina och kan få en kraftigt höjd tull.
Dyrare bilar i Europa
Det ekonomiska Kiel-institutet har beräknat utfallet av de kraftigt höjda tullarna för bilar tillverkade i Kina. Man uppskattar att försäljningen av importerade bilar från Kina sjunker med cirka en fjärdedel – eller 125.000 färre bilar.
Den minskade importen skulle till stor del kunna kompenseras av bilar byggda inom EU. Men forskarna från Kiel understryker att det sannolikt också innebär betydligt högre priser för europeiska bilköpare.
Flera ledande politiker inom EU har kritiserat EU:s förslag om kraftigt höjda tullar för kinesiska bilar, däribland Sveriges statsminister Ulf Kristersson. Höjda tullar leder sannolikt till ett handelskrig som även drabbar europeiska biltillverkare som exporterar bilar till Kina – exempelvis Volvo.
Även politiker från Tyskland, Italien och Ungern har varit kritiska till höjda tullar.
För en månad sedan införde president Biden en tull på 100 procent på kinesiska bilar som exporteras till USA. Den exporten är dock minimal i nuläget och förändrar i praktiken inte så mycket.
Polestar 3 började tillverkas i Kina och skeppas nu till Europa. Men snart börjar man producera även i Volvos fabrik i USA, vilket sannolikt innebär att det är dessa som framöver exporteras till EU.
Fler artiklar i ämnet: