Dieseln sänks med över 4 kr/l och bensinen är 1 kr/l billigare

Dieseln sänks med över 4 kr/l och bensinen är 1 kr/l billigare

Lästid: 4 min

Både diesel och bensin kostar idag cirka 17 kronor per liter, tack vare sänkt skatt och minskad reduktionsplikt. Sänkta transportkostnader förbättrar både hushållens ekonomi och sänker sannolikt inflationen under 2024.

Text: Pär Brandt

Många bilister har förmodligen kört på ångorna i bränsletanken under årets sista dagar. De flesta har varit medvetna om att bilen blir betydligt billigare att tanka från och med 1 januari 2024.

Enligt Circle K kostar idag dieseln 17:74 kronor per liter och bensinen ligger på 17:14 kr/l, i båda fallen på automatstation. Det innebär en sänkning för dieseln på 4:27 kr/l och bensinen har gått ner med 1 krona och 15 öre per liter.

Andra oljebolag kan ibland ha ännu lägre priser, som vi kan se på bilderna.

Prissänkningen blir mest påtaglig för de som kör en dieselbil. Om vi tänker oss att man tankar fullt med 50 liter kostar det idag 887 kronor. Igår kostade en full tank 1.108 kronor – alltså 221 kronor billigare.

Utslaget på ett helt år, med en körsträcka på 1.500 mil, kan det innebära en besparing på cirka 4.000 kronor för de som kör dieselbil.

Den 1 januari blev det lite roligare att tanka bilen.

Mindre andel biobränsle

Att dieseln blivit så mycket billigare – jämfört med bensinen – beror på att reduktionsplikten sänkts från 30,5 procent till EU:s miniminivå på 6 procent.

Reduktionsplikt innebär att oljebolagen måste blanda ut med biobränsle och när det gäller dieseln innebär det ett relativt dyrt bränsle. Bensinen har blandats ut med etanol (7,8 procent) och där är inte prisskillnaden så stor. Även för bensin är reduktionsplikten 6 procent under perioden 2024–2026.

Reduktionsplikten har succesivt höjts för varje nytt kalenderår. Enligt den gamla lagen från 2017 hade det inneburit att mängden biobränsle under 2024 skulle öka till 12,5 procent i bensinen och hela 40 procent i dieseln.

Parallellt med minskad reduktionsplikt har även skatten sänkts på bensinen med 75 öre per liter. Dieselskatten har däremot ökat med 15 öre per liter. Skatten på E85-bränslet har sänkts med 19 öre per liter.

En snål dieselmodell kan ge låga bränslekostnader, nu när dieseln sänkts så mycket.

Mer i plånboken

För de flesta hushåll innebär de sänkta bränslepriserna en välkommen nyårspresent. För många finns det inget alternativ till personbilen för att lösa pendlandet till jobbet.

Även om det knappast är ”billigt” att tanka bilen så är det åtminstone mindre dyrt, speciellt för de som kör dieselbil. Det kan handla om rätt många tusenlappars besparing om man slår ut det på ett år.

En gissning är att sänkt dieselpris även kan påverka begagnatpriserna. De senaste två åren har bensinbilarna ökat i värde eftersom dieseln varit så dyr men under 2024 blir det istället intressant att hitta en snål dieselbil.

Eftersom de flesta kommersiella fordon drivs med diesel (eller HVO100) innebär det att transportkostnaderna minskar i samhället. Det medverkar sannolikt till en lägre inflation under 2024.

Om även boräntorna börjar sänkas under andra delen av 2024 – och fortsätter nedåt under 2025 – kan dessa förändringar sammanlagt påverka många hushåll positivt.

Kommer ni ihåg hösten 2022? Dieseln kostade över 28 kronor per liter.

Vad händer i framtiden?

Hur utvecklas då bränslepriserna i framtiden? Det är världsmarknadspriserna som till stor del styr detta och då finns det många faktorer som påverkar.

För 10 år sedan kostade bensinen cirka 14 kronor per liter och det upplevde många som högt. 2014 inledde Ryssland ockupationen av Krimhalvön i Ukraina och den politiska oron – där man befarade en global bränslebrist – gjorde att priserna ökade.

Den riktiga prischocken kom i början av 2022 då Ryssland började sin fullskaliga invasion av Ukraina samtidigt som reduktionsplikten höjdes. Under några veckor steg dieselpriset från cirka 19 till 27 kronor per liter. Bensinen gick upp från cirka 17 till 23 kr/l.

Priserna kulminerade under senhösten 2022 då dieseln som mest kostade en bra bit över 28 kronor per liter och bensinen låg på 22 kr/l.

Eftersom många aktörer tjänar på att hålla uppe världsmarknadspriserna kan vi förvänta oss en sedvanlig variation med både högre och lägre priser. Något som också präglat 2023 där priserna varierat kraftigt men i snitt gått ner med cirka 15 procent – från början till slutet på året.

Relativt sett råder det ingen brist på olja. Europas behov av gas är numera under kontroll. Det kan innebära att oljepriset fortsätter att sakta sjunka nedåt under 2024. 

Vissa bedömare tror dock på väsentligt lägre oljepris och vem som har rätt återstår att se. Osvuret är alltid bäst när det gäller energipriser – mycket kan hända!

När tankade du bensin för 16-nånting kr/l senast?

 

Fler artiklar i ämnet:

 

Billigare bränsle till årsskiftet – skatt och biobränsle sänks

Bränslepriserna faller – lägsta nivån på över ett halvår

Dystert årsrekord – dieseln kostar åter över 26 kr/l

Bränslepriserna fortsätter nedåt – lägsta på över ett år

Volvo slutar med dieselbilar – sista tillverkas i början av 2024

Lågkonjunktur förändrar bilhandeln – här är vinnare och förlorare

Passa på i höst - nu är privatleasing riktigt hett igen

Diesel och bensin stiger – välj rätt bränsle för din nästa bil

Så finansierar du din bil – spara stora pengar

10 viktiga punkter du måste kolla vid köp av begagnad bil

Din nästa bil kan ha skulder – så gör du skuldkontroll

Dyster prognos för diesel – dags att välja annat?

Priserna på begagnat går ner – detta måste du veta vid bilköp