Text: Pär Brandt
För nästan exakt 10 år sedan hade Volvo XC90 världspremiär i konsthallen Artipelag, strax utanför Stockholm. Och idag är det dags premiärvisa den uppdaterade och förbättrade versionen av XC90, den här gången i hemstaden Göteborg.
De viktigaste förbättringarna – förutom en annorlunda exteriör – är framför allt en uppgraderad interiör med bland annat större pekskärm med högre upplösning.
Instrumentbrädan har en mer horisontell form än förut och panelerna är tillverkade i återvunna material med vertikala luftventiler. Mittkonsolen har större förvaringsutrymme, extra mugghållare och en ny förvaringsplats för den trådlösa telefonladdaren.
På utsidan ser vi att Volvo XC90 får stora likheter med eldrivna brorsan EX90. Det är förstås fullt avsiktligt att släktskapet mellan de två bröderna ska vara tydligt.
Det mest påtagliga är den breda grillen som fått en ny typ av diagonala ”ribbor” och sträcker sig hela vägen mellan de smala huvudstrålkastarna. Återstår att se om den designidéen även ska användas hos fler Volvomodeller.
Det är i interiören som vi hittar de största skillnaderna, bland annat en större pekskärm (från 9 till 11,2 tum).
Tre versioner av XC90
Toppmodellen Volvo XC90 T8 är en laddhybrid och som komplement erbjuds två mildhybrider, B5 och B6. Mildhybriderna använder ett 48 volts batteri som kan minska förbrukningen med upp till 15 procent.
Nya, uppdaterade Volvo XC90 T8 Ultra (laddhybrid) med 455 hk och 400 Nm kostar från 994.000 kronor. Bränsleförbrukningen uppges till 1,4 l/100 km men det är, som vi alla vet, en helt orealistisk siffra. Den elektriska räckvidden anges till 69 kilometer.
Mildhybriderna XC90 B5 AWD och B6 AWD är inte prissatta ännu. Den nya, "faceliftade" Volvo XC90 är beställningsbar från och med idag och leveranserna ska starta i slutet av 2024.
Förbättringarna hos XC90 är inte så revolutionerande men Jim Rowan, vd för Volvo Cars, hyllar den uppgraderade versionen:
”Nya XC90 utstrålar självförtroende, och varför skulle den inte göra det? Vårt hybridflaggskepp har varit en av våra mest sålda modeller i flera år och är fortfarande en favorit bland många kunder.” säger Jim Rowan.
”Oavsett om det är komfort, utrymme, lyx, mångsidighet eller hybrideffektivitet du letar efter så levererar XC90 på alla punkter. Tillsammans ger XC90 och dess helt elektriska syskon EX90 kunderna de alternativ som passar dem bäst och utrustar oss med en balanserad portfölj när vi fortsätter vår övergång mot full elektrifiering.”
Volvo XC90 ska leva i flera år till, en viktig brygga till elbilarna.
Ett ovanligt långt liv
En vanlig livscykel hos en bilmodell sträcker sig över 7 år, sedan brukar biltillverkaren göra ett rejält omtag och konstruera en helt ny version. Då brukar det ingå ett så kallat ”facelift” efter 4 år som främst brukar fräscha upp utseendet.
Men den nuvarande – och andra generationen XC90 – är alltså 10 år gammal. Varför väljer Volvo att hålla liv i denna pensionärsmässiga modell?
Svaret är ekonomiskt. Trots sin ålder säljer XC90 bättre än någonsin och även om EX90 ska ta över (på sikt) så har tillväxttakten för elbilar stannat upp.
Volvos långsiktiga mål var att enbart sälja elbilar, senast 2030. Men idag kom nya besked, målet är att 90–100 procent av den globala försäljningsvolymen 2030 ska utgöras av elektrifierade bilar, alltså en blandning av både helt eldrivna modeller och laddhybrider.
Volvo Cars andel av helt eldrivna bilar uppgick till 26 procent under andra kvartalet 2024. Andelen elektrifierade bilar (elbilar och laddhybrider) uppgick till 48 procent.
Dagens besked innebär att uppfräschningen av XC90 är både vettig och välkommen. Att utveckla en helt ny XC90 för de sista åren vore dålig ekonomi. Pengarna behövs istället för att konstruera nya elbilsmodeller, som den framgångsrika EX30.
Att parallellt fortsätta att bygga EX90 (i USA) och XC90 (i Torslanda) är med all sannolikhet ett klokt beslut. Speciellt nu när allt fler marknader upplever ett minskat intresse för elbilar.
Förmodligen används liknande strategi för fler Volvomodeller, som XC40 och XC60. De kan fräschas upp och fortsätta att sälja bra. Volvo S60 blev däremot nedlagd då utrymmet i USA-fabriken behövs till EX90 och Polestar 3.
Pekskärmen är större och har en högre upplösning, jämfört med tidigare.
En lite annorlunda grill med två diagonala fält av motstående "ribbor". Får vi se en liknande grill på XC60 och XC40?
Pekskärmen är nu upplyft, mer fristående. Volvobilar byggda från 2020 och framåt ska få en mjukvaruuppdatering som ska ge en bättre användarupplevelse från infotainmentsystemet.
Som förut så är XC90 7-sitsig. Paneler ska vara tillverkade av återvunnet material.
Fler modellnyheter från Volvo: