Text: Pär Brandt
”Skrotningspremien är en viktig del i regeringens arbete för att öka takten i elektrifieringen av transportsektorn.”
Så sa klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari i somras när stödet till fler elbilar presenterades. En rabatt på 10.000 kronor ges till den som skrotar sin bil med förbränningsmotor och istället köper en elbil, ny eller begagnad.
Syftet med skrotningspremien är att påskynda omställningen till fler eldrivna fordon. Men metoden fick svidande kritik och nu har vi facit.
Skrotningspremien hanteras av Boverket och under den första månaden beviljades pengar till endast 24 bilägare. För 2024 och 2025 har regeringen avsatt 250 miljoner kronor för de som skrotar sin fossilbil och istället köper elbil.
Om intresset för skrotningspremien fortsätter ligga på samma låga nivå så innebär det att de budgeterade pengarna räcker i 87 år!
Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.
Hård kritik från M Sverige
En av de hårdaste kritikerna till skrotningspremiens utformning är Riksförbundet M Sverige. Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige, skräder inte på orden:
”Skrotningspremien är ett monumentalt feltänk. Med tanke på den tokiga utformningen var det förutsebart att intresset skulle vara svalt. Det är inte samma konsumenter som skrotar en bil för att få 10.000 kronor till nästa bilköp, som köper en elbil för flera hundratusen kronor.”
”Att villkora stödet med att den som skrotat sin bil måste köpa eller leasa en elbil gör upplägget svårt att förstå,” säger Carl-Erik Stjernvall.
”10.000 kronor är bara en bråkdel av priset på en elbil, det faller nästan inom prutmånen, eller motsvarande en rabatt på 277 kronor i månaden på en bil som kostar allt mellan 4.000 och 10.000 i månaden att privatleasa. Det är inte en subvention värd namnet.”
Begagnade elbilar sjunker i pris, vilket gynnar privatköparna.
Tillväxten bromsar in
Regeringens satsning för att öka antalet elbilar får betraktas som en total flopp. Antalet elbilar på den svenska marknaden fortsätter förvisso att öka men inte i alls samma takt som för ett år sedan – och definitivt inte på grund av någon skrotningspremie.
Försäljningen av elbilar sjunker kraftigt och hålls främst uppe av företagen (tjänstebilar), som står för 45 procent enligt Vroom. De privatpersoner som är intresserade av en elbil väljer i högre utsträckning en begagnad och därmed billigare bil.
Ett stort orosmoln är hur begagnade elbilar blir värderade. För några år sedan – när efterfrågan var stor – hade elbilar en blygsam värdeminskning. Men sedan ett drygt år råder den omvända situationen, elbilar tappar betydligt mer i värde än de med förbränningsmotor.
Denna ekonomiska citron blir en sur upplevelse för både företag och privatpersoner. Men den gör sig påmind först när bilen ska säljas och är fram till dess en dold kostnad.
Den minskade elbilsförsäljningen är ännu mera påtaglig i Europa. Den europeiska biltillverkarföreningen ACEA rapporterar att 92.600 elbilar såldes i augusti, att jämföra med 165.000 under samma månad förra året – en nedgång med 44 procent. I Tyskland är nedgången för elbilar hela 69 procent.